Oarmerad platta skrev du; om du har det som jag är det ett rejält lager med sand under plattan.

En tanke vore att ta av foten och göra en förlängning till pelaren av ett grovt rör eller H-balk som man svetsar en fyrkantig platta i änden på — i storlek som fästet mellan fot och pelare — och så tar man upp ett hål i golvet och gjuter fast förlängningen som i en plint så att bara ändplattan syns. Kanske är det lämpligt att göra hålet större så att man kan lägga lite armering runt fästet också.

Sedan fäster man pelaren i förlängningen under golvet och lägger undan foten tills den kanske behövs igen. (Att man då har glömt var man gjorde av den är en annan historia… :D )

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Oarmerad platta skrev du; om du har det som jag är det ett rejält lager med sand under plattan.

En tanke vore att ta av foten och göra en förlängning till pelaren av ett grovt rör eller H-balk som man svetsar en fyrkantig platta i änden på — i storlek som fästet mellan fot och pelare — och så tar man upp ett hål i golvet och gjuter fast förlängningen som i en plint så att bara ändplattan syns. Kanske är det lämpligt att göra hålet större så att man kan lägga lite armering runt fästet också.

Sedan fäster man pelaren i förlängningen under golvet och lägger undan foten tills den kanske behövs igen. (Att man då har glömt var man gjorde av den är en annan historia… :D )

//Ronnie
Riktigt smart förslag. 👍
Mycket riktigt är det ett garage från 70-talet som står på natursand.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Man kan inte vrida foten? Isf kan du bulta fast den bakom så är den inte i vägen.
 
Foten på pelarborren är väl mest till för att ge stadga när du borrar med stor kraft alternativt tungt matrial som skall borras i.

Jag hade tittat på att stabilisera borrmaskinen med ett stag från väggen högst upp på borren istället. Jag tror det kan ge mycket bättre effekt. Då kan du ta bort "extra foten" och fästa pelarborren med de 4 hålen.
Det borde ge mycket bättre stabilitet när du borrar.

Önskar du mer flexibilitet så kan du sätta två stag (dvs ytterligare ett längre ner) med gångjärn så att du kan vrida pelarborren mer åt dörren eller porten efter behov. Då kan du klart inte fästa den i golvet permanent. Kanske en sprint som du kan ta bort när du skall vrida pelarborren?
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.