OK - det är bara att inse. Altanen behöver rivas och byggas ny. Den är murken, död och uttjänt.
Konsolen är ett Onsalvillan hus med träfasad ´92.
100m2_overview.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Södervy
Ommålning kommer även att ske.
Tänkte jag skulle hålla mig till denna tråd - just nu är det designläge.

Mitt första huvudbry är bärlinans infästning:
bärlina_snitt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snitt panelnederkant
Dörrar sitter på 31cm höjd ovanför panelens nedre slut. Bärlina+regelverk+golv får således inte överstiga 31 cm (som det gör i denna principskiss)
Panelens överhäng över grundmuren är okänt idag - det behöver det ju inte fortsätta vara.
Jag bedömmer (och jag kan ha väldigt fel...) att avståndet mellan grundmuren och en eventuell "ståklack" att ställa bärlinan på från betong(hålsten) kommer bli så långt att de kommer vridas/böjas ner av tyngden.

Jag har fattat att det finns nu tre vägar att gå.
1. franskskruv i väggen för att nå nån mystisk balk där inne som jag är osäker på att hitta.
2. Ståklack murad gjuten och en hög vinglig bärlina alternativt trappsteg till våra fem dörrar som finns :(
3. plinta skiten fristående. Det är framsidan (den under tak) för hög för.
=>Alt 1. gäller.
Hur vet man vart man skall skruva? 2 ggr håll-längden har jag läst. ("Bärlina" ger 370 svar på forumet tack så mycket :)
45mm+22+22 - finns 270mm franskskruv? Eller är det det som kallas genomgående gängat tvärsnitt ;)

Designtankar: Det är lite find and replace på nuvarande men en fast utskjutande bänk vill jag ha - sitthöjd ca 2 meter. Södertrappan kommer snedbyggas för att möta berghällen ALLAN som vetter i söder. Troligen i 40*40steg Sittvänlig caffelattestajl - med 20*20 lådor som steg-insatser.
Cylindern är idag en badtunna - den har 5-8 år kvar innan den är död. Stolparna är tänkta förankringsstolpar / växtklätterstolpar för segelduk/solskydd INGA permanenta tak. Vinklingarna på "baksidan" har med naturen att göra - de är ingen feature utan en konsekvens av att 1.5ton granit väger mer än jag.

Tacksam för alla tankar då jag lite snöat in mig på detta.
Och hur sjutton drar jag den där bärlinan?
//anders

=====
Troligen rör det sig om
350lpm 45*145
850lpm 120*28
4000 skruv
3 veckor med barnvakt
och Timells himmelrike (eller helvete)...
 
Skruva en 45x145 bärlina på väggen med fransk skruv 12x200 (det räcker).
Men se till att du träffar reglarna eller syllen i väggen. Om du inte kan lista ut var de/den sitter genom att se var man spikat panelen så kan man alltid lätta lite på någon bräda för att kika efter.

Panelen är ju spikad i någon horisontell regel/syll. Det gäller bara att hitta den.

Sedan sätter du golvreglarna som bär upp trallvirket i balkskor på lämplig höjd i förhällande till dörrarna. Golvreglarna behöver alltså inte ligga ovanpå bärlinan.
 
...köra balkskor istället. Tack!
Eftersom bärlinan nästan måste vara 145-höjd så kommer jag bränna dörrarna även i "best case". så blir balkskor enda alternativet för att korrigera höjd. Idag sitter det 45*95 och det har (förutom murknat) slitit (virdigt sig i överkant utåt) sig från panelen eftersom den bara vart spikad :(
Jag skall vända ut och in på huspärmen vi fick när vi köpte kåken och se var den där husstommebasbalken är någonstans.
Skall man köra nån distans mellan bärlina och fasad eller vrider linan bara ut lättare?

Att reglarna skulle ligga ovanpå bärlinan vore högst bekvämligt/ekonomiskt då det kommer bli ca 35meter bärlina =120 balkskor. Fast vänta det räcker ju med att det är skor mot väggen - därute kan de väl ligga ovanpå?

mvh anders
 
OK det lutar åt franskskruva runt om...
Jag kollade huspärmen efter snittritningar och voala'!

Japp för att ge det hela en chans till förklaringar så:


Kör man upp en tumstock bakom panelen borde man ju hitta den nedre röda spikregeln. Plussa på 2cm och vipps borrcentrum. För en tanke slog mig - det finns ju inget att skruva i. Man kan ju inte ankra altanen i Gullfiber heller!:D
Nä det blir till att träffa den röda regeln och den gröna.
Vad tror ni? Tack för input!

Det blir typ 145*45 runt om och som reglar på cc60 med 120*28.
95*95:surprised:r som stolpar.
På "undertaksidan" är det ca. 2.5 meter spann där skall det bli bärlina på mitten eventuellt. det går ju inte om jag skall köra balkskor...
På trappsidan är det 1.5 +2meter med bärlina på mitten.
På baksidan är det ingen last och som längst 3 meter så det vet i fan om inte det får vara fritt spann 3m.
Försökte läsa spännviddstabellen kors och tvärs men vart inte klokare för det.
jag TROR det står OK för 145*45 på 2.3m spann - nåväl den delen är under tak och nån snölast är det aldrig tal om. Dock grill-last så hur funkar den där tabellen?

//skall skissa på höjder och bärlinor och balkskor.
 
