I Leca borde det gå att borra med en vanlig träborr för 25-30 mm. Sedan lär den väl iofs inte duga till trä längre.
 
Om det bara är några få hål så borde det funka, beror lite på hur hård putsen är. Kan ju kanske hjälpa om man förborrar med den grövsta betongborren man har genom putsen. Tål att provas iaf.

/fredrik
 
Fäster man själva stolpen i stolpskon med fransskruv?
 
Ja, eller genomgående bult. Dom jag hittade hade inte hålen mittför varandra, så det blev fransk träskruv. Hade nog varit himla knepigt att borra så rakt också...

/fredrik
 
Skall man använda sig av slagborr eller bara en vanlig borrmaskin (räcker det) för hålen i lecan? Är lite orolig att blocken skall spricka.
 
Funkybase skrev:
Skall man använda sig av slagborr eller bara en vanlig borrmaskin (räcker det) för hålen i lecan? Är lite orolig att blocken skall spricka.

Leca bör du kunna borra med vanlig borr. Slagborr kanske riskerar att spräcka ngt som du säger...

Köp ett riktigt borrstål som är vasst och hållbart dock och inget 20-p för 29 kr :)

/K
 
Toppen tack, en fråga till. Behöver man köpa en special chuck till ett så kraftigt borr??
 
Totte_S
Funkybase skrev:
Toppen tack, en fråga till. Behöver man köpa en special chuck till ett så kraftigt borr??
"Riktiga" borr i grövre dimensioner har avfräst infästning så de passar i de flesta 13 mm chuck. Men det märker du nog när du hittat borret på hyllan ;)


Apropå det som tidigare i tråden tagits upp om kemankare
hempularen skrev:
Glasampullerna fick jag för mig att man skulle ha en speciell apparat för. men det kanske bara var för att få en nogrann krossning av glaset?
När jag monterade utrustning i tvättstugor i hyreshus använde vi kemankare i glasampuller. Vi krossade ampullen med en gängad stång med 6-kantfäste i ena änden, så man kunde dra ner den i "kemet" med skruvdrageren, samtidigt blev det välblandat i hålet. När det härdat klart satt gängstången där, bara att fästa vad man ville med mutter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.