För nån gång iblandjobb funkar den selen och linan.
Den linan är en så kallad "positioneringslina" som alltid ska vara sträckt och vinkelrätt positionering, enligt ex 2 i inlägg 14, förankringen bör/ska vara rakt över huvudet +-3° (om jag kommer ihåg rätt).

Om man vill så kan man använda två positioneringslinor och förankra dom på var sin sida om den positionering man ska vara inom, nackdelen är att man måste hålla reda på två linor hela tiden, fördelen är att man kan förflytta sig i sidled men ändå med minimal risk att man slår i backen.


Med sträckt positioneringslina och arbete rakt under förankringspunkten gör att om man hänger ut över takfoten så kommer man inte att slå i huvud/midja i backen så länge takfoten är mer än 2m över marken.
 
Se sid 10, https://www.wurth.se/Global/Broschyrer/Bygg/1/Fallskydd 2011 web.pdf

Det "viktigaste" är att sätta på sig selen rätt:
- Spänna åt runt benen först, ska gå att få in två fingrar mellan sele och ben,
- Spänna åt axelbanden, man ska inte kunna sträcka på sig från normalt stående
- Främre fästpunkten/knäppet ska vara i höjd med revbenen går ihop, inte högre än brösten, om den är högre upp finns risk att man stryps.

Om selen sitter fel (främst löst runt benen) kan följande skador uppkomma (OBS! starka bilder) https://climbforhope.files.wordpress.com/2010/11/loose-fitting-climbing-harness.jpg (pungkulorna hänger utanför pungen)

Jag rekomenderar alla som tänker använda fallskyddssele går kursen, den är väldigt nyttig.
Jag har "turen" att gå den via jobbet, även kursen "mobila arbetsplatsformar". Senast idag var jag uppe i en bomlift med fallskyddssele, då var jag säkrad med fallskyddsblock (sid 8 i ovan pdf).
 
nikasp
Det jag har hängt upp mig på är falldämparen. Ska jag koppla bort den och klippa in karbinen direkt på linlåset (kan inte riktigt terminologin)? Jag är osäker på om jag förlitar mig på linan och så löser falldämparen ut och jag ramlar eller håller den stora krafter innan den dras ut?
 
nikasp
Och såklart mången tack för input!
 
Innan man använder falldämpare ska man tänka sig för.

På kursen jag gick berättade kursledaren att just haft kurs på ett plåtslageri, dom hade all utrustning som dom använde.
Kursledaren kollade på deras falldämpare och frågade "Använder ni det här på typ villatak" Ja blev svaret "har ni läst vad som står på det" Nej.

Det står 5,7 meter, den här blir alltså 5,7 meter lång när den löser ut !!!
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
nikasp
Den jag har blir 1,8 meter så det rekommenderas att ha minst 3 meter luft under fötterna. Takfoten är ca 3,2 meter ovan mark. Planen var att inte använda falldämparen, men osäker på om jag helt bör byta kit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.