optimum optimum skrev:
När jag byggde uterum 2019 konstruerade jag först uterummet och sedan altangolvet.
Just för att få bärighet där pelarna står.
Även detta ett fristående för att jag inte ville sätta fast det i sommarstugans fasad.

Pelarna hade rejält med balkar under och stickskruvade med Essve konstruktionsskruv. Typ kraftigare och längre variant än de jag satte ihop övriga konstruktionen av limträbalkar.
Under pelarna lade jag pallbrickor av plast för att undvika fuktvandring upp i pelarna.

Allt material från Willab Garden. Kapade och grundade allt hemma i mitt garage innan transport till sommarstugan för montage.

Ett stort OBS till den som inte byggt uterum förut att ett bra byggpass av längre modell är klart rekommenderat. Finns inte mycket utrymme för avvikelser i mått och vinkel.

Alltså som svar till ämnet, försök inte bygg uterum om det det inte finns rejält med balkar under där pelare ska stå.
Även att det inte finns möjlighet för att regn som kommer på tallvirke utanför kan rinna in i uterummets del.
Jag satte tätningslister under alla golvskenor så vatten inte kan komma in den vägen.

Nu några år senare så är allt fortfarande i god kondition.

Bild på konstruktionsskruv. Kostar en slant men drar för jäkligt gott ihop balkar mm.
[bild]
Tack för inlägget🤗🤗. Om man plåtbekläder syllen som stolparna står på får man Aldrig inrinnande vatten. Bara ett tips, se bild längre upp i tråden
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
H H Joakim skrev:
Tack för inlägget🤗🤗. Om man plåtbekläder syllen som stolparna står på får man Aldrig inrinnande vatten. Bara ett tips, se bild längre upp i tråden
Japp, ett bra sätt att hålla ute regn. En del missar detta då de skruvar skenorna direkt på trallgolvet.
Plåt är även bra för att hindra fuktvandring upp i pelarna.

Jag ställde mina pelare i impregneringsolja före grundning men är inte 100% skydd så pallbrickor fick bli mitt komplement. Dock inte missa att dessa byggde 5 mm så därför fick pelarna bli 5 mm kortare.

Ritade allt i 2D CAD så det gällde att hålla koll. 3D hade varit bättre men inget jag hade.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Japp, ett bra sätt att hålla ute regn. En del missar detta då de skruvar skenorna direkt på trallgolvet.
Plåt är även bra för att hindra fuktvandring upp i pelarna.

Jag ställde mina pelare i impregneringsolja före grundning men är inte 100% skydd så pallbrickor fick bli mitt komplement. Dock inte missa att dessa byggde 5 mm så därför fick pelarna bli 5 mm kortare.

Ritade allt i 2D CAD så det gällde att hålla koll. 3D hade varit bättre men inget jag hade.
Hur fäste du stolparna då?
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Hur fäste du stolparna då?
Sickskruvade pelarna med flera konstruktionsskruv. dimension 8,2 x 130 (kollade i gamla Excel filen vad jag skulle köpa)
Pallbrickorna har hål som jag såg till att gå igenom med skruven.

Limträbalkar till takstolar mm med konstruktionsskruv 6,5 x 90.

Runt uterummets form satte jag grövre trall typ 34 x 145 och under den så har jag dubbla reglar ihopsatt. Alltså 2st. 45 x145
Rätt bra med lite tjockare trall där man ska skruva glasdörrarnas skenor.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Sickskruvade pelarna med flera konstruktionsskruv. dimension 8,2 x 130 (kollade i gamla Excel filen vad jag skulle köpa)
Pallbrickorna har hål som jag såg till att gå igenom med skruven.

Limträbalkar till takstolar mm med konstruktionsskruv 6,5 x 90.

Runt uterummets form satte jag grövre trall typ 34 x 145 och under den så har jag dubbla reglar ihopsatt. Alltså 2st. 45 x145
Rätt bra med lite tjockare trall där man ska skruva glasdörrarnas skenor.
Vet nog inte vad ”sickskruva” är, menar du skråskruva kanske?
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Vet nog inte vad ”sickskruva” är, menar du skråskruva kanske?
Felstavning, stickskruva. Skråskruva är samma sak.
Alltså snett uppifrån och nedåt. Ungefär som man skulle spikat fast de stående balkarna i golvet.

Så här där det röda strecket symboliserar skruven.
Vertikala är stolpen och horisontala är balken som stolpen är fäst vid.
Och med konstruktionsskruv fäster det enormt bra. 3-4 skruv per stolpe 90 x 90 limträbalk.

Svartvit illustration av en stång fastsatt vid en bas med en markerad svetsfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Felstavning, stickskruva. Skråskruva är samma sak.
Alltså snett uppifrån och nedåt. Ungefär som man skulle spikat fast de stående balkarna i golvet.

