Status
Tråden går ej att kommentera.
PCLarsson skrev:
Vist är det så;

Jung ex-vis tillverkar givetvis en strömställare för den tyska marknaden, en för elbutik.se och en för elektroskandia och ahlsell:cool:;)

Det finns produkter som säljs både billigt och dyrt och som är fullt jämförbara. Jag jämför inte med produkter på Biltema, Jula eller Byggmax.
Vet inte hur Jung gör med t.ex Eljo har olika kvalite på deras produkter.

Vissa utav Philips lampor kan du inte köpa i butik utan säljs endast på proffsmarknaden.
 
Pratade med en hantverkare i Stockholmsområdet och det som verkar jobbigast just nu är att hålla sig undan alla kunder;)

Inte konstigt att det finns plats för de som vill ta ordentligt betalt, efterfrågan är klart större än utbudet.

Inser oxå att det inte är så enkelt att förklara för en kund att det kostar ex antal tusen kronor för att byta ut en liten kontakt (resetid, material, bil, lönekostnad, och övriga omkostnader inräknat). Ju mindre jobben är desto svårare är det sannolikt att förklara prissättningne, upplevs givetvis som högt för slutkunden, den ovane tjänsteköparen. Och har utifrån detta full förstålese för att man vill undvika "småjobb".

I övrigt är svensken i mitt perspektiv allt för ovan att köpa just tjänster, dock har detta ärndrat sig något i sen tid. Men jämför med någon i södra europa där man har, städerska, trädgårdsmästare och poolskötare.

Dock är det så att kunskapsmässigt så är det så att hantverkaren i alla lägen har överaget över kunden. Och så svårt är det inte att göra en prisuppskattning även på ett mindre jobb. Så varför inte bara vara ärlig rak från början, detta kommer att kosta X antal kronor, bara så att du är medveten. Då slipper vi alla dessa diskussioner:p

Ansvaret vilar alltid på den professionella parten vid ett konsumentköp (mitt perspektiv på det hela).
 
Hydraul skrev:
Har jag ovetandes öppnat pandoras ask eller vad?? ;)
Absolut,

och svaret är kommunikation, eller snarare bristen därav:D
 
10 000:- är inte mycket för ett företag, det är ju ett brutobelopp som det ska betalas div avgifter och skatter på så i slutändan är det inte många kronor. Men visst är det bättre än att ha en utgift. Och köper städbolaget tvättmedel för en miljon är jag helt övertygad om att även dom kan få 10 000:- i kickback. Kickback är ett försök av grossisten att få kunderna att hålla sig enbart till dom, men som mindre företag ligger det mer pengar i att förhandla med olika grossister så fort det handlar om lite större partier.
Man gör nått så ovanligt som att fråga vad man ska betala INNAN man lägger en beställning, dvs spelar ut säljarna mot varandra.
 
Skrämmande att se att det på ett konsumentforum för hemmafixarna privatpersoner så sitter det ett gäng yrkesverksamma hantverkare och hetsar upp varandra hur man på bästa sätt kan lura kunder och förnedra kunder....

Ett riktigt lågvattenmärke i BH historia!
 
Så var vi där igen
Benjamin förklara va du menar du kastar ord i kring dig som du inte vet vad du menar
Jag tycker diskusionen märklig är du intresserad av priset fråga då innan , prissättningen är fri
om hantverkaren prutar direkt då på priset utan att förändra affären byt hantverkare han vet inte vad han snackar om
Kan du köpa matrial själv billigare gör det det gör jag
är du en sån kund som aldrig blir nöjd ledsamt men då vet du ju om det bo i lägenhet då
Mvh tille
 
Nimajneb.
Det kanske inte är till skada för vanliga konsumenter att se hur det kan fungera i verkligheten, det ger dom i alla fall en möjlighet att själva göra bättre "affärer". För tyvärr har allt för många ingen insikt alls så dom kanske lär sig nått.
Det ger i alla fall mer än om det enbart vore ett forum där man klagar och vill att folk ska tycka synd om sig.
 
Vore ochså kul att veta hur ofta Svensson kunden själv håller med materialet. Tror inte att det är så vanligt.
 
Mycket ovanligt skulle jag vilja påstå
 
I mitt fall så är det någon kund per månad men sett på ett antal år så ökar det
men tittar man på specifika jobb så är det rena nyinst servicejobb aldrig o det säger väll sig själv
Sen är det nog mer vanligt att någon yrkesgrupp hugger försig o vill ha samordnings %
Mvh Tille
 
LAINE skrev:
Vore ochså kul att veta hur ofta Svensson kunden själv håller med materialet. Tror inte att det är så vanligt.
Det är väl tur det.
Så slipper kunden betala för både sitt felaktiga material och det man själv hämtar.

