När vi började med städning så tog de extra hög avgift för första tillfället då vi även gick igenom alla detaljer av vad som ska göras och pratade om vad vi tycker är viktigt. Då gjorde de dessutom besöket längre och gjorde en mer grundlig städning för att komma ifatt med att vi hade slarvat lite grann.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är nog bara steg 1 av många där de försöker lura din mor på pengar. Ta det som en varningssignal och välj annat.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
A adron skrev:
När vi började med städning så tog de extra hög avgift för första tillfället då vi även gick igenom alla detaljer av vad som ska göras och pratade om vad vi tycker är viktigt. Då gjorde de dessutom besöket längre och gjorde en mer grundlig städning för att komma ifatt med att vi hade slarvat lite grann.
Det är ju ok, men i det här fallet uppfattar jag inte att de har städat vid det här första mötet.
 
A
L lordi skrev:
Har hört att det, i storstäderna, finns hantverkarföretag som tar betalt för att komma ut och titta på plats och ge en offert. Detta för att det är så många som bara vill ha ett "kollpris".

Inget som är vanligt där jag bor iaf.
Här tar rörmockarna 5000 för att se vad som skall beställas
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Kostnaden kommer att hamna någonstans ändå.
Så egentligen är det bra att man får reda på vad saker och ting kostar (kostnadsnedbrytning).
Sedan tycker man ju att man borde få reda på det från första början, så att man vet vad man ger sig in på.
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
P paralun skrev:
Håller inte med, jag visste knappt någonting för 5-6 år sedan när min far blev sjuk och min mor gick på knäna.
Han skulle banne mig inte ha någon städhjälp och inte gå via en kommun. Men det ena leder till det andra och en "biståndshandläggare" skriver då beslut utifrån vad en gammal människa behöver hjälp med.
Enbart städning > hjälp med dagliga sysslor > färdtjänst > Hjälp med rullstolstransport osv
Sen når man då snabbt ett maxbelopp för vad man betalar, ref två kommuner.
Det viktiga är att många äldre vill bo kvar hemma så länge det är möjligt.
Så länge man behöver mer hjälp än bara städning är hemtjänst bra. Men behöver man bara städning är det för den som inte är låginkomsttagare ett väldigt dyrt och stelbent sätt att få hjälp eftersom du inte bestämmer själv, utan det är biståndshandläggaren som väljer vilken hjälp du får.

I nuläget får han alltså ett par timmar RUT-städning varannan vecka för mindre pengar än vad han skulle fått en timme hemtjänststädning varannan vecka för. Och då hade de som sagt tex inte dammsugit, det tyckte de att han kunde sköta själv, dessutom krävde de att han skulle köpa en dammsugare till till övervåningen, för de får inte bära den i trappor och han kan inte.
Vem sjutton vill betala för att någon från hemtjänsten tittar på när du själv dammsuger?
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så länge man behöver mer hjälp än bara städning är hemtjänst bra. Men behöver man bara städning är det för den som inte är låginkomsttagare ett väldigt dyrt och stelbent sätt att få hjälp eftersom du inte bestämmer själv, utan det är biståndshandläggaren som väljer vilken hjälp du får.

I nuläget får han alltså ett par timmar RUT-städning varannan vecka för mindre pengar än vad han skulle fått en timme hemtjänststädning varannan vecka för. Och då hade de som sagt tex inte dammsugit, det tyckte de att han kunde sköta själv, dessutom krävde de att han skulle köpa en dammsugare till till övervåningen, för de får inte bära den i trappor och han kan inte.
Vem sjutton vill betala för att någon från hemtjänsten tittar på när du själv dammsuger?
Jo men nu handlar den här tråden om en människa som levt 89år.
Hon kanske skulle vilja att man gick igenom hennes behov, sen är det då inte biståndshandläggaren som styr och ställer utan oftast är det medicinska behov som sin läkare på vårdcentralen styrker eller en arbetsterapeut från dito. Sen angående städning så har då hemtjänstbolagen den tjänsten och i min kommun då upphandlat via ett antal privata aktörer att välja bland.
 
P
P paralun skrev:
Men det ena leder till det andra och en "biståndshandläggare" skriver då beslut utifrån vad en gammal människa behöver hjälp med.
Jag tror nog att även en gammal människa vet bättre än någon annan vad den behöver hjälp med. (Om det inte handlar om en dement gamling, förstås).

Att kommunala byråkrater ska bestämma vad folk behöver hjälp med är snudd på omyndigförklaring.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror nog att även en gammal människa vet bättre än någon annan vad den behöver hjälp med. (Om det inte handlar om en dement gamling, förstås).

Att kommunala byråkrater ska bestämma vad folk behöver hjälp med är snudd på omyndigförklaring.
Tror det är slut på det inom ngt år. Nya socialtjänstlagen fokuserar på mer ej biståndsbedömda insatser.

Men man kommer att styra via kostnader istället. Dvs städ kommer att kosta lika mycket oavsett om kommunens amatörer städar eller de i städfirmor som är ngt bättre.
 
Behöver man bara städning är privat städtjänst mer ekonomiskt med RUTavdraget och då väljer man själv vem som ska städa (och samma person varje gång), vilken typ av städning, typ dammsugaren ska bäras, spindelnätet i takhörnan ska bort, fönstertvätt eller mattan ska ut och vädras.

Den kommunala servicen har en maxtaxa (även baserat på inkomst) där flera andra moment ingår och blir på sikt billigare om man utnyttjar flera uppgifter. Däremot finns det många begränsningar. Man får inte välja vem som kommer, inte styra antal städtimmar, städaren dammar bara upp till viss nivå (160 cm?), inga lyft, personliga specifika önskemål ingår inte, allt på förhand bestämt av handläggaren.

I de flesta fall är den kommunala servicen mer lämpad när man är så gammal/ofrisk att man inte orkar styra livet själv. Och DET ÄR BRA för de som inte har goda barn/barnbarn/familj.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.