H Harald Blåtumme skrev:
Kan tillägga att jag fick slut på mina Big Dog 8x120 mm, hittade skruv som såg identiska ut på Byggmax förutom att de var litet blankare i ytbehandlingen och en smula ruffligare i finish på godset. Priset per skruv var ungefär samma, här var det ett annat märke ”InFe”. Kommer att göra ett rejält tortyrtest typ det jag redan gjort på originalet ”Big Dog” från tillverkaren FAST, intressant om även kopian klarar riktigt kraftiga moment eller om det bara bryter ihop när det blir tuffare tag, Återkommer med resultat typ i morgon.
Testa även Essves WAF skruv som också är något liknande. Vore intressant att ta del av resultatet!
 
Nu har 2/3 av mitt staket kommit upp och jag är nöjd so far.
Gick till en av våra större bygghandlare och frågade efter någon som kunde skruvar. Dom har inte Big dog utan rekommenderade ESSVE WAF, vilket jag inte hade några problem med. Dock rekommenderade han en för liten dimension 8,0 x 50....En på varje sida, stolpen svajade som en rabarber.
Bara att åka och köpa vagnsbultar, nu sitter det som sten. Kostnaden skiljer sig inte särskilt myclet mer så jag kommer att köra resten av plintarna med bult.
 
Inte fått tid att tortyrtesta Big Dog vs Byggmax ”Infe” men det kommer inom kort. Sista arbetsveckan innan semester snart slut... skönt.

50 mm skruvlängd är rätt litet på grova stolpar varav kanske 4mm går åt i stolpskon så det blir ett ganska klent förband.

Genomgående skruvförband typ vagnsbult är absolut ett alternativ jag tänker mig om jag har beslag som tillåter detta utan att behöva borra nya hål i järnen, extra bra om man har fin passform i stolpsko vs stolpe så det kan nypa åt ordentligt. Man får kanske prova sig fram till vad som funkar och som sagt, absolut inte främmande för gamla hederliga grova franska där det kan kännas bra.
 
  • Gilla
Krejtos
  • Laddar…
Kör tre veckor till innan semestern och har sagt att staketet med grind ska vara klart tills dess. Grinden är kvar så beslagen ska införskaffas innan slutskedet startas.
Borde ta en halv dag får att få det snygg och precist så att det passar fint vid öppning/stängning av grinden
 
  • Gilla
Rickard Applehoff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.