Snailman
Kompletterat med en bild på undersidan av fixturen för vinkelslipen.

Undersida av en metallfixtur med fastsatt vinkelslip på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för fixtur och vart hittar man en sådan?

Edit: Hittade på Amazon men hajjar inte om den är universal till vinkelslipar eller om man måste köpa någon speciell till den?

Edit 2: Verkar vara slut.. Men vart inhandla du din?
 
Redigerat:
Snailman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det för fixtur och vart hittar man en sådan?

Edit: Hittade på Amazon men hajjar inte om den är universal till vinkelslipar eller om man måste köpa någon speciell till den?

Edit 2: Verkar vara slut.. Men vart inhandla du din?
Det finns olika versioner av den, se till att det är denna, den passar till två olika storlekar av vinkelslipar


version 2 är viktigt att det är och det ska stå både 115 och 125

jag köpte min på ebay härifrån

diamondtools on eBay

Tile Cutter Slider 45 °/115-125mm for Angle Grinder Version 2.0 | eBay

Det finns dammsugarutsug och sådant som tillbehör jag köpte inga sådana.

Någon sågar klinker med en vinkelsliparslider för 45-graders snitt, visas delvis och otydlig förpackning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på klinker jag sågade, det är för spetsigt, så det chippade lite, man får lämna mer kvar i hörnet
Det finns filmer på Youtube där folk använder fixturen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det finns olika versioner av den, se till att det är denna, den passar till två olika storlekar av vinkelslipar

Fliesenschneider SLIDER 45 °/115-125mm für Winkelschleifer Version 2.0

version 2 är viktigt att det är och det ska stå både 115 och 125

jag köpte min på ebay härifrån

diamondtools on eBay

Tile Cutter Slider 45 °/115-125mm for Angle Grinder Version 2.0 | eBay

Det finns dammsugarutsug och sådant som tillbehör jag köpte inga sådana.

[bild]

En bild på klinker jag sågade, det är för spetsigt, så det chippade lite, man får lämna mer kvar i hörnet
Det finns filmer på Youtube där folk använder fixturen.
Tack! Kolla din första länk så du inte outar dig själv.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Hej igen.

Testade att skära lite idag med diamantskiva. Får lite utflisning. Blir inte helt perfekt. Ser ingen utflisning på din kuvertskärning.
Funderar om det är värt att köpa en junk-kakelskärare på Jula för kuvertskärningen?
 
Är jag för petig och kan glömma en fabriksskuren snitt med mina kapningar? :) Ska ha 1mm fogbredd kanske täcks hyfsat med fog?

Bilder. Kapad med diamantklinga vinkelslip. Slipat lite med klossarna.


Kapning av stenplatta nära vit yta med en gem som jämförelse för fogbredden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett kakelsnitt med en jämförelse av fogbredden mot en gem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapad kant på kakel med diamantklinga, visar 1mm fogbredd bredvid ett gem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hej igen.

Testade att skära lite idag med diamantskiva. Får lite utflisning. Blir inte helt perfekt. Ser ingen utflisning på din kuvertskärning.
Funderar om det är värt att köpa en junk-kakelskärare på Jula för kuvertskärningen?
Den andra kakelskäraren jag har liknar julas men har starkare motor och tror jag någon slags växellåda till skivans axel, detta gör att den dels vibrerar lite radiellt och dels så är motorn inte riktigt i linje med bordet utan skivan sitter lite snett (går nog och justera) så ena skäret flisar på den. Brukar alltså använda den när återstående biten ska slängas eller sågas en gång till, så kuvertskärning när båda bitarna man sågar isär ska användas funkar det inte till.

Julas är lite klen men skivan sitter rakt och vibrerar mindre, så med skivan för en tusenlapp så dög denna, då skivan är så liten så la jag några brädor ca 22 mm tjocka på bordet under klinkersen för att klinkern ska nå upp till skivan.

Jag hade 2mm fogbredd i resten av badrummet men 1mm i kurvertskärningen (skivan är väl ca 1mm tjock)

Det är nog enda skivan jag nästan helt sluppit flisningar med, dessutom körde jag nog ganska långsamt har jag för mig. Kakelbröderna brukar använda den skivan.

På dina bilder ser det ut att ha flisat en hel del.
 
