elmont skrev:
Och jag tycker att "orkar" man inte kolla vad en "sak" bör kosta så får man kanske stå sitt kast. Själv köper jag ALDRIG nått innan jag vet priset. Och skulle jag efter ett tag upptäcka att jag betalat för mycket så "grinar" jag inte utan biter i det sura äpplet.
Det här är ju en bransch som är till för elektriker för att de har detaljkunskapen. En vanlig konsument har inte det.
För att göra en ack så vanlig biljämförelse: Man vill att en verkstad ska byta däck för de gamla däcken är slitna. Man ringer och får ett pris på de nya däcken, det låter bra och man godkänner. När man kommer till verkstaden så är det ett helt annat pris. Javisst, de har ju lagt ner en halvtimme på själva däcksbytet och vill ha betalt för det, helt OK. Men att balaseringsvikterna i bly kostade 250:- st och de nya ventilerna 410:- st gör att man blir förbannad!

Jag tror ingen, inte ens du elmont, ringer och kollar vad blyvikter och fälgventiler kostar när du vill ha ett däcksbyte. Vi varken vet hur mycket blyvikter det går åt eller vilket märke det är, det är detaljkunskap. Det är där vi konsumenter känner oss lurade vad gäller elarbeten.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
På flera inlägg verkar det som folk tror att jag tycker att det är ok med överpriser men när har jag skrivit det.??? DÄREMOT har jag skrivit att folk i allmänhet är för dåliga på att kolla vad det kommer att kosta. Frågar man vad nya däck kommer att kosta och om det tillkommer nått så får man (eller ett totalpris), i alla fall hos min däckhandlare, reda på vad det kommer att kosta. Men frågar man inte, vet man ju först när man ska betala vad kalaset kostar. Och då tycker i alla fall jag, att man får skylla sig själv om man tycker att det blev dyrt.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Problemet som jag ser det är att modellen med grossistprislistor gör det möjligt för "mindre seriösa" att dölja vinster/påslag. Kör man med det så är man av naturliga skäl inte särskilt villig att avslöja att en stor del av den faktiska kostnaden ligger i materialpåslag så även om kunden försöker fråga så kommer man förmodligen av den kategorin få luddiga svar.

Det går att diskutera vems ansvar det är att kunden förstår prismodellen och du har varit väldigt tydlig med att du tycker att kunden får skylla sig själv om kunden upplever sig lurad. Jag tycker det är förvånande att inte branschen tar tag i problemet och slår undan fötterna för de mindre seriösa som utnyttjar kundernas okunskap. Du och många andra som är seriösa är ju tydliga med att det inte är OK med överpriser och de som använder det snedvrider ju konkurrensen för de seriösa då det smyger med en stor del av kostnaden.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
Tvär är det så att många här inne inte kan se längre än till sin näsa.
Om företaget debiterar 500kr h så får firman ut följande.
500kr/h minus moms 25% = 375kr
Av de 375kronorna är det sen arbetsgivaravgiften 33% vilket ger 251kr in till firman.
Det skall sen täcka lönen + företagets andra omkostnader med mera med mera.
Av de 251kr ska du sen ge den anställde lönen 160krh. Kvar blir då 90kr. Så på varje femhundring får företget 90kr.
WOW eller hur. Men så långt har inte de flesta här inne fattat än.

Vad sen beträffat hantverkaren som får sina 160kr/h skall han betala komunalskatten 32% vilket resulterar en nettolön på 109kr per arbetad timme. Och där sitter nu gnälliga forumfolk och tror att byggbranchen + snickare lever i lyx och överflöd. Kan säga att du som sitter där med din kaffekopp på fikarasten och gnäller över killen som rensar ditt avlopp har det betydligt bättre med dina 190kr/h som ditt företag fakturerar för din tjänst.

Så innan ni spyrgalla så kanske det är dax att göra en realitycheck.
Men o andra sidan så är inte det er starkaste sida...
På tal om starka sidor...
500 ink moms = 400 ex moms.
Dessutom betaler man bara arbgiv-avgift på lönen, dvs 160kr => 160*1,3142 => 210kr/h drygt är lönekostnaden. Återstår 190kr/h för omkostnader och vinst.

Och då ska man komma ihåg att många elfirmor har påslag för arbetsfordon samt material (som ska täcka lagerhållning, garantijobb (som man säkerligen fakturerar tillverkaren dit man reklamerar den felande apparaten också i ett antal fall) och säkert fler poster?).
 
schmakita skrev:
Och då ska man komma ihåg att många elfirmor har påslag för arbetsfordon samt material (som ska täcka lagerhållning, garantijobb (som man säkerligen fakturerar tillverkaren dit man reklamerar den felande apparaten också i ett antal fall) och säkert fler poster?).
Poster som de INTE betalar sociala avgifter för.
 