Inte alltid, men oftast är det så.

Undantag för armaturer osv.
 
NimajeB:Jag är inte hantverkare men förstår ändå hur det ligger till. Din liknelse är ungefär att jag har inte pluggat till provet men förtjänar att klara det ändå. Frågar man inte innan behöver man inte komma och gnälla sen, det är ju inte särskilt svårt vilket jag beskrivit ovan, i princip räcker en enda mening.

Är man sen fräck så går det säkert att pruta också men som sagt det går ju så lagom bra när fakturan redan ligger på lådan. Vore jag hantverkare skulle jag tvärvägra det som står på fakturan gäller, vore jag kund skulle jag göra upp om priset innan.

Vad gäller diskution så ska ena sidan sitta och skandera oemotsagd tycker du? Tål man inte mothugg så ska man nog inte ge sig in i diskutionen alls, det går faktist att låta bli att skriva ett inlägg när man som i ditt sista tex inte har ett dugg att tillföra.

Hantverkare är också privatpersoner för ingen arbetar väl på en röd dag och samtidigt skriver här inne? ;)
 
kolvas skrev:
hur många verkstäder har allt det där?

Visst har en del verkstäder mer omkostnader men så pass att det ska göra 100-400% högre timpenning är det inte, inte med tanke på att även där görs det rejäla påslag på materialet, ta t.ex däck och olja, där ligger t.o.m elektrikernas påslag i lä

En märkesverkstad har ca. 30% rabatt på reservdelar och på en uppsättning normala däck ligger påslaget på 1000-1400:- olja är ca. 4ggr upp...
 
F
Det är mycket skrivet :)

Jag försöker förklara hur det fungerar å är för en liten elföretagare.

Men en sak som jag tycker ni missar här.
Är vem som har ansvaret för att det monterade mtrl håller god kvalitet?
Jag kan -å har gjort- vägra montera mtrl som inte håller rätt klass eller är undermåligt....
Om jag tex skall installera en kabel utomhus nån köpt billigt nånstans, det är minus grader å kabeln spricker -då man böjer eller råkar slå på kabeln..hur skall detta kunna ordnas till?
Byta ut hela kabeln eller montera en dosa å fortsätta...vilket kunden knappast tycker är snyggt.
Eller om jag böjer en kabel som sprickan inte syns på som gör i sin tur att det blir skador......
Hur blir det då? Vem är ansvarig?
Fastighets ägaren säger då många, som visst stämmer men då får han i sin tur kräva installatören.
Som monterat det mtrl som kunden köpt....

Är det då inte rätt enkelt att förstå vi vill montera mtrl som vi VET håller bra kvalitet?
 
Redigerat:
Thomas59
Ni ger er inte. Nåväl, tråden är 100% urspårad så vi fortsätter väl tills nån säger åt oss att sluta.

Vad många av er som anser att kunden får skylla sig själv (vilket är en märklig inställning hos en företagare) inte verkar förstå eller inte vill förstå är att det för många kunder kanske är första gången man köper denna typ av tjänster och att man har en väldig respekt för hantverkaren och dennes kunskap och erfarenhet (inte alltid befogad dock). Om inte hantverkaren gör kunden uppmärksam på de förhållanden som ofta slutar i tvister/oeningheter/besvikelser är sannorlikheten låg för att kunden själv tar upp det med hantverkaren eller kollar upp det. Kunden vet ju inte vad han ska kolla/fråga om.

En hantverkare som räknar på ett jobb och meddelar nåt i stil med att "du får mina grossistpriser med bara x% påslag", ibland kombinerat med beskedet att han endast tar jobbet om han får leverera materialet också ger dels sken av att kunden ska göra en bra affär och sätter dels kunden i en situation där det kan vara svårt att på förhand kolla priser eller på annat sätt förhandla om materialet. Kunden vet kanske inte ens exakt vad det är som ska köpas in när det gäller el&vvs. Det brukar inom konsumenträtten kallas att kunden är i en beroendeställning till företagaren och i sådana situationer har företagaren ett särskilt ansvar att se till att kunden är fullt införstådd med vad saker kommer att kosta. Man skulle tom kunna dra det så långt att företagaren bör upplysa kunden om att materialet inte är billigare (snarare dyrare) än på en vanlig byggmarknad och samtidigt också förklara vad kunden får (för mervärde) för den extra kostnaden - om han nu kan det?

