Svaret från GC är följande:
Precis som du skriver så är det ett paketpris och det specificeras alltid på fakturan.

Rotavdraget gäller inte bara på grävning och förläggning utav fiberkabel utan även installation av fasadbox med mera, således har du rätt att nyttja det avdraget ändå.”


Så allt är tydligen som det ska…
 
B
J jämtlänning skrev:
Svaret från GC är följande:
Precis som du skriver så är det ett paketpris och det specificeras alltid på fakturan.

Rotavdraget gäller inte bara på grävning och förläggning utav fiberkabel utan även installation av fasadbox med mera, således har du rätt att nyttja det avdraget ändå.”


Så allt är tydligen som det ska…
Grävning på din tomt har de ju inte gjort…
 
B Boan skrev:
Grävning på din tomt har de ju inte gjort…
Nej, men jag tolkar det som eftersom dom utfört andra moment som omfattas av rotavdrag så kan det utnyttjas helt ändå
 
B
J jämtlänning skrev:
Nej, men jag tolkar det som eftersom dom utfört andra moment som omfattas av rotavdrag så kan det utnyttjas helt ändå
Nja… du får ju bara rot på det som faktiskt skett på din tomt. Alltså inget men rut, det får du. Dock har de extremt högt där skulle jag säga
 
B Boan skrev:
Nja… du får ju bara rot på det som faktiskt skett på din tomt. Alltså inget men rut, det får du. Dock har de extremt högt där skulle jag säga
Ja jag håller med om det, men jag tolkar vad GC har skrivit
 
J jämtlänning skrev:
Ja jag håller med om det, men jag tolkar vad GC har skrivit
Men nog är det väl så att du intygar att de gjort ett arbete på din tomt, vilket de inte gjort. Således är du del i ett upplägg som går ut på att mjölka skattepengar. Jag påminner mig om ett annat upplägg där värmepumpen kostade en knapp tredjedel och installationen resten men det har väl stävjats vid det här laget. I de flesta fall går det troligen bra men man torskar vid en kontroll, även om det i ditt fall är långsökt till att en sådan skulle göras.
 
P Pallewea skrev:
Men nog är det väl så att du intygar att de gjort ett arbete på din tomt, vilket de inte gjort. Således är du del i ett upplägg som går ut på att mjölka skattepengar. Jag påminner mig om ett annat upplägg där värmepumpen kostade en knapp tredjedel och installationen resten men det har väl stävjats vid det här laget. I de flesta fall går det troligen bra men man torskar vid en kontroll, även om det i ditt fall är långsökt till att en sådan skulle göras.
Jag håller helt med hur ni andra tänker, och känner att det inte verkar korrekt, men jag förmedlar bara svaret jag fått.
Ett visst arbete som är avdragsgillt har dom ju dock gjort, precis som dom svarat.
Ja upplägget känns ju ganska likt ditt exempel, och systematiskt då den faktiska arbetskostnaden alltid varierar per fastighet men priset ut till kund och rotavdraget alltid är detsamma.
Jag skrev specifikt i mitt Mejl till GC att min oro var om jag godkänner fakturan genom att betala den så kan jag göra mig skyldig skattebrott då summan dom gjort avdrag på inte kan anses rimlig mot vilket arbete som utförts.
Jag citerar återigen rakt från GC svar:

”Precis som du skriver så är det ett paketpris och det specificeras alltid på fakturan.
Rotavdraget gäller inte bara på grävning och förläggning utav fiberkabel utan även installation av fasadbox med mera, således har du rätt att nyttja det avdraget ändå”


Alltså GC anser att oavsett faktisk arbetsinsats och kostnad så är priset till kund detsamma och därför även Rotavdraget?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.