Och är inte dom totala lönebiavgifterna lite större än 1,3142 ? i alla fall jag har i alla tider betalat mer. Men kanske inte alla kostnader ska räknas med?
 
elmont skrev:
Och är inte dom totala lönebiavgifterna lite större än 1,3142 ? i alla fall jag har i alla tider betalat mer. Men kanske inte alla kostnader ska räknas med?
Jaså, vad har du betalt då?
Du får gärna delge. Vill du vara transparent så släng med ditt organisationsnummer så att alla kan se vilka siffror du redovisar till skatteverket, det är den mest nakna sanningen vi kan få.
 
O
elmont skrev:
Men frågar man inte, vet man ju först när man ska betala vad kalaset kostar. Och då tycker i alla fall jag, att man får skylla sig själv om man tycker att det blev dyrt.
Jag håller inte med. Allt handlar om förväntningar. Förväntningarna finns där oavsett om kunden frågar eller inte. Om det slutgiltiga priset avviker väldigt mycket från det förväntade så känner folk sig lurade.

Visst finns det folk som har helt orealistiska förväntningar och vill ha ett lägre pris än vad som är realistiskt, men det är inte dem det här handlar om. I deras fall kommer samma diskussion om överpriser uppstå oavsett om de får veta priset i förväg eller efteråt. Problemet det handlar om är istället de vanliga vettiga människor med helt rimliga förväntningar. I andra sammanhang kallas sådana förväntningar "sunt förnuft". Till exempel:

1. Två elektriker arbetar 3,5 timme hemma hos end kund. En rimligt förväntning är då att det faktureras max 8 timmar. Faktureras det t.ex. 12-16 timmar istället så upplevs det som orimligt och kunden blir missnöjd.

2. Elektrikerna monterar 5 meter kabel och fäster den med 25 klamrar. En rimlig förväntning är då att debiteras för ungefär 5-6 meter kabel och 25 klamrar. Faktureras det istället för en rulle kabel och en förpackning klamrar så upplevs det som orimligt och kunden blir missnöjd.

3. Elektrikerna monterar ett vanligt Eljo Trend dubbeluttag. Kunden vet, eller kan med lätthet upptäcka, att ett sådant köper man på Bauhaus för 160:-/st. Faktureras det då istället 240:-/st uppleva det som orimligt och kunden blir missnöjd.

Så huruvida en kund frågar om pris eller inte är helt oväsentligt. Att jag jag köper en tjänst av dig, struntar i att fråga efter pris, och sedan överraskas av en fet faktura behöver inte vara ett problem. Första reaktionen är troligtvis: Skall det verkligen kosta så här mycket? Om jag då gör lite efterforskningar och konstaterar att timdebiteringen stämmer med verkligheten, materialet som debiterats stämmer med verkligheten och materialpriserna ligger någorlunda i linje med marknadspris är det ju inget att tjafsa om. Visst kommer jag ångra mig, känna mig som en idiot och önska att jag gjort en bättre upphandling, att priserna vore lägre eller att jag kunnat hitta en bättre lösning. Om det istället är så att antalet timmar inte stämmer, mängden material inte stämmer eller materialpriserna ligger 50% eller mer över marknaspris, ja då är det inte mer än sunt förnuft att ifrågasätta!
 
Redigerat:
  • Gilla
Drenten och 10 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Och är inte dom totala lönebiavgifterna lite större än 1,3142 ? i alla fall jag har i alla tider betalat mer. Men kanske inte alla kostnader ska räknas med?
Kan förstå om det blir problem med lönebikostnader på 1.3142. Jag räknar med drygt 30%. Är det förklaringen till din kalkyl?
 
Steamboy du har helt rätt i det du skrev och måste säga det var nog det ett av de bättre inläggen jag sätt på länge.
Annars får man känslan av att de flesta här inne tror att folk ska jobba åt dem gratis och ge dem precis alla rabatter som finns så att firman ska gå + - 0 på alla jobb. Sen att de själva arbetar och lyfter lön på ett annat jobb tycksde inte tänka på alls.

