S sk007 skrev:
Var i landet håller du till?
Utanför Alingsås :) Bara helger nu dock.
 
Bonnajohan Bonnajohan skrev:
Utanför Alingsås :) Bara helger nu dock.
Det blir dyra timmar att köpa av mig då eftersom jag huserar i Jämtland...
 
  • Gilla
Bonnajohan
  • Laddar…
Bonnajohan Bonnajohan skrev:
Finns det någon snäll människa i tråden som kan svara på detta:
Hur gör man i mötet mellan dubbelfalsad nock (på utbyggnad) och en högre vägg (på huset)? Jag har letat igenom hela internet utan att förstå hur detta görs.
Otroligt tacksam för svar!
Nocken går inte upp på vägg här men principen är densamma. Detalj av taknock mötande en murad skorsten, med röda tegelpannor och plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonnajohan
  • Laddar…
Här har jag försökt illustrera hur plåtarna viks för att man ska kunna dubbelfalsa hela vägen upp på väggen.
Den undre av falserna kallas för lågfals och är normalt 35mm och den övre falsen kallas högfals och är normalt 45mm. När jag gör en så kallad svängfals måste jag lägga på lite precis i svängen för att ha material nog för att få till lämplig radie.
Detta exempel är utan taklutning, men principen är densamma.
Jag har fyllt i högfalsens första vik med bläck för att det lättare ska synas hur bitarna ska kunna överlappa. Två pappersmodeller som visar vikning av plåtar för dubbel falsning med markerade mått 35mm och 45mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av plåtvikning för dubbelfalsning med angivna mått på låg- och högfals.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappersmodell som visar hur plåtar dubbelfalsas med markerad 35mm lågfals och svängfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av plåtar vikta för dubbelfalsning med markerad högfals och angiven lågfals på 35mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mortirolo och 3 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Här har jag försökt illustrera hur plåtarna viks för att man ska kunna dubbelfalsa hela vägen upp på väggen.
Den undre av falserna kallas för lågfals och är normalt 35mm och den övre falsen kallas högfals och är normalt 45mm. När jag gör en så kallad svängfals måste jag lägga på lite precis i svängen för att ha material nog för att få till lämplig radie.
Detta exempel är utan taklutning, men principen är densamma.
Jag har fyllt i högfalsens första vik med bläck för att det lättare ska synas hur bitarna ska kunna överlappa.[bild] [bild] [bild] [bild]
Fantastiskt, så bjussigt! Tusen tack!
 
Jag fortsätter i den här tråden, trots att det är lite off topic.
(Bakgrund: Falsad plåt ska läggas på liten veranda med valmat tak som även har en liten bit ryggåsnock. Jag måste göra det själv av ekonomiska själ. Jag har den största respekt för hantverket!)

Nu har jag kommit igång, och det känns som att det går framåt. Eftersom det kändes som det lurigaste började jag med nockens möte med den högre väggen på huset. Det innebär att jag hamnar i ett läge där jag hela tiden får brottas med nocken när jag falsar ihop nya plåtar. Det känns som att jag kanske gör lite fel. Borde jag falsat ihop alla plåtar längsgående och avsluta med att sätta ihop dem i nocken? Men hur blir det då när man kommer runt till den "valmade" delen? Finns det risk att jag målar in mig i ett hörn, eller går det att få ihop allt även om man gör det i knasig ordning?
Mycket tacksam för input!
 
Bonnajohan Bonnajohan skrev:
Jag fortsätter i den här tråden, trots att det är lite off topic.
(Bakgrund: Falsad plåt ska läggas på liten veranda med valmat tak som även har en liten bit ryggåsnock. Jag måste göra det själv av ekonomiska själ. Jag har den största respekt för hantverket!)

Nu har jag kommit igång, och det känns som att det går framåt. Eftersom det kändes som det lurigaste började jag med nockens möte med den högre väggen på huset. Det innebär att jag hamnar i ett läge där jag hela tiden får brottas med nocken när jag falsar ihop nya plåtar. Det känns som att jag kanske gör lite fel. Borde jag falsat ihop alla plåtar längsgående och avsluta med att sätta ihop dem i nocken? Men hur blir det då när man kommer runt till den "valmade" delen? Finns det risk att jag målar in mig i ett hörn, eller går det att få ihop allt även om man gör det i knasig ordning?
Mycket tacksam för input!
BILD! Så underlättar det säkerligen. Lite svårt hur man ska förhålla sig till texten, men som sagt bilder kanske talar ett tydligare språk.
Med vänlig hälsning, Masen
 
Jag har tyvärr inte så mycket bra bilder, men ni som kan det här känner säkert igen situationen. Jag måste vika bak nockfalsvecket på den ena plåten för att komma åt att falsa ihop nästa plåt på andra sidan nocken. Det känns bökigt, men det kanske är så man gör?
Nockfalsveck på en röd plåt som är uppvikt för att visa hur det kan falsas ihop med annan plåt vid taknock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en tång som böjer nockfalsvecket på en röd takplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bonnajohan Bonnajohan skrev:
Jag har tyvärr inte så mycket bra bilder, men ni som kan det här känner säkert igen situationen. Jag måste vika bak nockfalsvecket på den ena plåten för att komma åt att falsa ihop nästa plåt på andra sidan nocken. Det känns bökigt, men det kanske är så man gör?
[bild] [bild]
Helt klart att du är på rätt spår. Och det som är regel är att man lägger en yta i taget, och då börjar med det nedre fallet. Det som också är viktigt är att man "snipsar" plåten genom att klippa bort en del av falsen (där tången sitter) för att det ska bli tätt och lättare att bearbeta falserna med ett minimum av material. Dock absolut inte för mycket då det blir läckage.
Denna bild är något som du kan ha som vägledning och är acceptabel för tvärfalser och eller nockfals.
Vidare så måste du ha någon typ av falstätning som är lite svårt att se på bilden.
Men vad skådar mitt norra öga? Har du spikade klammer -och dubbla spik dessutom:love: Och kanske rent av med dubbelvikt fot?:love::love:
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Tusen tack, då kämpar jag vidare :)
Falstätning glömde jag på just denna fals :oops:, men jag har M82. Bra att jag fick veta snipsandet, det kan nog underlätta mycket!
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Detaljbild av plåttak och en hängränna på ett hus med vit fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som föregående talare sa, en sida i taget
 
  • Gilla
Bonnajohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.