S
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Sexkantig träskruv"?

De verkar veta vad de pratar om.
Kanske inte bästa benämningen, träskruv med sexkantigt huvud/skalle vore kanske bättre, men de har väl försökt att skriva något de tror är mera begripligt än det snofsigare fransk träskruv? Hade jag varit dem hade jag iofs valt det snofsigare iom att läsaren kan googla och då är det nog bra om det är vedertagen term.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Sexkantig träskruv"?

De verkar veta vad de pratar om.
Hmm. Är väl inget konstigt direkt? Även kallad T-sexa. Eller så kan man ta fransk skruv (men de funkar inte med torx till skillnad från T-sexan). Säkert bara ett sätt att uttryck sig för att folk skall haja att det rör sig om grövre skruvar.
 
L Leif i Skåne skrev:
Varför inte ställ altanen innersta bärlina på plintar 40-60 cm ut från väggen. Inga problem med röta, lätt att justera höjder. Altanen står för sig själv.

[länk]
Ja det kan ju vara enklare på ett sätt men denna altanen blir även ca 60cm hög i ena ändan så jag kan tänka mig att det händer lite mer då om det rör sig lite i ena ändan så har man väl flera cm glipa mellan huset och altanen helt plötsligt.
Och jag måste ju ändå kapa av läkten för att det inte ska bli hål där....
Hur kapar man för övrigt enklast av panelen så man kommer åt syllen? känns som att läkten är i vägen för cirkelsåg?
 
Kapa bara lockbrädan, den tar du med cirkelsågen.
 
Hmm, varför inte bara sätta balkskor direkt på panelen med skruvar som går igenom och fäster i syllen? skulle ju vara det absolut enklaste.
Blir krångligt att byta just de brädorna om man behöver byta panelen men den dagen den sorgen :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J JeeyBee skrev:
Hmm, varför inte bara sätta balkskor direkt på panelen med skruvar som går igenom och fäster i syllen? skulle ju vara det absolut enklaste.
Blir krångligt att byta just de brädorna om man behöver byta panelen men den dagen den sorgen :)
Vill säga att det är det bästa. Ska man byta panel behöver ju bara en balk i taget stämpas upp och lossas från balkskon. Sedan har man fri tillgång till 10-15 panelbrädor innan det är dags igen. Och ingen längsgående regel som låser in fukt.
Som sagts innan, finns det tillgång till fast syll, plank, timmerstomme eller grund så är det inget självklart behov av bärlina utmed själva huset.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Var kommer denna "tumregel" ifrån? Låter väldigt märkligt.
Har sett för mycket av rutten panel och bärlinor som fästs i husen, om man ändå tänker fästa i huset så använd balkskor,
[Men det är klart att det är upp till var och en att göra som dom vill, även du, men gå och titta om sådär en 10 år så syns resultatet
J JeeyBee skrev:
Hur kapar man för övrigt enklast av panelen så man kommer åt syllen?
Med en multimaskin och 45 grader, då är det valfritt att ta både lock och panel så det blir en spets för vatten att droppa från
 
J JeeyBee skrev:
Ja det kan ju vara enklare på ett sätt men denna altanen blir även ca 60cm hög i ena ändan så jag kan tänka mig att det händer lite mer då om det rör sig lite i ena ändan så har man väl flera cm glipa mellan huset och altanen helt plötsligt.
Och jag måste ju ändå kapa av läkten för att det inte ska bli hål där....
Hur kapar man för övrigt enklast av panelen så man kommer åt syllen? känns som att läkten är i vägen för cirkelsåg?
Jag har mer än 60 cm i ena hörnet, hela trädäcket är låst med plåtvinklar in i grunden. Det är mycket enklare att justera höjden.
Har du tittat i tråden i #16 ?
 
lärjungen
J jonaserik skrev:
Har sett för mycket av rutten panel och bärlinor som fästs i husen, om man ändå tänker fästa i huset så använd balkskor,
[Men det är klart att det är upp till var och en att göra som dom vill, även du, men gå och titta om sådär en 10 år så syns resultatet
Det går att avhjälpa med en vinkelprofil i plåt som man fäster mot fasaden och som då skyddar bärlinan mot regn och röta.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har mer än 60 cm i ena hörnet, hela trädäcket är låst med plåtvinklar in i grunden. Det är mycket enklare att justera höjden.
Har du tittat i tråden i #16 ?
Ok tack, jag vill dock fästa den i huset för nu är plintarna nedgrävda :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.