Jag förstå dig men jobbet är inte särskilt komplicerat. Du får säkert den hjälp du behöver här. Men det är bara jag som är lite rebell kanske...
 
E etompau skrev:
Gå med i styrelsen, så kan du sedan lobba för att ni ska åtgärda problemet.
Låter fortsatt om att problemet förstoras. Många sätter upp fågelholkar utan att det blir sanitära olägenheter.
Kan inte gå med i styrelsen. Folk är redan föreslagna till styrelsen och årsmötet skulle ha varit men är uppskjutet pga av Coronan. Skulle nog inte hjälpa ändå.

Förstorar problemet!!
Om inte de där hemska kvalstrerna skulle dyka upp på somrarna som tar sig in i huset så hade jag kanske inte tänkt lika mycket på det. Måste vara många fågelbon under taket. Gråsparvar bygger bon i koloni. Kanske har 10 st.
 
Går det inte på något sätt komma runt det juridiska som verkar vara problemet med att beställa jobbet själv.
Dvs om föreningen beställer jobbet och fakturan går till dom men jag på något sätt betalar den.
Fast hur?
 
M musikhelle skrev:
Går det inte på något sätt komma runt det juridiska som verkar vara problemet med att beställa jobbet själv.
Dvs om föreningen beställer jobbet och fakturan går till dom men jag på något sätt betalar den.
Fast hur?
Ska föreningen ha korrekta räkenskaper kan man nog inte göra på det sättet. Det skyddar nog inte heller föreningen om projektet fördyras av oväntade problem. Jag tror att drt bästa sättet är att påverka årsmötet, genom en motion till exempel och att försöka få in personer som förstår problemet i styrelsen
 
Beställ jobbet och håll truten om det för folk som sitter i styrelsen. Så kanske det slinker genom.Andra alternativet är väll att prova att donera din hand i ordförandens ansikte så kanske han eller hon ändrar uppfattning.
 
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
Märkligt att föreningen inte vill åtgärda. Fåglarna förstör ju faktiskt taket. Ett fågelbo i många år på samma ställe under en takpanna leder till hål i takpappen, rutten panel och till slut hål rakt in. Jag har sett det själv på mitt eget tak.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Om du har problem med fågelkvalster så ska tycker jag du ska kontakta Anticimex. De borde också kunna göra ett utlåtande om åtgärder.

Lycka till.

M musikhelle skrev:
Hej.

Bor i ett bostadsrättsparhus 2 fulla våningar med trädgård/altan.
På främst södersidan/altansidan så har vi en massa fågelbon under takpannorna (gråsparvar) och även något inne på vinden där luftspalten i fasaden inte har tillräckligt nät eller så har nätet gått sönder.
Ser grenar sticka ut.

Påtalade detta för styrelsen i bostadsrättsföreningen i slutet av april förra året att bona bör tas bort och det bör sättas för fågelskyddsnät el dyl. Att fågelbon alltid innehåller fågelkvalster och fågelloppor som när fåglarna lämnar boet kan ta sig in i bostaden.
Vi hade redan haft en del problem med sådana kryp sommaren innan.

De skulle ha styrelsemöte och det drog ut på tiden att få ett svar men sen fick jag svaret att de ville inte åtgärda dvs tvärNEJ, och de sa att isåfall skulle alla hus i föreningen fågelsaneras och det fanns det inte pengar till.
Och det är väl inte säkert att det kommer fågelloppor och fågelkvalster för det hade de inte hört talas om.
Och fick snörpigt svar.

Jag fick isåfall fixa själv en firma som utför jobbet och betala själv.
Då var det för sent den säsongen att åtgärda för fåglarna hade redan byggt sina bon och börjat lägga ägg.

På sommaren kom fågelkvalstrena. och det blev ett helvete. Pyttepyttesmå röd/bruna kryp som kröp runt på altanen på baksidan och in genom altandörren (även när den var stängd.) och även in genom ytterdörren på framsidan.
Ett bo var precis utanför sonens fönster utanför hans sovrum. Fick tejpa igen fönstret för att de inte skulle
komma in.
Dammsuga, städa, altanen ville jag knappt va på. fick sätta dubbelhäftande tejp i karmarna o tröskeln i båda dörrarna som de fastnade i.

Nu till i år så kontaktade jag en firma för att de skulle bespruta och ta bort bona, sanera och sätta för i takpannorna och in till vinden så inga fåglar kan bygga bo.
Vill absolut inte ha samma helvete med fågelkvalster som förra året och inte kunna ha fönster och dörrar öppet och inte kunna nyttja altanen och riskera att bli bitna.
Saneringsföretaget sa att de blir mängder med fågelkvalster och fågelloppor i varje fågelbo som riskerar att ta sig in i bostaden och ut på fasaden/altanen. Jo tack det hade vi ju märkt.
Även i gräset under äppelträdet där fåglarna jämt satt.
Och de sa att de utför en hel del sådana saneringsuppdrag i samband med fågelbon.
Det kostar rätt mycket pengar och egentligen är det ju bostadsrättsföreningen som ska stå för det.

