Hej!

Har tänkt fästa trädeckets bärlinor (170x45x8000) i husfasaden.
Då jag har lockläkt (heter det tror jag) så funderar jag på om man ska kapa av läkten 170mm upp från nederkant och fästa bärlinan dikt an mot panelen (de breda plankorna). Vad innebär detta? Kan man få fuktproblem i väggen tex?

Eller ska man sätta bärlinan utanpå läkten?
Borde man hitta någon regel bakom panelen för bästa fästförmåga?

Ställde frågan till Modulenthus (då vi bor i ett sådant) i "Fråga Hustillverkaren" -avdelningen, men den finns inte kvar längre.

En PDF på hur jag tänkt trädecket finns här:
http://www.swappe.se/_junk/Altan_Thomas_Magnusson.pdf
 
Redigerat:
Kan du inte fästa bärlinan i husgrunden, vilket brukar vara det normala?
 
jenfor: Nope, det är tyvärr inget bra att fästa i där. Grunden (krypgrund) består av isolerade/ihåliga kantblock med endast någon cm betong runt om...
 
Flytande,dvs fristående altan, kan det va nåt?
 
Swappe skrev:
jenfor: Nope, det är tyvärr inget bra att fästa i där. Grunden (krypgrund) består av isolerade/ihåliga kantblock med endast någon cm betong runt om...
Då skulle jag, som ovanstående föreslog, ha gjort altanen fristående, dvs ställt den på plintar.
 
Kan du inte fylla dina ihåliga kantblock med betong?
 
gafsan skrev:
Flytande,dvs fristående altan, kan det va nåt?
Jepp, så ska det va. Sätt ett antal plintar på frosfritt djup någon cm från huset. Låt altanen ha ett eget liv.
 
Jag fäste bärlinan med klossar mellan läkten på fasaden.
Det ger minimal påverkan på fasaden.

DSC00018.JPG

Sedan använde jag balkskor för att fästa golvreglarna:

DSC00019.JPG

Att fästa altanen på plintar helt och hållet är förstås ett alternativ, men det beror på höjden. Jag vet inte hur hög din altan ska bli, men min är 1,5 meter hög och då bör den förankras i sidled på något sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
birren och 3 till
  • Laddar…
EliasAgrell: Klockrent, tack!

Tack även alla andra om tips på att lägga den fristående på plintar osv! =)
 
har nästan samma dilemma som du här och en liknadne altan men det är ungefär 60 cm hög tror ni att jag behöver fästa altanen i huset? skulle gärna vilja ha en fristående altan men ubdrar hur nära jag kan gå med plintar mm jag vill ju inte förstöra dräneringen intill huset.
 
Skulle jag satt plintar på min altan, så skulle jag satt dem ca 50cm ut från husväggen. Bärlina på 195x45 och golvreglar 170x45. =)

Nackdelen med att fästa altanen i träfasaden är att den dagen man behöver byta panelen, så måste man riva altanen en bit för att komma åt och byta. Fast o andra sidan så överlever nog inte altanen fasaden.. :)
 
Gissar att du tänkt att fästa taket i fasaden på nåt sätt ändå. Då blir det ju ändå lite problematiskt att byta panel bakom. Å andra sidan klarar sig panelen riktigt bra under altantaket, även nere vid bärlinan...
 
Se där! Vad trevligt.
Jag ligger i init-stadie för att antingen starta en monsterprojekttråd (100m2 altan 3 hussidor sammanhängande 0->1.5m upp) eller bara sätta mig att råläsa och lära - hur sjutton vet man vart man skall dra in franskskruven nånstans? Och på vilken höjd? Jo - har ett Onsalahus på krypgrund med träfasad.
//anders

EliasAgrell skrev:
Jag fäste bärlinan med klossar mellan läkten på fasaden.
Det ger minimal påverkan på fasaden.

[bild]

Sedan använde jag balkskor för att fästa golvreglarna:

[bild]

Att fästa altanen på plintar helt och hållet är förstås ett alternativ, men det beror på höjden. Jag vet inte hur hög din altan ska bli, men min är 1,5 meter hög och då bör den förankras i sidled på något sätt.
 
EliasAgrell skrev:
Jag fäste bärlinan med klossar mellan läkten på fasaden.
Det ger minimal påverkan på fasaden.

[bild]
Minimal påverkan på fasaden? Nu får ju fasadpanelen bära hela tyngden från din altan, så det är bäst att den i sin tur är bra förankrad i spikreglar och stående väggreglar. Eller är det så att du har lyckats pricka de stående väggreglarna med franskskruven? Utan att ha all bakgrundsfakta verkar det hela rätt osäkert...
 
  • Gilla
Johan Nygren och 2 till
  • Laddar…

//bilden kommer från tråden "tre sidor och en begravning"

Är det SM i att finna regel att skruva i eller våga hela skiten på att det hänger i panelen? Vad finns att skruva i som ligger på grundmuren? Husstommebasbalk eller vad det kan tänkas heta.
Var finns den?
Vilken dimension har den?
Är den lämplig att skruva i? PROs and CONs.
Hur får man lättast reda på den?
osv
tacksam för svar!
mvh anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.