Sitter och planerar vårens projekt som innebär att sätta upp lite spaljé eller staket om man så vill. Har förberett med fastgjutna stolpjärn som sitter på ett avstånd om cirka 1500 mm (1400-1600 mm). Järnen är anpassade för 95 x 95 mm stolpar och har 10 mm bulthål.

Som lekman pratar man med nära och kära som rekommenderar bult och mutter, dvs något i stil med 2 st M10 x 120 mm varmförzinkad för varje stolpe, medan andra säger att det går bra med fransk träskruv, antingen 2 st 10 mm med längd på uppemot 90 mm (en från varje håll) eller 4 st 50 mm skruvade i varsitt hål i järnen.

Som lekman tycker jag det verkar lite komplicerat att genomborra stolpen helt rakt för bultar. Känns som det finns en stor risk att det blir lite snett och att det därefter är "kört" om hålet blir för stort för bulten?

I ett sådant läge känns ju fransk skruv lite mer behändigt, men frågan är om ett par "fjuttiga" skruvar kan hålla uppe 95 x 95 mm stolpe, två reglar på 70 x 45 mm samt stående ribbor/spjälor på 45 x 45 mm. Har (som alla märker) ingen kunskap i hållfasthetslära eller liknande.

Men om det nu är så att bult och mutter inte är tvunget för ett sådant här träbygge, eftersom borrandet känns lite risky samt att 2 st långa eller 4 st kortare skruv kanske kan göra jobbet tillräckligt bra, så hörde jag nyligen talas om en skruv som man kallade för Big Dog som verkade intressant och smidig. Det verkar vara FAST Fastening som kallar sin skruv så, som de marknadsför som en ersättare till fransk träskruv. Efter lite googling verkar det som att Essve har något liknande som de kallar för WAF.

Eftersom Big Dog (alternativt WAF) skruven känns både mer estetiskt tilltalande och lättare att hantera än både bult och fransk tack vare vanligt Torx-bits och att man verkar slippa förborra så verkar ju detta vara ett perfekt lösning för mig - men kommer det att räcka? Är en Big Dog likvärdig när det gäller att hålla stolparna och hela konstruktionen uppe?

FAST verkar ha 10 x 90 mm och då hade jag tänkt mig 2 st, en från varje sida, i respektive stolpe. Sen finns det även 10 x 50 mm, som man då borde kunna sätta 4 st av (en i varje hål) precis som med fransk skruv.
Vilket är egentligen bäst av dessa alternativ?
Eller är det en kombination kanske, typ 2 st 10 x 70 mm och 2 st 10 x 30 mm (eller 60 mm / 40 mm) om man vinklar skruvarna lite grann?

Om någon undrar hur hög konstruktionen blir så blir det nog drygt 1000 mm som lägst och högst 1600 mm. Längden mellan hörnstolpar är uppemot 15-18 meter skulle jag tro. Som sagt, jag tvivlar starkt på att två "fjuttiga" skruvar per stolpe klarar av att hålla uppe allting även om det kommer att vara en genomsläpplig konstruktion, dock på en vindutsatt tomt.

Glömde nämna att vi satte stolpjärnen så att hålen går längs med färdigt staket. Anledningen var för att underlätta att sätta stolparna rakt i linje när det väl är dags. Det var kanske ett big no-no?

Tacksam för all möjlig input!
 
Svårt att tro att det inte skulle räcka med Big dog. De är bättre än de vanliga franska i det avseendet att de franska brukar gå av vid huvudet. Franska är egentligen skit som inte bör säljas. I frågan om det är bättre att att sätta 4 korta eller 2 längre har jag inte en aning, men tror inte du behöver oroa dig hur du än gör. Jag hade nog själv satt 2 stycken längre.
MVH Elias.
 
E EliasL skrev:
Svårt att tro att det inte skulle räcka med Big dog. De är bättre än de vanliga franska i det avseendet att de franska brukar gå av vid huvudet. Franska är egentligen skit som inte bör säljas. I frågan om det är bättre att att sätta 4 korta eller 2 längre har jag inte en aning, men tror inte du behöver oroa dig hur du än gör. Jag hade nog själv satt 2 stycken längre.
MVH Elias.
Tack för svar!
Okej, fransk träskruv går bort, det kan vi vara överens om då :)

Men hur kan det vara så att en Big Dog, eller motsvarande, kan hålla ihop det lika bra som en bult hade gjort det medan de franska går av vid huvudet?

Det känns spontant som en Big Dog-skruv har mer gemensamt med fransk än vad den har med en bult.
Har det något med materialet i skruven, utformningen eller behandlingen av den att göra?

När det gäller 2 st långa kontra 4 st korta, så känns det som sagt hugget som stucket.
Dock har jag förstått att den 90 mm långa från FAST har bara gängor upp till 55 mm eller något i den stilen, medan den kortare 50 mm-varianten har gängor hela vägen. Det blir 55 mm gängor på en skruv kontra två skruvar med sammanlagt närmre 100 mm gängor.
Sååå, har det någon betydelse mån tro?
 