Den typ av upplysta, pålästa, halvproffskunder som ert resonemang förutsätter är i absolut minoritet och drabbas givetvis sällan av hantverkartrollen men det är INTE dom vi pratar om. Det är vanliga Svenssons som vill få lite el fixad eller vvs i ett badrum eller liknande och som lever i föreställningen att det inte finns hantverkare som är beredda att blåsa dem på pengar eller göra ett taskigt jobb (det har vi inte pratat om här). Det är dom som typer som NN (ej namngiven forummedlem) tycker ska skylla sig själva och inte ta ut ilskan på hantverkaren som lurat honom. Det är samma typ av skuldbeläggande som man ägnar sig åt när det gäller mindre smickrande manliga aktiviteter i relation till kvinnor och är faktiskt ett lågvattenmärker i hela hantverkardebatten.

Att just el&vvs hamnat i skottgluggen beror ju på att just dessa hantverkardiscipliner av historiska skäl levt i en "skyddad verkstad" där kunden i praktiken inte hade något annat val än att acceptera hantverkarens villkor. Många kunder har ju faktiskt inte heller förstått att det är nya tider vilket också utnyttjas.

Klart som kattskit att många i dessa hantverkardiscipliner försöker låtsas som om den gamla goda tiden fortfarande existerade och att alla företeelser (tex Rinkaby - jmf den vansinniga artiklen i VVS-branschtidningen) som hotar det invanda (ingen förändring på 40 år som en ej namngiven hantverkare klädsamt erkände i ett tidigare inlägg) upplägget måste motarbetas.

Ja så till den milda grad att en hantverkare i ett tidigare inlägg betecknade det som ett ICKEPROBLEM. Säkert så är det ett ICKEPROBLEM för vissa hantverkare men för många kunder är det ett HÖGST REELLT PROBLEM, så också för de seriösa hantverkare som ständigt pekas ut som en del i gruppen.

Jag har också förstått av vissa inlägg i denna tråd att kunskapen om vilket ansvar ni som företagare har enligt konsumentlagstiftningen i vissa fall är närmast obefintligt och det kan man se spår av i många trådar när personer beskriver hur hantverkare agerar när kunden klagar på utfört arbete.

Jag kan inte förstå hur ni som med näbbar och klor försvarar oetiska och oproffesionella beteenden i branschen och förordar någon sorts Darwinistiskt syn där endast den påläste har rätt till en sjyst behandling kan vara stolta över er själva och ert hantverk. Hur kan ni utan att skämmas torgföra åsikter som att kunder som trodde dom kunde lita på en hantverkare får skylla sig själva och nåde den som låter sin ilska gå ut över hantverkaren man blivit lurad av.

Ni som har någon hantverkarheder kvar i kroppen skulle väl istället hjälpa kunderna med nån sorts checklista inför hantverkarköpet. Tänk på detta, fråga om detta osv. Har efterlyst tidigare och gör det igen - varför inte en klistrad tråd med:

FÖRE
-Tips när du planerar att köpa en hantverkare
-Hur kan ett anbudsunderlag se ut?
-Vad innebär löpande räkning, fastpris, takpris osv
-Hur tar man referenser?
-Vad ska en offert innehålla? Som är en hel vetenskap; Start, klart, hur hanteras tilläggsarbeten, dröjsmål, kringkostnader, bilersättning, försäkring mm mmm mmmmmmmmmmm......
-Hur kolla man upp en hantverkare?
-Var hittar man branschstandards?
-Certifikat etc - vilka ska hantverkaren ha och hur kollar man tex BKR, elbehörighet osv
-Osv.

UNDER
-Vad ska man tänka på under arbetets gång?
-Hur kan man underlätta för hantverkaren
-Hur ska arbetet bäst dokumenteras
-Tilläggsarbeten och avvikelser
-Osv osv.

EFTER
-Slutbesiktning eller motsvarande, hur gör man?
-Hur hantera dröjsmål
-Att hålla inne med betalning
-Hur ska en godkänd faktura se ut
-Vad kan man kräva i form av underlag och tidredovisning?
-Reklamation, hur gör man
-Osv - jag tor ni fattar.

Om ni hantverkare la lika mycket energi på detta som ni lägger på att skylla på kunderna skulle nog Byggahus.se kunna få en unik "bibel" för den som tänker köpa in en hantverkare! En bibel som gör det lättare för kunderna OCH hantverkarna. Tänk på att kunderna är i en beroendeställning. Det är INTE läge att flytta fram sina hantverkpositioner just här.

Vad säger ni?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.