Men nu när jag sa till styrelsen att nu kommer de och ska åtgärda och jag betalar själv så ringde de företaget och STOPPADE arbetet. De sa att jag inte får betala nån för att göra jobbet själv. Att taket är föreningens ansvar och de hade
kollat med sin jurist att försäkringar inte täcks om något går fel om jag beställt jobbet.
Men själva verkar de inte vara villiga att betala eller åtgärda det, precis som förr året.

De pratade igen om att det isåfall borde göras på alla hus och sa att om några år ska de byta stuprännor på alla hus och då kanske de fågelsäkrar samtidigt, vilket inte hjälper oss ett dugg nu.
Och de ville typ ha bevis för att krypen var fågelkvalster och vill veta hur många bon det är.
Men ingen av dom vill klättra upp på en stege och kolla. Om firman ska göra det kostar det ännu mer.

Fåglarna håller redan på att bygga bo, ser dom flyga in och ut under takpannorna.
Vägrar att ha det som förra året och jag har små barn.
Sitter i en rävsax. Får inte betala och åtgärda det själv och de vill inte.
Vad har jag för rättigheter?
Är inte föreningen skyldig att ätgärda för skadedjur? Finns det nån miljöbalk/lag.
Tacksam för hjälp.

musikhelle
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag hade problem med sparvar som byggde bon under takpannorna och sket rätt ner på utebordet. Ibland trillade det även ner nån stackars unge. Ingen ohyra vad jag sett dock.
Jag satte upp en plastuggla på en konsoll på fasaden och sedan dess har de hållit avstånd. Men då förstås innan de hinner sätta bo. Typ denna: https://www.watski.se/Fagelskramma-Uggla-med-rorligt-huvud-11bPi
Ser lite fånigt ut men tycks funka. Antagligen borde jag flytta på den ibland så de inte vänjer sig men jag är för lat. :p
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Hej,
Eftersom du bor i en bostadsrätt, så är yttertaket inte ditt och då kan du inte ge dig på att utföra arbete på taket.

Du bör lägga in en motion till årsstämman. Då måste den tas upp och du och dina grannar får möjlighet att tillsammans besluta ifall den kommande styrelsen ska, eller inte ska, prioritera fågelbona. Observera att motioner enligt stadgarna måste lämnas in någon månad i förväg för att kunna tas upp.

För att bli av med kvalsterna så bör Anticimex kunna hjälpa till eller ge råd. Inomhus kan man använda kiselgur (ett vitt pulver av mald kisel). Inte giftigt, men det fastnar på kvalsterna så att de torkar ut och dör. Köps på tex Granngården.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
var det denna tråden du tänkte på
[länk]
Du hittade denna tråd som jag letade efter. Tyvärr finns ingen uppföljning av vad som hände i detta fall, men kanske kan TS skriva till den som skapade tråden och fråga. Vid en snabb läsning verkar förslag och kommentarer vara snarlika till denna tråd.
 
1. Om styrelsen säger att det inte finns pengar att åtgärda detta så har styrelsen misskött sitt uppdrag med att sätta av pengar till underhållsfonden. Detta är allvarligt och styrelsen borde inte få ansvarsfrihet på årsmötet.

2. Kontakt kommunens miljökontor, om de finner att det är en sanitär oangelägenhet kan de utfärda vite mot föreningen.

När jag bodde i Eskilstuna så fick grannföreningen ta dit en saneringsfirma och sanera flera vindar för att man missat skydd mot fåglar. Saneringsfirman sa att det var det värsta de sett. Kostade föreningen ett antal miljoner. Hade varit betydligt billigare om de investerat i fågelskydd.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Det är föreningen som äger husen och har ansvar och dem. Du har nyttjanderätten för Huset/lägenheten.
 
Julkotte Julkotte skrev:
Om du har problem med fågelkvalster så ska tycker jag du ska kontakta Anticimex. De borde också kunna göra ett utlåtande om åtgärder.

Lycka till.
De kan spruta inne mot kvalster men det hjälper ju inte om man inte tar bort bona. Och ta bort fågelbon ingår inte i skadedjursförsäkringen. Så det blir tillbaka till samma sak nån måste betala o jag får inte
 
E Eld skrev:
Märkligt att föreningen inte vill åtgärda. Fåglarna förstör ju faktiskt taket. Ett fågelbo i många år på samma ställe under en takpanna leder till hål i takpappen, rutten panel och till slut hål rakt in. Jag har sett det själv på mitt eget tak.
Försökt o påpeka att det förstör taket fast det verkar de inte tro på,eller kan inte så mycket om.
Hur gick det hål i takpappen.? Blev det fuktigt, regnade in.? Takpannan ovanpå borde väl ta regnvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.