Tänkte använda en 45x195 som bärlina mot husväggen men halva hamnar nedanför panelen på huset så jag tänker att jag kan fästa den i överkant och sedan lägga klossar mot grunden så att den inte viks bakåt när den belastas, borde funka?
Det är timmer bakom så det borde sitta fast bra iaf.

Jag kan inte sänka den då det blir för lågt och inte höja den då det blir för högt :)
 
  • Husvägg med synlig panel och mark där bärlina kan fästas enligt forumdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är aldrig lyckat att fästa in en träregel direkt mot träpanel utomhus utan att fuktskydda. Fogen som uppstår kommer att långsiktigt leda till röta, åtminstone i panelen om du använder tryckimpregnerat virke. Det är bättre att bara fästa bärlinan i grunden och ha lite distans till träpanelen.
 
J JeeyBee skrev:
Tänkte använda en 45x195 som bärlina mot husväggen men halva hamnar nedanför panelen på huset så jag tänker att jag kan fästa den i överkant och sedan lägga klossar mot grunden så att den inte viks bakåt när den belastas, borde funka?
Det är timmer bakom så det borde sitta fast bra iaf.

Jag kan inte sänka den då det blir för lågt och inte höja den då det blir för högt :)
Kapa ner lockbrädan och smacka fast bärlinan i syllen, så håller det. Har du kollat vad din konstruktion kräver för dimension på bärlinan?
 
Robert63 Robert63 skrev:
Kapa ner lockbrädan och smacka fast bärlinan i syllen, så håller det. Har du kollat vad din konstruktion kräver för dimension på bärlinan?
Okej ja det låter ju hyfsat enkelt att få till, det känns som att det blir väl mycket distans om jag ska fästa den i grunden.
Smidigast verkar bli om jag har en bärlina på 195x45 och bjälklag om man nu kallar det det minst 170x45, blir upp till 3m spännvidd på vissa ställen och ca 2.4m på andra så kanske bara skulle köra på 195x45 hela vägen så behöver man inte fundera så mycket :)
Vill gräva så lite hål som möjligt för plintar.
 
Med många infästningspunkter behöver inte den bärlina som du fäster i grunden vara så kraftig. Se bara till att den är NTR/A märrkt, vilket kanske käver att du går upp mer i dimension än vad som egentligen behövs. Fäst en distansregel i grunden först och sedan bärlinan i denna. Om största spännvidden på golvbjälkarna är 3 meter behöver du använda 45x220 virke för att svikten inte ska bli störande. Dimensionen på de yttre bärlinorna beror på plintavståndet. Med 3 m avstånd mellan bärlinorna bör plintavståndet vara högst 1,7 m om du använder 45x220 till bärlinor. Använder du dubbla reglar till bärlinor kan du gå ner i höjd och öka plintavståndet. 2 st 45x145 klarar 2 m plintavstånd.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
...Har du kollat vad din konstruktion kräver för dimension på bärlinan?
Är det en syll, timmer- eller plankvägg bakom blir ju inte bärlinan i sig en kritisk bärande dimension (kan ju fästas in hur tätt som helst med skruv var 5 cm om det behövs)
Faktum är att man i vissa fall kan utesluta bärlinan helt mot huset.
 
Ja i princip kunde man ju sätta balkskor direkt på syllen.

Jag känner att jag blir lite lost på dimensionerna, jag trodde 195 klarade upp till 3m spännvidd?

Däcket ska vara ungefär som bifogad bild, hur skulle ni placerat plintarna för att det ska bli optimalt?
Bredden är 13400mm (programmet jobbar i mm) Ritning av däcket med måttangivelser i millimeter bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Placerar du den mellersta bärlinan så att största spännvidd blir 2,5 m kan du använda 45x170 bjälkar. Däck är känsligare än vanliga bjälklag eftersom trallbrädorna ligger med distans och inte samverkar. Om det är möjligt med hänsyn till höjdmåtten är det snarast en fördel att fästa golvbjälkarna med balkskor i huset.
 
En tumregel är att aldrig fästa en markaltan i huset på något vis, den ska kunna röra sig lite mellan sommar/vinter. Plintar
ca 50 cm ut från grunden går bra, det blir ett häng mot huset på reglarna, men det är ingen som går där, inget gung blir det heller.
Infästning i hus blir bara en massa boss mellan delarna och det ruttnar rätt snabbt
 
J jonaserik skrev:
En tumregel är att aldrig fästa en markaltan i huset på något vis, den ska kunna röra sig lite mellan sommar/vinter. Plintar
ca 50 cm ut från grunden går bra, det blir ett häng mot huset på reglarna, men det är ingen som går där, inget gung blir det heller.
Infästning i hus blir bara en massa boss mellan delarna och det ruttnar rätt snabbt
Det är ingen "tumregel". Sitter plintarna så är det inga problem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
J jonaserik skrev:
En tumregel är att aldrig fästa en markaltan i huset på något vis, den ska kunna röra sig lite mellan sommar/vinter. Plintar
ca 50 cm ut från grunden går bra, det blir ett häng mot huset på reglarna, men det är ingen som går där, inget gung blir det heller.
Infästning i hus blir bara en massa boss mellan delarna och det ruttnar rätt snabbt
Var kommer denna "tumregel" ifrån? Låter väldigt märkligt. Aldrig byggt en altan på det viset och kommer aldrig att göra det.

Här är en bra beskrivning från Svenskt trä: https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Altan-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8777&Doc=Broschyr

Saxat från dokumentet: "Stödregel (bärlina), skruvas fast med sexkantig träskruv eller fasadplugg mot husgrunden."
 
"Sexkantig träskruv"?

De verkar veta vad de pratar om.
 
Okej tack för alla tips!
Men jag blir fortfarande osäker över avståndet mellan plintarna på längden, varför är max avstånd 1.7m med 45x220 när man tydligen ska kunna ha en spännvidd på 3m med 45x195? eller är det för att bjälklaget vilar på den som det måste vara mindre?
 
Det handlar om olika problem. På en bärlina koncentreras mycket last på plintarna. Bärlinans förmåga att ta hand om dessa laster beror bland annat på dess tvärsnittsarea. Golvbjälkar (som tar en mycket mindre mängd last) kan man dimensionera i första hand med hänsyn till svikten.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.