Håller på att bygga ett litet badrum. Innermåttet med färdig vägg inkl kakel/klinkers är 159x180 cm. Duschplatsen är tänkt att vara 80x80 men tänker att jag bygger fallet i duschutrymmen så att det även går bra med en 90x90 dusch. Tänkte köra draperi.

Fallet för duschplatsen ska vara 7-20mm. Går det säga om jag ska sikta mot 7 eller 20mm. Vilka fördelar nackdelar finns det med ett kraftigt fall, dvs 20mm?
 
Alltid fördel med bra fall mot golvbrunnen.
Dock får det inte vara över 20mm enligt reglerna på grund av halkrisk.

Mitt tips är att sänka ner själva duschutrymmet några millimeter, så att du får en kant mot det övriga utrymmet.
Flytspackla i två omgångar.
 
Jag har läst på om det där med flytspackling och tydligen blir det bäst resultat om man spacklar hela utan i ett svep. Tänkta leka bort just det arbetet.

Vad är fördel med kant?
 
Kanske ska tillägga att golvbrunnen är 45 cm från respektive vägg och duschen är i en hörna.
 
Fördelen med att sikta på ett lite kraftigare fall är att du har större sannolikhet att få fall åt rätt håll i slutänden. Det blir alltid någon platta som kommer lite högre än tänkt och då är det skönt att det lutar lite extra. Glöm inte att hela våtrummet ska ha fall, men mer i själva duchplatsen.

https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/

Särskilt runt brunnen ska du försöka branta på lite så eventuella höjdskillnader inte gör att det står vatten där. Gör du jobbet själv får du skylla dig själv om det blir fel, men anlitar du någon ska du ställa ordentliga krav och göra klart att t.ex. fallet måste bli rätt och att du kommer att kräva att de gör om om det blir fel. Be gärna dem själva definiera vilka gränser som gäller så kan de inte backa ur och påstå att du ställt orimliga krav eller att de inte vetat om vilka krav som gällde.
Nu verkar det ju som att du ska göra jobbet själv och det är nog lika bra med tanke på hur det brukar se ut med fallet när hantverkare varit framme. Är man bara noggrann med underlaget så är det lätt att göra rätt. Tänk också efter på förhand och rita gärna ut hur varje enskild platta kommer att ligga på golvet. Ska du börja vid brunnen eller vid ett hörn? Hur ser det då ut i andra delar av rummet? ritar man upp det lite enkelt med riktiga mått eller i det faktiska rummet blir det enkelt att se i förväg om man planerat rätt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har läst på om det där med flytspackling och tydligen blir det bäst resultat om man spacklar hela utan i ett svep. Tänkta leka bort just det arbetet.

Vad är fördel med kant?
Fördelen med en kant är ju att vattnet lättare stannar inom den ytan.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer leka bort det och ställa krav. Måste bara veta vad jag ska ställa för krav.

Det lär ju vara extra viktigt med stötta fall om jag ska köra draperi, dvs närmare 20 än 7 i alla fall.

Sänka ner duschplatsen blir nog inte så bra eftersom jag inte helt har bestämt storleken på duschplatsen.

Jag ska ha t2 blå golvvärme som kräver minst 10 mm golvspackel

noll vid golvbrunnen blir alltså 10mm spackel

duschfall 15mm

resten av badrummet 5mm

totalt 30mm golvspackel
 
GoForIt GoForIt skrev:
Fördelen med en kant är ju att vattnet lättare stannar inom den ytan.

Jo det e klart. Tror dock det kommer försvåra läggningen av klinkers. Duschplatsen är en kvartscirkel i hörn.
 
D Derbyboy skrev:
Jo det e klart. Tror dock det kommer försvåra läggningen av klinkers. Duschplatsen är en kvartscirkel i hörn.
Ja, då förstår jag att det kanske inte är enkelt.
Ibland har man ju inte alla förutsättningar med sig.
Bra råd från fb35523
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det kan vara svårt att få en nivå mot tröskeln som är samma som övriga rum om man gör om i efterhand, men kan man planera för det så är det ju bra. Vad har du för isolering nedåt och vad finns under flytspacklet?
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
under flytspacklet är det fukttrögt spån 22 mm och sedan golvbjälkar cc 60 med isolering. Golvbjälkarna är 5x20cm. Bjälklaget är kottlat cc60.
 
F fb35523 skrev:
Det kan vara svårt att få en nivå mot tröskeln som är samma som övriga rum om man gör om i efterhand, men kan man planera för det så är det ju bra. Vad har du för isolering nedåt och vad finns under flytspacklet?
kommer inte komma i nivå med övriga rum. Det är en renovering så originalet är från 70-talet :)
 
Ytterligare krux är att duschzonen (80 cm) samsas med toazonen (79cm) utmed den väggen som är 159 cm.
 
Det jag egentligen försöker räkna ut är hur hög jag ska göra dörröppningen från golvspånet. Modulmått 7x210.

Håller i dagarna på med att regla och sätta skrivmaterial.
 
D Derbyboy skrev:
Det jag egentligen försöker räkna ut är hur hög jag ska göra dörröppningen från golvspånet. Modulmått 7x210.

Håller i dagarna på med att regla och sätta skrivmaterial.
Men har du inte andra dörrar att ta hänsyn till?
Ja menar att du ska väl ha ök dörrkarm i samma nivå som övriga dörrar?
Sällan att man anpassar dörren till golvet, det blir ju oftast vad det blir, sen fixar man det med trösklar osv.
Sen ang flytspacklingen är det inte alltid fördel att göra hela flytningen på en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.