Så här där det röda strecket symboliserar skruven.
Vertikala är stolpen och horisontala är balken som stolpen är fäst vid.
Och med konstruktionsskruv fäster det enormt bra. 3-4 skruv per stolpe 90 x 90 limträbalk.

[bild]
Ok, jag är inne på att sätta genomgående bult i både regel och stolpe. Det kan bli stora krafter när det piper i på höstarna.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag är inne på att sätta genomgående bult i både regel och stolpe. Det kan bli stora krafter när det piper i på höstarna.
Hej Nissens. Om Du fäster limträkonstruktonen, läs stolpar, i en syll 2 tum 5 tum, räcker det gott och väl med konstruktionsskruv som Opitmum skrev om. Det har Jag gjort och det har klarat flera stormar de senaste åren. Men som sagt, man skall göra det som känns bäst för en själv
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag är inne på att sätta genomgående bult i både regel och stolpe. Det kan bli stora krafter när det piper i på höstarna.
 
Nissens
H H Joakim skrev:
Hej Nissens. Om Du fäster limträkonstruktonen, läs stolpar, i en syll 2 tum 5 tum, räcker det gott och väl med konstruktionsskruv som Opitmum skrev om. Det har Jag gjort och det har klarat flera stormar de senaste åren. Men som sagt, man skall göra det som känns bäst för en själv
Hej på dig Joakim, ok. Skall kolla närmare på dem. 😊
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag är inne på att sätta genomgående bult i både regel och stolpe. Det kan bli stora krafter när det piper i på höstarna.
Jag tror konstruktionsskruv räcker långt.
Genom deras båda gängor drar skruvarna rejält.
Men som du skriver så beror det på hur utsatt det blir och rätt stora krafter.
Nu ligger vårat uterum (och stuga) rätt så skyddat från de värsta vindarna från väst och sydväst här på Västkusten.
Vi har ett uterum med brutna hörn, alltså inte helt rektangulärt och därför sitter det 4 stolpar i främre delen och sedan har jag även fyra stolpar i bakre delen,

Du kan se hur det ser ut i en vy uppifrån
Främre 4 stolpar av den här formen, de bakre 90x90
De främre 4 skruv i varje och de bakre 3 per stolpe då väggen bakom hindrar från att komma åt.
Uppifrån här ser man takstolarna och mellan dem tvärgående ribbor.
Även om det är limträbalkar ville jag styva upp dem mer i sidled än vad som egentligen var rekommenderat.
Taket är 16 mm kanalplasttak från Halle. Willab har plasllister man bankar fast och tror de går i trasor om man behöver lossa något om några år. Halle har aluminimskenor vilket jag tycker är bättre.

Men men, stormar är något som sliter rejält i stora glaspartier.


Teknisk ritning av en struktur med måttangivelser, möjligen en byggnadsdel eller ett ställverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregel med profil, troligen för byggnation eller snickeri, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag tror konstruktionsskruv räcker långt.
Genom deras båda gängor drar skruvarna rejält.
Men som du skriver så beror det på hur utsatt det blir och rätt stora krafter.
Nu ligger vårat uterum (och stuga) rätt så skyddat från de värsta vindarna från väst och sydväst här på Västkusten.
Vi har ett uterum med brutna hörn, alltså inte helt rektangulärt och därför sitter det 4 stolpar i främre delen och sedan har jag även fyra stolpar i bakre delen,

Du kan se hur det ser ut i en vy uppifrån
Främre 4 stolpar av den här formen, de bakre 90x90
De främre 4 skruv i varje och de bakre 3 per stolpe då väggen bakom hindrar från att komma åt.
Uppifrån här ser man takstolarna och mellan dem tvärgående ribbor.
Även om det är limträbalkar ville jag styva upp dem mer i sidled än vad som egentligen var rekommenderat.
Taket är 16 mm kanalplasttak från Halle. Willab har plasllister man bankar fast och tror de går i trasor om man behöver lossa något om några år. Halle har aluminimskenor vilket jag tycker är bättre.

Men men, stormar är något som sliter rejält i stora glaspartier.


[bild][bild]
Tack för informationen!
Detta är ett projekt som börjar ta form nu, blir sannolikt sjösatt inför nästa säsong. 😊
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Här är en bra film hur man monterar uterum och har varit inspirationskälla för mig.
Där ser man hur man fäster stolpar och balkar med konstruktionsskruv.
Stickskruvar / Skråskruvar

(mitt ord stickskruvar kommer från en tid då min far lärde mig sätta träpanel i taket och han kallade det för att stickspika när man spikar utan ett de ska synas någon spik)



Mitt uterum är dörrar med skenor mm från Willab Garden och tak från Halle
Konstruktionen med stolpar och balkar är mycket hämtat från Halle.

Just att använda typ pallbrickor under stolparna har jag för mig att jag hittat här på forumet.
Värt guld med all kunskap som finns här på forumet.
Det man inte kan går lära sig. Byggahus är fantastiskt.

Bra med sådant när man är nybörjare på att bygga uterum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.