H hempularen skrev:
Jag tolkar det som, att firman fifflar med ROT avdraget, och därmed räknar med att kunden inte skall bråka om ersättningen till praktikanten.

30% ROT avdrag på hela summan blir ju ungefär samma pengar som om man går ned till 50% för praktikanten.
Ja det var lite så jag funderade på om han har tänkt.
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Hej!
Jag vill bara påpeka att det viss är ROT på arbeten som utförs i komplementbyggnad. Samma regler som för huvudbyggnad gäller, och det är huvudbyggnaden som måste vara minst fem år gammal.
Skärmdump som visar information om att Attefallshus inte ger rätt till ROT-avdrag med grafiska element och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock är min byggnad en något förstorad Attefall på 32 kvadrat med bygglov. Men jag tolkar ändå bifogad bild som att ROT ej gäller i mitt fall.
 
Skatteverkets information är tydlig på den punkten:

Rotavdrag ges för

tillbyggnad av bostadshus, förråd, garage, carport eller gäststuga. Någon av tillbyggnadens sidor ska till minst 75 procent sitta ihop med den befintliga byggnadens yttervägg eller så ska det finnas en dörr emellan; se även Gräv- och markarbete (rot).


Inget avdrag ges för

att bygga ett helt nytt hus eller en friggebod, ett garage, ett växthus eller liknande fristående byggnad
 
Bostad – rot- och rutarbete
Som bostad räknas följande:

  • Ett utrymme som du har nyttjande- eller äganderätt till, till exempel en hyres- eller bostadsrätt och som du till väsentlig del (huvudsakligen) bor i.
  • Garage, förråd och egen tvättstuga (räknas till bostaden).
  • Fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr för kortare eller längre tid.
https://www.skatteverket.se/privat/.../kravpadinbostad.4.353fa3f313ec5f91b956b.html
 
Nu kanske jag är helt ute och cyklar.
Men räknas man som lärling under sin praktik? Lärling Trode jag man var efter man var färdig med utbildning och gick hos ett företag sina timmar.
Jag tolkar det som det varit en praktikant från gymnasium då chefen nämnt han egentligen skulle haft höstlov.
Våran firma (dock inte el) fakturerar aldrig för en praktikant från skola.
Det kanske är annorlunda inom el eller jag som fått allt om bakfoten.
 
  • Gilla
Theclan och 2 till
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Nu kanske jag är helt ute och cyklar.
Men räknas man som lärling under sin praktik? Lärling Trode jag man var efter man var färdig med utbildning och gick hos ett företag sina timmar.
Jag tolkar det som det varit en praktikant från gymnasium då chefen nämnt han egentligen skulle haft höstlov.
Våran firma (dock inte el) fakturerar aldrig för en praktikant från skola.
Det kanske är annorlunda inom el eller jag som fått allt om bakfoten.
Låter vettigt (y)
 
G Gud_ skrev:
Nu kanske jag är helt ute och cyklar.
Men räknas man som lärling under sin praktik? Lärling Trode jag man var efter man var färdig med utbildning och gick hos ett företag sina timmar.
Jag tolkar det som det varit en praktikant från gymnasium då chefen nämnt han egentligen skulle haft höstlov.
Våran firma (dock inte el) fakturerar aldrig för en praktikant från skola.
Det kanske är annorlunda inom el eller jag som fått allt om bakfoten.
Fast även när du har ”praktik” under gymnadie studierna så är du lärling.

Dessa timmar som du gör under studie tiden räknas till lärlings timmarna.

Så desto fler timmar du gör under studietiden desto färre behöver du göra senare.

Det är ju också normalt att lärlingar från gymnasie får sommarjobb/höstlovsjobb också vidare på den firma där de brukar vara.

Då brukar man också debitera något för detta då de trots allt kostar företaget något.

Man ska få cirka 80-90 kr per timme som gymnadielärling beroende på vilken årskurs.

Sedan till kommer arbetsgivareavgifter medmera för firman.

Så att debitera halva arbetskostnaden för en lärling från gymnasie är brukligt/rimligt anser jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Filip94 Filip94 skrev:
Fast även när du har ”praktik” under gymnadie studierna så är du lärling.

Dessa timmar som du gör under studie tiden räknas till lärlings timmarna.

Så desto fler timmar du gör under studietiden desto färre behöver du göra senare.

Det är ju också normalt att lärlingar från gymnasie får sommarjobb/höstlovsjobb också vidare på den firma där de brukar vara.

Då brukar man också debitera något för detta då de trots allt kostar företaget något.

Man ska få cirka 80-90 kr per timme som gymnadielärling beroende på vilken årskurs.

Sedan till kommer arbetsgivareavgifter medmera för firman.

Så att debitera halva arbetskostnaden för en lärling från gymnasie är brukligt/rimligt anser jag.

Tackar så mycket för svar på hur det är. Var som sagt osäker men nu har jag lärt mig något nytt.
 
O
J Jörgen Ö skrev:
Är väl inte rotbidraget som är felet i första hand
Rotbidrag? Du menar rotavdrag. Bidrag och avdrag är fundamentalt och principiellt olika saker.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är olika utformning av samma sak.
 
O Steamboy skrev:
Rotbidrag? Du menar rotavdrag. Bidrag och avdrag är fundamentalt och principiellt olika saker.
Vilken tur att du dök upp och upptäckte detta enorma misstag i tråden! Stort tack.... nu kan du somna om!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
När man går på gymnasiet och läser till elektriker så får man inte räkna in sin praktik i sin utbildning, utan dom räknas först efter att man avslutat sin utbildning och fått jobb.
Först är man lärling 1600 h
Sen ett år som första års montör
Andra års montör
Tredje års montör
Och sen fullbelagd

Däremot dom som läser till ex snickare får räkna in sin tid i praktiken.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
de klarade inte av att lyfta på en innerdörr (trots att det var snickare plus lärling), efter fem minuter gick jag ned en våning från kontoret och utan ett ord lyfte upp dörren och tryckte den på plats, det tog mig ca 15 sekunder.
Ha ha ha, underbart! :crysmile:
Vad trött man blir när man betalar dyra pengar för ett proffs och de inte går iland med de mest grundläggande grejor.

Personligen tycker jag man får resonera utifrån arbetsförmågan. En del lärlingar är som sagts mer på hugget än handledaren själv medan andra bara springer runt och sinkar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I inspectah44 skrev:
Arbetstider har varit 06.30-16.30 samt 06.30-16.00 inkl. restid.
1tim rast per dag. Samma tider för både elektriker/praktikant.
Jag får det till 17,5 timmar per person, dvs total 35 timmar. Han har fakturerat för 30. Om man ska tro att det inte är nåt annat fiffel, så är det mao fakturerat 12,5 timmar för praktikanten (dvs lite drygt 6 timmar per dag). Jag undrar om det månne är så att rabatter och det som "bjussades på" istället blev arbetstimmar.

Vad det gäller ROT-avdraget så är det väl så att man får göra avdrag för ombyggnad. I så fall borde det väl vara ok att göra ROT-avdrag om det är en ombyggnad av ett befintligt Attefallshus. Dock framgick det inte om det är ett nybygge eller ombygge i detta fall.
 
Låter helt orimligt i mina öron att en lärling ska ha betalt oavsett vad personen utbildar sig till.
Själv gått lärling i 3 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.