Ta den 90mm långa, du behöver inte ha gängor hela vägen. Det är helt onödigt, håller inte ihop bättre för det.
Big dogen har grövre gängor än fransk vilket gör den bättre.
 
E EliasL skrev:
Ta den 90mm långa, du behöver inte ha gängor hela vägen. Det är helt onödigt, håller inte ihop bättre för det.
Big dogen har grövre gängor än fransk vilket gör den bättre.
Okej, då är saken biff vad gäller vilken typ av infästning som ska användas; 2 st Big Dog 10 x 90 mm får göra jobbet för resp stolpe.
Hoppas det håller......
 
Kan meddela att det blev 4 st Big Dog 10x60 mm i varje stolpe (95x95). Verkar sitta fast än så länge åtminstone.
 
  • Gilla
EliasL
  • Laddar…
Sitter i samma sits som TS. Hur har det gått? Märkt om det blivit någon skillnad eller sitter det fint efter ca två år?
 
K Krejtos skrev:
Sitter i samma sits som TS. Hur har det gått? Märkt om det blivit någon skillnad eller sitter det fint efter ca två år?
Jo tack, virket står fortfarande upp som det är tänkt. :)

Satte som sagt 4 st 10 x 60 Big Dog i vardera stolpe. Förborrade någon centimeter med kanske 5-6 mm borr bara för att lite lättare start och grepp och kunna styra/vinkla skruven något eftersom de rent teoretiskt hade kunnat krocka.

Infästningen gick relativt snabbt och smidigt tack vare skruvens egenskaper.

Träet har ju dragit ihop sig i takt med att det torkat så vi gick över samtliga skruvar och efterdrog dem nu under våren.

Har under dessa två år efterdragit några stolpar tidigare. Men nu tog vi samtliga i år, och efter det tycker jag det sitter stabilt igen.

Tidigare var det flera stolpar som krympt så pass att de ”hängde” något.

I något fall roterade skruven utan riktigt fäste. Förmodligen har den då krockat med kompisen från andra sidan, vilket inte är optimalt men övriga tre i stolpen satt bra.

Pratade med en snickare som kollade över det och menade på att vi får se om det släpper igen längre fram då får man kanske överväga att borra igenom och sätta bult istället. Är lekman så har ingen aning om sannolikheten för det i mitt fall.

Är på det hela taget ganska nöjd med Big Dog-skruven. Det enda negativa var att det i de lådor jag köpte fanns lite för många defekta huvuden för bitsen, alltså bitshålet i skruven var så pass igenkorkat att den var helt obrukbar. Så det var tur att man inte beställde något exakt antal.

Hoppas detta var svar på din fråga :D
 
  • Gilla
Krejtos
  • Laddar…
L LiteSkruvad skrev:
Jo tack, virket står fortfarande upp som det är tänkt. :)

Satte som sagt 4 st 10 x 60 Big Dog i vardera stolpe. Förborrade någon centimeter med kanske 5-6 mm borr bara för att lite lättare start och grepp och kunna styra/vinkla skruven något eftersom de rent teoretiskt hade kunnat krocka.

Infästningen gick relativt snabbt och smidigt tack vare skruvens egenskaper.

Träet har ju dragit ihop sig i takt med att det torkat så vi gick över samtliga skruvar och efterdrog dem nu under våren.

Har under dessa två år efterdragit några stolpar tidigare. Men nu tog vi samtliga i år, och efter det tycker jag det sitter stabilt igen.

Tidigare var det flera stolpar som krympt så pass att de ”hängde” något.

I något fall roterade skruven utan riktigt fäste. Förmodligen har den då krockat med kompisen från andra sidan, vilket inte är optimalt men övriga tre i stolpen satt bra.

Pratade med en snickare som kollade över det och menade på att vi får se om det släpper igen längre fram då får man kanske överväga att borra igenom och sätta bult istället. Är lekman så har ingen aning om sannolikheten för det i mitt fall.

Är på det hela taget ganska nöjd med Big Dog-skruven. Det enda negativa var att det i de lådor jag köpte fanns lite för många defekta huvuden för bitsen, alltså bitshålet i skruven var så pass igenkorkat att den var helt obrukbar. Så det var tur att man inte beställde något exakt antal.

Hoppas detta var svar på din fråga :D
Tusen tack för ett utförligt och sakligt svar.
Det är ju tusen och åter tusen olika alternativ och metoder så du liksom jag (lekman) får skapligt med huvudbry. Metoden ni använder låter bra. Också bra att om det börjar släppa efter några år kan man borra ur och dra fast bult. Då har ju även allt satt sig och inga större markkorrigeringar förväntas komma.

Trevlig sommar!
 