Snailman Snailman skrev:
Den andra kakelskäraren jag har liknar julas men har starkare motor och tror jag någon slags växellåda till skivans axel, detta gör att den dels vibrerar lite radiellt och dels så är motorn inte riktigt i linje med bordet utan skivan sitter lite snett (går nog och justera) så ena skäret flisar på den. Brukar alltså använda den när återstående biten ska slängas eller sågas en gång till, så kuvertskärning när båda bitarna man sågar isär ska användas funkar det inte till.

Julas är lite klen men skivan sitter rakt och vibrerar mindre, så med skivan för en tusenlapp så dög denna, då skivan är så liten så la jag några brädor ca 22 mm tjocka på bordet under klinkersen för att klinkern ska nå upp till skivan.

Jag hade 2mm fogbredd i resten av badrummet men 1mm i kurvertskärningen (skivan är väl ca 1mm tjock)

Det är nog enda skivan jag nästan helt sluppit flisningar med, dessutom körde jag nog ganska långsamt har jag för mig. Kakelbröderna brukar använda den skivan.

På dina bilder ser det ut att ha flisat en hel del.
Så vad skar du kuvertskärning med? Har du förresten granitkeramik?
 
Snailman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så vad skar du kuvertskärning med? Har du förresten granitkeramik?
Konradssons Random 60x60 dark Grey


https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...7mKdaYjvbjeeIP5GEVwaAo2ZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Men den kostade nog 2200kr när jag köpte den starkare maskinen jag använder mest var nersatt till 1000kr på Harald Nyborg.

Klingan var Montolit Slim cut 100mm

https://kakellagret.se/prod/diamant...aNqImjgm9Ph4MVNpHEeO1eTF9S_wLAUIaAh8iEALw_wcB

Jag sågade med den halvvägs igenom klinker, sen körde jag med en bredare skräpklinga på frihand från baksidan med en vinkelslip och bröt isär dem.

3k för julas är verkligen överpris, undrar vad en riktig proffssåg kostar?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Snailman
Jag skrev nog fel, Julas har någon sorts växeldrev mellan motorn och klingan, jag tror det är den som gör den så svag. Den andra jag har sitter klingan direkt på motorn.
 
Redigerat:
Köpte en Montolit kakelskärare direkt från Italien som tar 125cm plattor. Vilken dröm att skära/knäcka med.

Beställde även en Slider 45 version 2. Vettefan om jag hanterar den fel eller vad det är men den fungerar uruselt.. Ingången blir bra men efter ca 10 cm så börjar den vika undan så geren blir inte lika stor på slutet.
Jag har testat med tre olika vinkelslipar och kliat mig i huvudet vad det kan vara för fel bra länge.
Har du testat din än?
 
Snailman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Köpte en Montolit kakelskärare direkt från Italien som tar 125cm plattor. Vilken dröm att skära/knäcka med.

Beställde även en Slider 45 version 2. Vettefan om jag hanterar den fel eller vad det är men den fungerar uruselt.. Ingången blir bra men efter ca 10 cm så börjar den vika undan så geren blir inte lika stor på slutet.
Jag har testat med tre olika vinkelslipar och kliat mig i huvudet vad det kan vara för fel bra länge.
Har du testat din än?
Har bara testat på en platta, det finns ju en skruv med ratt på som trycker på ena sidan av vinkelslipen, så bladet på den kommer att luta lite åt ena hållet, är nog så att bara framkanten av klingan skär närmast färdiga snittet. Jag har en Milwaukee vinkelslip till den som passar ganska bra. Köpte även en blå Bosch vinkelslip med variabelt varvtal men har inte provat med den.

Plattan jag provade att fasa var 27cm lång och skäret blev nästan helt plant

Finns en del filmer på Youtube, har du kollat hur de gör?
 
Redigerat:
Snailman
Ungefär 15 minuter in så sätter han två tvingar på plattan en i vardera ändan för att kompensera för den sämre styrningen av jiggen i början och i slutet av plattan.

Ungefär 16 minuter in polerar han kanten, det var till denna polering jag köpte en en vinkelslip med varierbart varvtal. Men har ännu inte köpt någon polertrissa till den.

 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Snailman
En del skriver att de sätter en färdig skuren klinkerbit före och en efter den klinker de ska skära, för att jiggen ska ha styrning i båda ändar. Då behövs ju inga tvingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.