Dock en annan rolig eller tragiskt händelse (beroende på hur man ser det) var när jag gjorde ett arbete åt en kund.
Det behövdes införskaffas skruvdimension som jag inte hade så jag köpte ut en ask med 250 skruv i.
Jag använde 10 skruvar av dessa och kunden blev helt skogstokig över att jag fakturerat hela askens bekostnad.
Jobbet var han skitnöjd med, men några 250skruv skulle han minsan INTE betala för. (jo om jag åkte tillbaka och gav han asken med resterande skruv). Slutade såklart med att man inte orkar med en sån idiot, så jag fakturerade om med 10 skruv och sen tackade nej till köksjobbet han senare ville ha offert på.
Vissa är bara för mycket, och alla som arbetat ett tag med en "viss typ av klientel" vet när man ska kliva av tåget.
 
Bara semesterersättningen som ska till är väl på ca 12% till det kommer väl nästan alltid en avtalspension också, så ca 30 % är ju helt fel.
 
Redigerat:
ItWasntMe skrev:
Steamboy du har helt rätt i det du skrev och måste säga det var nog det ett av de bättre inläggen jag sätt på länge.
Annars får man känslan av att de flesta här inne tror att folk ska jobba åt dem gratis och ge dem precis alla rabatter som finns så att firman ska gå + - 0 på alla jobb. Sen att de själva arbetar och lyfter lön på ett annat jobb tycksde inte tänka på alls.

Dock en annan rolig eller tragiskt händelse (beroende på hur man ser det) var när jag gjorde ett arbete åt en kund.
Det behövdes införskaffas skruvdimension som jag inte hade så jag köpte ut en ask med 250 skruv i.
Jag använde 10 skruvar av dessa och kunden blev helt skogstokig över att jag fakturerat hela askens bekostnad.
Jobbet var han skitnöjd med, men några 250skruv skulle han minsan INTE betala för. (jo om jag åkte tillbaka och gav han asken med resterande skruv). Slutade såklart med att man inte orkar med en sån idiot, så jag fakturerade om med 10 skruv och sen tackade nej till köksjobbet han senare ville ha offert på.
Vissa är bara för mycket, och alla som arbetat ett tag med en "viss typ av klientel" vet när man ska kliva av tåget.
Ja men det är klart att en del människor är ju oresonliga eller har orealistiska förväntningar.

Samtidigt kan man ju fundera över om det inte hade varit en självklarhet att lämna kvar asken med resterande skruv eftersom kunden kom att faktureras just för den hela asken... ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Verkligen upplysande när elektrikerna kommer ut ur hålan och visar upp den attityd man har till sina kunder.
Att man sedan försöker skyla över sina överpriser med bristfälliga kalkyler förbättrar inte intrycket.
Sedan må man vara bra yrkesmän, det kan så vara, men tyvärr räcker inte det om man ska vara företagare.
 
elmont skrev:
Bara semesterersättningen som ska till är väl på ca 12%, så ca 30 % är ju helt fel.
Nej, arbgiv-avgiften är 31,42% för de absolut flesta av oss.
Under omkostnader återstår sådant som jobbtelefon, semesterlön, verktygsutrustning, utbildningar mm.
Kostnaden i ovanstående exempel för att jobba in 25 dagar betald semester inkl 12% semesterersättning är ca 29kr/h (räknat på 75% beläggning återigen).
Jobbtelefon högt räknat 8kr/h.
Återstår 150kr/h för vinst och återstående omkostnader.
 
MultiMan
ItWasntMe skrev:
Steamboy du har helt rätt i det du skrev och måste säga det var nog det ett av de bättre inläggen jag sätt på länge.
Annars får man känslan av att de flesta här inne tror att folk ska jobba åt dem gratis och ge dem precis alla rabatter som finns så att firman ska gå + - 0 på alla jobb. Sen att de själva arbetar och lyfter lön på ett annat jobb tycksde inte tänka på alls.

Dock en annan rolig eller tragiskt händelse (beroende på hur man ser det) var när jag gjorde ett arbete åt en kund.
Det behövdes införskaffas skruvdimension som jag inte hade så jag köpte ut en ask med 250 skruv i.
Jag använde 10 skruvar av dessa och kunden blev helt skogstokig över att jag fakturerat hela askens bekostnad.
Jobbet var han skitnöjd med, men några 250skruv skulle han minsan INTE betala för. (jo om jag åkte tillbaka och gav han asken med resterande skruv). Slutade såklart med att man inte orkar med en sån idiot, så jag fakturerade om med 10 skruv och sen tackade nej till köksjobbet han senare ville ha offert på.
Vissa är bara för mycket, och alla som arbetat ett tag med en "viss typ av klientel" vet när man ska kliva av tåget.
Självklart ska kunden få hela asken om han faktureras för den, hur kan det ses som orimligt och en krånglig kund?

Att dessutom kalla kunden för idiot när han vill ha det han betalt för är rätt anmärkningsvärt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.