Hade tänkt sätta vårt plank med franska träskruv men denna tråd fick mig på bättre tankar!

Oj vilka fina skruv, kanonbra med T-40 som visade sig riktigt tåligt. Körde skruvarna med en Hilti TE2-M på växel 1 dvs absolut svinstarkt moment tills momentspärren kuggar över om man stöter på extremt motstånd (en säkerhetsmekanism för att man inte ska bryta armarna av sig om man tex kör in i en spik med ett grovt träborr).

I det läget fortsatte jag bara att hamra på med en riktigt stark Milwaukee M12 FIWF12 slagmutterdragare med bitsadapter, långt över 300+ Nm men det var bara på ett fåtal skruv det behövdes (typ om man skruvar i en gammal spik). Helt häpen vad med kraft skruvarna klarar utan att något i kraftkedjan bryter ihop, körde 40 st 8x120mm Big Dog och till och med bitset från Biltema håller ihop vilket var den största överraskningen.

Enda lilla grejen var att en av skruvarna bröts av i spetsen när det gick för tungt men det är förlåtet med tanke på det bisarrt höga vridmomentet jag lade på. Knappt att man kan fatta att T40 kan klara så höga vridmoment!

Så numera är jag en ”Big Dog” fan boy :)

En stor fransk träskruv med ett T-40 huvud ligger på en brun yta, framhäver dess robusta konstruktion och skruvtrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krejtos
  • Laddar…
Kul att höra!
Big dog verkar vara en uppskattad produkt.
Du verkar ha tillgång till en fin "maskinpark" också.
Jag kommer att köpa plint med två hål i varje plintjärn, stolpen är 70x70. Kan inte bestämma om jag ska köra en längre från varje håll (2 st per plint) eller två kortare från varje håll 4 st per plint) ?
 
Just för infästning av trästolpar i stolpskor så kan jag iofs tänka mig att franska träskruv i en grov dimension som matchar hålen i stolpskon kan fungera utmärkt. Har satt liknande tidigare och körde bara ett par långa grova franska träskruv, konstruktionen ger att lasten tas upp av skruvarna över tid snarare än det moment man drog med vid monteringen (virket krymper med tiden osv). Visst man kan efterdra men det spelar knappast någon roll. Genomgående skruvförband med mutter osv ser jag ingen poäng med alls.

Dessa ”Big Dog” jag använde nu sist, 8 x 120 mm, är egentligen bara 6 mm grova det är inkl gängan de blir 8 mm i diameter. Funktionen av skruvarna för min tillämpning var att dra ihop stenhårt mot bakomliggande reglar, det var inte att vertikal last ska ligga mot skruvarna som när man fäster lastbärande stolpar mot stolpskor.

Jag är absolut ingen expert på konstruktioner utan bara säger hur jag tänker kring detta. Franska träskruv kommer jag att använda även i fortsättningen till typ sätta stolpar i stolpskor.
__
En fördel med vanliga franska träskruv är att man inte behöver något mer än lämplig hylsa och ett spärrskaft, iofs behöver man oftast förborra också men det är överlag väldigt enkelt. Aldrig varit med om att en fransk träskruv går av vi skallen (men iofs inte matat på med den där mutterdragaren som kanske skulle kunna lyckas med det).
 
Redigerat:
  • Gilla
Krejtos
  • Laddar…
K Krejtos skrev:
Kul att höra!
Big dog verkar vara en uppskattad produkt.
Du verkar ha tillgång till en fin "maskinpark" också.
Jag kommer att köpa plint med två hål i varje plintjärn, stolpen är 70x70. Kan inte bestämma om jag ska köra en längre från varje håll (2 st per plint) eller två kortare från varje håll 4 st per plint) ?
I ditt ställe hade jag nog valt 2 st längre, en från varje håll. Tror det blir för korta skruvar ifall du ska ha 4 st kortare. Jag tyckte själv mina 60 mm kändes lite korta (till 95 mm stolpar dessutom).

Förmodligen kan du ha 10 mm tjocka Big Dog till dina plintjärn. Så du ska kanske välja samma som jag hade, dvs 10 x 60 mm till dina 70 mm stolpar?
 
  • Gilla
Krejtos
  • Laddar…
Ska kolla med bygghandeln vad dom säger.... Två olika så får vi se om jag får ett konsekvent svar
 
Kan tillägga att jag fick slut på mina Big Dog 8x120 mm, hittade skruv som såg identiska ut på Byggmax förutom att de var litet blankare i ytbehandlingen och en smula ruffligare i finish på godset. Priset per skruv var ungefär samma, här var det ett annat märke ”InFe”. Kommer att göra ett rejält tortyrtest typ det jag redan gjort på originalet ”Big Dog” från tillverkaren FAST, intressant om även kopian klarar riktigt kraftiga moment eller om det bara bryter ihop när det blir tuffare tag, Återkommer med resultat typ i morgon.
 
  • Gilla
Krejtos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.