Det beror nog bara på om man tror att det kommer att finnas en snabb avsättning för dem eller inte så att de får ta plats i bilen eller verktygslådan. Jag har svårt att tänka mig att en yrkesman tar till vara på allt som "kan vara bra att ha" på samma sätt som kanske en privatperson gör. Jag skulle gissa på att det både är enklare och billigare att hämta ut en ny låda med skruv på byggvaruhuset runt hörnet, än att åka tillbaka till verkstan för att hitta den där lådan med specialdimensionen som blev över för två år sedan.
 
Redigerat:
tompaah7503 skrev:
Hur gör de med utbytta delar?
Lämnar man in bilen för reparation där en del behöver bytas ut, så betalar man för en ny del och arbetet för utbytet. Därmed borde den trasiga delen tillhöra kunden.
Fast man bör väl säga att det den absoluta majoriteten av kunderna uppskattar nog att inte få med sig bilskrot hem :)
Jag förstår inte alls liknelsen med den fakturerade skruvförpackningen. Du pratar om trasiga saker från bilen medan de 240 skruvarna var helt nya. Om du lämnar in bilen på verkstad för att byta oljan, skulle du godta att verkstan fakturerar dig ett fat med 200 olja och behåller det efter att de fyllt 4 liter i din bil?
 
gravedigger skrev:
Det beror nog bara på om man tror att det kommer att finnas en snabb avsättning för dem eller inte så att de får ta plats i bilen eller verktygslådan. Jag har svårt att tänka mig att en yrkesman tar till vara på allt som "kan vara bra att ha" på samma sätt som kanske en privatperson gör. Jag skulle gissa på att det både är enklare och billigare att hämta ut en ny låda med skruv på byggvaruhuset runt hörnet, än att åka tillbaka till verkstan för att hitta den där lådan med specialdimensionen som blev över för två år sedan.
Ja, så länge kunderna betalar för hela förpackningar så är det klart att det är enklare att bara plocka ut nya hela tiden.
 
Nu är det väl inte riktigt så jag menade med det inlägget. Hellre att betala 30 min tid för shopping och 240 skruvar som kastas, än att betala två timmar för att hitta och hämta 10 skruvar från verkstan. Nu vet jag såklart inte om det är fallet men här, men jag tror och hoppas att yrkesmannen alltid gör den avvägningen till min fördel.
 
Det som gäller är att hantverkaren skall redovisa sina netto priser sen får han göra ett påslag på ca 10 % om man kommit överens om detta man har även som kund rätt till årsomsättningsrabatter. Verifierbart pris gäller inga list priser
 
Hur menar du med "det som gäller" - är det så du vill avtala om uppdrag eller är det någon form av regelverk du hänvisar till?
 
Hade jag varit hantverkare hade jag nog haft som ambition att schablonfakturera kunderna för allt "normalt" fästmaterial. Det skapar ett mervärde för kunden ( inget spill) samtidigt som jag kan köpa in storpack (bra rabatt). Mellanskillnaden i värde är vinst till mig.
 
Variabel, hör och häpna du kommer bara att få se nettopriser OM elfirman vill visa dig. Om dom inte vill och du framhävdar, så tror jag att dom avstår att ha dig som kund ;)
 
Om du köper på löpande räkning så gäller det entreprenören skall styrka sina kostnader med t ex faktura sen har han rätt till ett arvode brukar säga 10 till 15 % se tex AB 04 kapitel AFC
 
Ni skall läsa AB 04 verifierbart pris plus påslag
 
Nu är det väl så att AB och ABT INTE är avsedda för småarbeten hos privatkunder. Där brukar man använda hantverkarformuläret och där fyller man själv i vad man kommit överens om.
 
Men vad ska då reglera priset på löpande räkning om inte fakturan som entreprenören får skall gälla som underlag. Då blir det ju inte löpande enligt min mening om entreprenören kan snurra med siffrorna. Jag begär alltid netto plus 10 % sen får folk göra som de vill
 
Man skall enligt ABS betala det som är skäligt jag tycker 10 % vinst är bra inte många byggbolag som har den marginalen
 
Men kontentan av mitt inlägg är att du ska komma överens med entreprenören hur ni ska göra och du kan inte själv bestämma någon %sats. Vill h*n visa sina nettopriser och ha dom som grund är det naturligtvis helt OK.
Sedan att dina hänvisningar till AB/ABT inte är relevant hos små privatkunder hör ju även det till bilden.
 
Det står ofta i entreprenad kontrakten tex ABS09 att beställaren har RÄTT att se original kvitton så där har entreprenören inget val om han är seriös
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.