Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det är säkert rätt men trådskaparen…
Nu har inte TS skrivit något om var det läcker, vad hantverkan sa/kom fram till, TS har bara skrivit att inget åtgärdades.

Det kan vara som så att det inte är något fel utan att LLVPn uppför sig exakt så som den ska, å då kan det inte utföras någon fysisk åtgärd.

Vi vet inte heller om det var en jourutryckning eller inte.
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har inte TS skrivit något om var det läcker, vad hantverkan sa/kom fram till, TS har bara skrivit att inget åtgärdades.

Det kan vara som så att det inte är något fel utan att LLVPn uppför sig exakt så som den ska, å då kan det inte utföras någon fysisk åtgärd.

Vi vet inte heller om det var en jourutryckning eller inte.
Nej allt beror ju på vad som är överenskommet också. Men om de åkt ut för att felsöka och sagt "det ska komma ut vatten där i röret, det är kondens" och åkt så förstår jag att de tar betalt. Men jag hade nog ändå gett kunden mer för pengarna när jag ändå var där. Kanske hjälpt med lite rådgivning eller nåt. Inte bara stannat fem minuter om jag tänker ta betalt.

Eller att man tar en femhundring om det är sant att det är 1 km restid och tiden där var fem minuter.
 
  • Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
@Farstatjej90 har en bra inställning här. Man avsätter trots allt oftast tid för sådant här och det är inte säkert att man har andra saker att fylla tiden med som ger intäkter. Då är det vettigt att faktiskt utnyttja tiden till lite ”allmän service” om man ändå tänker fakturera.

Men! Hantverkare generellt måste bli bättre på att kommunicera.
 
  • Gilla
  • Älska
JustDoIt och 25 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
När du jobbar eller jobbade, gjorde du det också gratis?
Det förekommer väl titt som tätt att hantverkare jobbar gratis? Jag har haft flera ute hos mig som ville kika på jobb innan de lämnade offert. Detta var inget de tog betalt för.

Jag arbetar också titt som tätt ”gratis” vid t.ex. offertarbete, goodwill m.m och resor inom viss radie ingår i timpenningen eller får ibland inte faktureras enligt avtal.

Allt beror som sagt på vad man kommit överens om och i fallet med en konsument kan det bli rätt jobbigt före ett företag att få betalt om kunden hävdar att det rörde sig om offertarbete.

Det är inget självklarhet att allt kan faktureras.
 
  • Gilla
Staffan_V och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare
Klassisk tråd. TS berättar en liten del av vad som faktiskt skett och hela forumet går loss med egna slutsatser och svar därefter. 😅 Den här kan bli riktigt lång om inte TS börjar berätta mer detaljer..
 
  • Gilla
  • Haha
Manges totalBygg och 41 till
  • Laddar…
N
Elpris_123 skrev:
Har en luftvärmepump som läcker vatten vid kylläge, bad värmepumpsgruppen i Eskilstuna komma och titta på den. De var här i 5 minuter, kontoret ligger 1km ifrån vårt hus. Ingen åtgärd genomfördes.

Fakturerad 1094 kronor (arbetstid restid 795, fakturan 80, resten moms) för detta.

Är det ett jävla skämt?
Fick du besked om kostnaden? Om inte, bestrid fakturan. Är företagarens ansvar att upplysa om eventuella kostnader innan en tjänst utförs. Man kan inte bara hitta på en kostnad i efterhand.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Fick du besked om kostnaden? Om inte, bestrid fakturan. Är företagarens ansvar att upplysa om eventuella kostnader innan en tjänst utförs. Man kan inte bara hitta på en kostnad i efterhand.
Fast nog måste man anta rese- samt arbetskostnad och fakturaavgift? Är ju inte direkt några hittepå kostnader.. Tom jag som tycker hantverkare fakturerar hejvilt har svårt att se det orimliga i fakturan.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 5 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Fast nog måste man anta rese- samt arbetskostnad och fakturaavgift? Är ju inte direkt några hittepå kostnader.. Tom jag som tycker hantverkare fakturerar hejvilt har svårt att se det orimliga i fakturan.
De borde dock informera om storleken på dem innan ;)
 
I
Det är vanligt att man har ett startpris men det är förvånansvärt många företag som inte meddelar det på förhand. Har själv åkt på det och blev också förvånad men vid eftertanke förstår man att det måste vara såhär för att det ska vara hållbart. Annars blir risken att företag inte tar sig an småjobb alls eftersom man i praktiken går back på det.

I mitt fall var det en VVS:are som kom in och bytte en kulventil, det tog 5 minuter och kostade runt 1000 lappen. Efter diskussion med dem kunde man konstatera att man skulle låtit dem göra ett par andra små jobb till i huset vilket hade kostat 0 kr extra.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 8 till
  • Laddar…
sunnis
En bra idé är ju att faktiskt fråga innan vad det kostar.

- Hej! Vad tar ni för en enklare felsökning?

- Ja, det borde bli ca 1h och kostar då ca 1000kr eller mer om det tar längre tid.

- Nej, det känns ovärt, jag återkommer om jag ändrar mig.

Problem löst, enkel kommunikation.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 30 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
De borde dock informera om storleken på dem innan ;)
Absolut kan man tycka de, ännu mer borde beställaren fråga om det om priset är avgörande. Men kostnaderna var väl inget att argumentera. Bilavgift 2-300kr, arbetskostnad 600-700, faktura 100ing eller hur de nu hade varit fördelat om han specca. Frågan är väl mer varför det faktureras 1h, men i min värld så känns de rimligt eftersom de i verkligheten med resor, planering etc närmar sig den tiden. Men det är ju bara fråga hantverkaren hur han motivera tiden. Men däremot som någon tidigare sa, om man eventuellt inte fick några slutsatser från hantverkaren bör han kanske övervägt att inte fakturera.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Absolut kan man tycka de, ännu mer borde beställaren fråga om det om de är avgörande.
Det är annars ganska vanligt att hantverkaren gör ett besök och ger en offert utan att ta betalt så om man tar betalt borde man meddela avgiften...
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är annars ganska vanligt att hantverkaren gör ett besök och ger en offert utan att ta betalt så om man tar betalt borde man meddela avgiften...
Ja fast jag skulle skilja på felsökning och eventuella projekt där de är lämpligt att offerera. En servicetekniker vet ju vad du har för utrustning så de är ju inget man offererar utan du felsöker ju när du kommer ut till kund. Men jag backar och inser att vissa tänker annorlunda så du har rätt i att de alltid bör vara tydlig med att det kostar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är annars ganska vanligt att hantverkaren gör ett besök och ger en offert utan att ta betalt så om man tar betalt borde man meddela avgiften...
Men vi vet ju faktiskt inte klart och tydligt vad som beställts, vilken info som lämnats av beställaren, vad som gjorts i förberedelser, vad som gjorts på plats eller vilken info som lämnats till kunden.
Tex mycket möjligt att en felsökning utförts som uppfattas som "inget arbete", eller att montören lämnat in en tidrapport för att få sin lön den timmen, med det skulle inte ha fakturerats.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.