tommib
raubtier raubtier skrev:
Det var den monteringen jag såg fram emot också, men nu sitter jag men en grogg i näven och surar över att jag inte hann komma så långt innan bygghandeln stängde för dagen att jag hann in och köpa ankarmassa och gängstänger istället. Men det blir väl en dag imorgon också... :D
Hög igenkänningsfaktor på den. Minus groggen iofs men känslan.

Lycka till imorgon. Jag tror att idén med gängstång är utmärkt. Som jonaserik skriver så går det lätt att få till ett litet mellanrum mot väggen. Sätt ett par brickor extra bara så blir det bra.
 
Jag använde spikplugg i min grund för att fästa upp min bärlina. Jag har använt spikplugg på många ställen i mitt hus då jag har betonghålsten i så gott som alla väggar. Fördelen är ju att du får skjuvkrafter i hålet istället för gängor som trasar sönder den porösa stenen.
Men man får ju köra hyfsat stora grejer. Men mina ytterväggar var 40 cm betonghålsten så det var ju inga problem att gå upp lite i dimension på spikpluggarna :)
Det är då också viktigt att du spikar i pluggarna och inte skruvar i dem. Skruvar du i dem så riskerar du att pluggen börjar rotera i hålet och göra hålet större än det behöver vara.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
N Nicke-85 skrev:
Jag har använt dessa från hilti och fäst tunga saker i våra betonghålstensväggar i källaren och de drar nåt djävulskt.
Kostar en del men jag fick hem några från jobbet.

[länk]
Nästa gång kanske jag testar dem, men tror det är lite kört nu när hålen blivit för stora. Vill helst inte borra mer än vad jag redan gjort om jag kan få löst det på annat sätt. Men tack för tipset!


tommib tommib skrev:
Hög igenkänningsfaktor på den. Minus groggen iofs men känslan.

Lycka till imorgon. Jag tror att idén med gängstång är utmärkt. Som jonaserik skriver så går det lätt att få till ett litet mellanrum mot väggen. Sätt ett par brickor extra bara så blir det bra.
Tack! Efter två GT har jag i alla fall lugnat ner mig en smula, ett tag flög det plugg och skruv i grannskapet. :crysmile:

Tänkte också på det, ett par brickor extra så är mellanrummet kirrat. (y)
 
T tobbbias skrev:
Jag använde spikplugg i min grund för att fästa upp min bärlina. Jag har använt spikplugg på många ställen i mitt hus då jag har betonghålsten i så gott som alla väggar. Fördelen är ju att du får skjuvkrafter i hålet istället för gängor som trasar sönder den porösa stenen.
Men man får ju köra hyfsat stora grejer. Men mina ytterväggar var 40 cm betonghålsten så det var ju inga problem att gå upp lite i dimension på spikpluggarna :)
Det är då också viktigt att du spikar i pluggarna och inte skruvar i dem. Skruvar du i dem så riskerar du att pluggen börjar rotera i hålet och göra hålet större än det behöver vara.
Låter som att vi har liknande storlek på stenen. Ska tänka på det nästa gång innan det är för sent! :)
 
Jag tror som andra att gängstav och ankarmassa med perforerade pluggar blir bra.
Eftersom du belastning rakt uppifrån, och dessutom vill lägga distanser mot väggen, får du en risk för instabilitet. Att det rör sig, alltså ”vickar” över infästningspunkten och böjer sig in mot väggen i och med att bärlina inte har fullt stöd mot väggen. Har du plats under bärlinan att sätta ett par små extra bitar bärlina (alltså två i höjd) på samma sätt vid några (t.ex. tre av fem) infästningar har du en mycket stabilare infästning. Alternativa saxa infästningarna uppe och nere i bärlinan. Så du får två infästningslinjer uppe och nere.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ankarmassa :love:

Hur har jag kunnat missa denna underbara produkt? Sitter som gjutet i urberget själv. Tack för alla tips.

Om nån senare hittar tråden och är nyfiken så köpte jag dessa produkter som var mycket prisvärda jämfört med Essve och jag tror det fungerar minst lika bra.

Massa: https://www.wurth.se/produkter/infa...kteringsmassa-wit-pm200/#/artiklar/5918244280

Hylsa: https://www.wurth.se/produkter/infa...gshylsa-wit-sh-1895/#/artiklar/09034418000010

Borrade upp till 18mm, blåste rent med tryckluft och borste. I med hylsa, massa och en M10 gängstång. Efter 45min rubbar jag den inte alls.
 
  • Gilla
ChrisGrimnir33 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.