D Derbyboy skrev:
Nej väggen bygger 123mm

närmaste mindre larmbågar är 118

Det skiljer 5 mm

Dörren ska öppnas utåt, dvs dörrbladet är aldrig inne i badrummet.

Har läst de nya reglerna och då ska karmen liva med våtrumsgipset.
Ja, karm eller påsalningen vilket är samma sak.
 
D Derbyboy skrev:
Ok jag fattar, jag salar på och sen tätskikt....


Hur långt ut i dörrhålet brukar du flyta?
Så långt det går för annars måste man ju palla upp tröskeln sen.
 
Kan nog inte flyta hela vägen ut genom dörrhålet.

Det måste bero lite på hur många cm jag flyter.

Flyter jag hela vägen ut genom dörrhålet kommer jag få svårt att få till övergången till golvet i hallen.


(Tusen tusen tack att jag får bolla lite. Ledsen om jag framstår som lite korkad men har mycket i huvudet. Ditt tålamod är fantastiskt!)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kan nog inte flyta hela vägen ut genom dörrhålet.

Det måste bero lite på hur många cm jag flyter.

Flyter jag hela vägen ut genom dörrhålet kommer jag få svårt att få till övergången till golvet i hallen.


(Tusen tusen tack att jag får bolla lite. Ledsen om jag framstår som lite korkad men har mycket i huvudet. Ditt tålamod är fantastiskt!)
Du måste ju oavsett få till 20mm från brunn till tröskel men det räcker i princip med 10mm fall och sen uppvik 10mm som plattorna är tjocka och då kan du ha en platt tröskel som plattorna läggs mot men den måste ju ligga på något som är lika högt som flytspackeln ändå och helst lite högre då den oftast är tunnare än plattorna...
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Eftersom påsalningen på insidan endast är 5mm (123-118) tycker du jag ska gå ner en storlek på karm till 92mm så påsalningen istället blir 31mm (123-92)?

Det är ju bra mycket lättare att få till en bit som är 31mm istället för 5mm.
 
D Derbyboy skrev:
Eftersom påsalningen på insidan endast är 5mm (123-118) tycker du jag ska gå ner en storlek på karm till 92mm så påsalningen istället blir 31mm (123-92)?

Det är ju bra mycket lättare att få till en bit som är 31mm istället för 5mm.
D Derbyboy skrev:
Eftersom påsalningen på insidan endast är 5mm (123-118) tycker du jag ska gå ner en storlek på karm till 92mm så påsalningen istället blir 31mm (123-92)?

Det är ju bra mycket lättare att få till en bit som är 31mm istället för 5mm.
Nä jag hade satt 118.
Det är snyggare än stora salningar.
Sen hade jag nog valt att sätta den mitt i hålet och fördelat de 5mm 50/50...
Det tar foderna upp och så slipper man salningar helt. ;)

Dock får jag inte ihop de 123mm ?
Vad har du gjort väggarna av ?
 
Utifrån:

Vanligt gips13mm
Konstruktionsplywood 12mm
Regel 70mm
Konstruktionsplywood 15mm
Våtrumsgips 13mm
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Utifrån:

Vanligt gips13mm
Konstruktionsplywood 12mm
Regel 70mm
Konstruktionsplywood 15mm
Våtrumsgips 13mm
Ok... ordentligt byggt med plyfa utanför också... (y)(y)
 
Jo och det är fullskruvade skivor hela vägen så väggen är riktigt stabil.

Ok, jag ställer karmen mitt i hålet. På badrumssidan kör jag klackfoder så att jag täcker kaklet.

karmen kommer sitta 2,5mm in på varje sida.

om kaklet inkl fix bygger 12mm så behöver jag ett klackfoder med en gals på 14-15mm.

på utsidan kommer fodret ”svälja” de 2,5mm som blir av att jag ställer dörren i mitten av hålet.
 
D Derbyboy skrev:
Jo och det är fullskruvade skivor hela vägen så väggen är riktigt stabil.

Ok, jag ställer karmen mitt i hålet. På badrumssidan kör jag klackfoder så att jag täcker kaklet.

karmen kommer sitta 2,5mm in på varje sida.

om kaklet inkl fix bygger 12mm så behöver jag ett klackfoder med en gals på 14-15mm.

på utsidan kommer fodret ”svälja” de 2,5mm som blir av att jag ställer dörren i mitten av hålet.
Ja så hade jag gjort iaf...

Känns som att foderna kommer klara att ta upp de 2.5mm på var sida men det hänger ju lite på vilken typ av plattor.

Falsen på klackfodret är lite för stor för 8mm vanliga kakelplattor vet jag för det var sådana jag satte i senaste badrummet, så ska du ha det så blir det nog bara perfekt med 2.5mm "extra" plats.
 
Problemet med lösningen är väl att den inte kan sägas var i liv med vägg. Den är ju faktiskt indragen 2,5mm :(

  • Krav på att tröskel och karm ska vara i liv med väggen. (punkt 6.3.2)
    Dörrkarm/tröskel ska vara i liv med underlaget för väggens tätskikt. Tröskel alternativt blindtröskel och karm ska vara monterade innan tätskikt appliceras. Om så inte är fallet ska detta noteras som en avvikelse i Kvalitetsdokumentet.
 
D Derbyboy skrev:
Problemet med lösningen är väl att den inte kan sägas var i liv med vägg. Den är ju faktiskt indragen 2,5mm :(

  • Krav på att tröskel och karm ska vara i liv med väggen. (punkt 6.3.2)
    Dörrkarm/tröskel ska vara i liv med underlaget för väggens tätskikt. Tröskel alternativt blindtröskel och karm ska vara monterade innan tätskikt appliceras. Om så inte är fallet ska detta noteras som en avvikelse i Kvalitetsdokumentet.
Nja... det räcker till för att tätskiktet i golv/väggvinkeln ska kunna passera karm och tröskel "i ett" utan skarvar vilket är det man vill komma åt genom att karm och tröskel ska liva väggen...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag tror jag börjar förstå :)

Men ge det en stund så ska vi se att jag nog har rört ihop det igen.

Vad känner du för en blindtröskel, för en amatör som mig låter det tryggare än att flyta ut i hålet.
 
Korrekt installerad golvlist och tröskel med grönt godkännandemärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
[bild]
Det är ju ett alternativ men då måste du ju palla upp tröskel och karm med något annat än flytspacklet.
Personligen tycker jag det är lättare när flytet fyller upp dörrhålet så karm och tröskel kan ställas/läggas ovanpå flytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.