Jag har en plan på att gjuta hela golvet inkl golvvärme och fall i ett "lager", känner att jag inte vill köra med flytspackel utan har funderat på en snabbtorkande slipsats typ Finja 460.
Tanken är att lägga metallreglar typ Tprofiler eller rör med rätt fall och dra en rätskiva för att jämna av mot dem. Så långt är det väl inget problem men frågan är hur man skall få till det så att fallet inte bara går från ena kortsidan i rummet till andra kortsidan, vattnet skall falla ner till kortsidans ena hörn. Hur löser man det så man får ett bra fall dit? Kom gärna med förslag. Rummet är 150*250, golvbrunnen är i ett av hörnen.


Beskrivs något liknande här fast inte i detalj:
http://butiken.byggcenter.se/wwwroot/images/products/finja_hjalp_golv.pdf
 
Det finns speciella avdragsbanor med ställskruvar liknande nivellgolven som du kan använda. Annars kan du köra som du tänkt och punkt gjuta fast dina banor med rätt fall.
 
Tack för länken, men hur bör man tänka då? skall man fixa samma nivå på en kortsida och en långsida genom en regel på väggen och sedan utgå ifrån den med järnprofiler ner mot brunnen eller hur skall man gå till väga för att få fall åt båda hållen? Någon som vill förklara eller länka till något matnyttigt? =)
 
Du sätter banor efter väggarna samt en i mitten som leder ner mot brunnen.
 
Med andra ord banor efter den långsida och kortsida som är längst ifrån golvbrunnen och en på diagonalen mot brunnen? Funkar fortfarande fint att skärma av kring brunnen och göra det sist för att få ett större fall där?
[EDIT]
Visst blir det så att man måste lägga banor runt hela rummet och alla banorna runt rummet måste vara i "högsta" nivån?

Ser den bifogade bilden ut som en smart lösning? Blir säkert alltid lite krux med avloppsrör och att lägga golvvärmen men principen, stämmer den?
 
  • fall-badrum.JPG
Redigerat:
är du duktigt på att gjuta? ROTbruk kan vara svårt att få till då det är jordfuktigt och brinner snabbt.

Annars så gjuter du golvet plant och flytspacklar fallet
 
Överväger vilken lösning som är smidigast, har koll på konsistensen och att det brinner bra fort, inbildar mig dock att det är smidigt att jobba med ändå trots allt då man kan bygga bit för bit och får fallet i samma veva? Sålänge man har korrekt satta banonor att jämna av emot.

Härligt man tänker på natten ibland.. tänkte att alla banorna kring rummet skulle ligga i samma nivå men det blir ju fel, de två banorna längst ifrån brunnen alternativt den banan vid dörren skall ju ligga i högsta nivån, resterande måste väl gå i svag luting mot brunnen?
 
Redigerat:
Jag tänkte precis som du eftersom vårt badrum har skum form och jag inte vågade chansa på att få det bra med flytspackel. Dock fyllde jag upp med lecakulor blandat med flytspackel först till en plan yta ca 2 cm under färdig gjutning (mycket billigare än golvbruk). Sen på med armeringsnät för att fästa golvvärmerören i och gjuta fall med golvbruk. Jag använde faktiskt Finja 460, fungerade mycket bra. Gjöt golvet efterhand. Blandade två säckar åt gången i betongblandare. Det brinner relativt fort, så det gäller att ha avdragsbanorna klara när man kommer med bruket.
Kolla gärna mer här http://paronprojektet.blogspot.com/2011/10/mer-golvgjutning.html

DSC01771_1200.JPG
 
Tack så mycket för det svaret! mycket intressant läsning! Så du byggde alltså upp allt förutom de sista 20mm med ett helt plant lager leca? Sedan ut med golvvärmen och därefter fallspacklade du med Finja 460? Hur gjorde du för att få till bra nivåer med spacklet? Är givetvis fundersam på hur jag skall få till mitt ändå förhållandevis enkla fall mot min brunn. Men jag gillar idén med leca! Blir lecan tillräckligt stum för att vara ett godkänt underlag för klinkers?
 
S
xl15
kakelfix är inget spackel
 
Jadå, blandningen leca/flytspackel blir stumt som bara den. Nu har jag betongbjälklag, så det ska ju bara var utfyllnad.
Här har jag skrivit lite mer om det:
http://paronprojektet.blogspot.com/2011/10/gjutning-med-leca-kulor.html

Rätt uppfattat i övrigt. Kan förtydliga att Finja 460 är som tunnast 20 mm (pga värmegolvet, man kan nog gjuta det tunnare annars). Blev tjockare i andra änden av fallet såklart.
För att få rätt nivåer körde jag med trälister/reglar/brädor som spikades/limmades med limpistol/skruvades i väggar och mitt på golvet. Man tager vad man haver :).
Hålrummen som blev när jag bröt bort träbitarna gjöts naturligtvis igen sen.
Har du fler frågor så fråga på.
 
SBH skrev:
xl15
kakelfix är inget spackel
Nej, men det fäster bra på våtrumsskivor med primer och blir hårt och bra underlag för kakel.
 
Underbart! Är ju på jakt efter en smidig billig och "snabb" lösning så det här verkar ju lovande. Jag har också ett betongvalv att gjuta mot så lecan blir ju bara utfyllnad för mig också. Kändes det som att 20mm på de tunna delarna räckte för att spackla in golvvärmen och fallet med Finja 460? Eller borde man köra på 30mm för att få mer spelrum?

Nackdelen med att köra leca är väl att om jag ändå bestämmer mig för att flytspackla så kommer jag behöva täta springorna i lecan för att inte behöva hälla på enorma mängder?

Det jag funderar på är ju som tidigare också hur man, efter att ha lagt ut lecan i en lodrät nivå, skall få till ett bra fall om man använder ett stabbigt bruk som 460, ni ser ju bilden nedan, hur skulle ni göra?


Bifogar en bild på mitt badrum nedan
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Jag har just flytspacklat i blivande tvättstugan. Två golvbrunnar i ett rum på cirka 9kvm, nästan fyrkantigt. Jag har haft ågren för flytspacklingen länge och varit på vippen att leja bort jobbet, men förra helgen bestämde jag mig för att testa.

Jag flöt i två omgångar för att få fall mot båda brunnarna, delade golvet på mitten med skumlist.

Sammanfattningsvis måste jag säga att det var mycket enklare än jag trodde att få det bra. Första två satserna (en 25kg säck per sats) blandade jag för lite vatten i men därefter fick jag ordning på koncistensen och bruket flöt som jag förväntade mig.

Jag markerade färdignivå längs vägarna (+15mm mot golvbrunnarna) och därefter hälde jag ut bruk längs väggarna som sedan fick flyta mot brunnarna. För att få rätt nivå längst ut puttade jag tillbaka bruket där det behövdes.

Jag använde Finjas Allround avjämning. Eftersom jag bara använt den en gång vill jag varken råda eller avråda någon att använda den. När jag använde dryga 5% (om jag minns rätt) extra vatten blev koncistensen rätt.

Jag tycker definitivt du ska överväga att flyta golvet, det är inte så satans knepigt som många vill göra gällande. PÅ youtube finns också lite filmer som ger lite ideer till hur man gör.
 
S
det är ej gjort för att användas till det. tycker du det år bra att slipa på fixet?
kan bli för hårt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.