  • IMG_1066.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1067.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsättningarna för att "pricka rätt" är ju utmanande.:D
 
titanium skrev:
Skruva en 45x145 bärlina på väggen med fransk skruv 12x200 (det räcker).
Men se till att du träffar reglarna eller syllen i väggen. Om du inte kan lista ut var de/den sitter genom att se var man spikat panelen så kan man alltid lätta lite på någon bräda för att kika efter.
....
Skulle även reglarna kunna vara de vertikala väggreglarna menar du?
 
Så här hade OnsalaVillan tänkt sig 1992! (och så blev det nästan) En sorglig ursäkt till bärlina spikad i panelen....
Deras idé var att spika i panelregeln i underkant. Knappast att rekomendera väl?
IMG_1120.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här gick det sen...
IMG_1114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag älskar min tigersåg!
Kan väl säga att jag trampade igenom lite.
Nu vet jag hur det känns att äntligen få hitta det där hålet i golvet. Inte riktigt lika kul när man väl är där....
Telestolparna skall väck, en grav av singel i duk skall ordnas och en rad sten ovanpå.
 
Hej Igen
Jag är fortfarande på bärlinan - resten är ju "rätt lätt"
Titanium - kan man antaga att de vertikala väggreglarna står "ovanpå" de horizontella golvbalkarna? Några andra åsikter?
Räcker det att spika i den horizontella (röda) spikregeln så kan jag tänka mig det men väljer hellre något säkrare?!
En vertikal 45:a bred bakom en asfaboard är ju inte helt lätt att finna.
Nedan visas detaljer ur golvregelritningen och en översikt
IMG_1118.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X=markerar enligt ritning kortbitar av golvregeldimension. Jag ser dem som rena distansbitar men återfinner dem ej på baksidan. Känns bättre att söka något vertikalt istället.
IMG_1117.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till första balk är det 230mm och so far så good - bara jag visste vad "utvändig syll" är.
CC60 i övrigt utom badrummet med CC30.
IMG_1119.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna översikten illustrerar endast att altan kommer att hängas på huset på upp/höger och nersida av ritningen (fram till innerhörn L)
Söder är kl 3, kvällsol kl 6 och morgon således kl 12.

Tacksam för alla idéer!
//anders ( har problem att hitta editfkn...)
 
Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här kommer det att bli om ni inte har några hysteriska invändningar så .-)
 
Här kommer ett par bilder som jag hoppas visar hur jag gjort.

Jag satte först klossar mellan panelen med två rejäla franskskruv. Det är förstås bra om du kan träffa något annat än panel och gullfiber, åtminstone ibland. Skruvarna måste försänkas annars blir det svårt att fästa bärlinan!

Sedan fäste jag bärlinan i klossarna, också med två rejäla franskskruv.

Alla skruvhål måste förstås förborras, annars spricker virket.

Därefter fäste jag reglarna med balkskor.

Fråga gärna om något är oklart!
 
  • feb-mars 2010 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • feb-mars 2010 058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK bra, Ser att du skruvat franska på minst 2 olika höjder på bärlinan och der kan ju vara listigt så den inte vrider sig. Annars ter det sig nog rätt likt vårt slutresultat. Försökte du "aktivt träffa" något annat än gullfuber och asfa-board likt skissen nedan.
Mina franska har jag räknat till 180mm men börjar gilla din mellankloss för luftning och ev panelbyte. Tack för input! //anders
 
anders71 skrev:
OK bra, Ser att du skruvat franska på minst 2 olika höjder på bärlinan och der kan ju vara listigt så den inte vrider sig. Annars ter det sig nog rätt likt vårt slutresultat. Försökte du "aktivt träffa" något annat än gullfuber och asfa-board likt skissen nedan.
Mina franska har jag räknat till 180mm men börjar gilla din mellankloss för luftning och ev panelbyte. Tack för input! //anders
Hej lånar denna tråd lite!

Funderar fortfarande på hur tusan man ska göra. Vi har tänkt ansluta den nya altanen till en befintlig bro och lägga ny trall hela vägen. Bron står på ingjutna I-blakar i grunden, men det är ju brons "bärlinor" som kommer att bestämma höjden på altanens bärlinor.

Verkar som att överkanten på bärlinan kommer att hamna precis där nedersta spikarna på lockpanelen är och den förmodade syllen. Jag hade tänkt mig 45x190 som bärlina och det innebär att den jag lägger mot väggen kommer att ligga lite på panelen resten sticker nedan för och då ligger ju den liksom en bra bit utanför grunden och kommer inte att få stöd av den.

Ska man då sätta både klossar mellan locken på panelen och sedan i nedrekant på bärlinen mellan denna och grunden :S

Fasen hur ska man göra.... Får sova på det i natt kanske
 
Utifrån dina bilder och ritningar kan man konstatera att det inte är helt enkelt att finna någon bra infästningspunkt. Det enda tänkbara stället är precis där du har tänkt dig, genom den nedre spikregeln och in 45x45-regelverket. Förmodligen finns det nog ett antal vertikala reglar mellan de liggande 45x45 (i isoleringen utanför lättbalken), men att hitta dessa är nog svårt. Under förutsättning att panelen är väl förankrad i spikreglarna, som i sin tur är väl förankrade i vägg/bjälklag är din lösning ok, men jag skulle inte själv våga köra på den.

Jag hade satsat på en fristående upphängning, oavsett höjd från marken till överkant trall. Istället för plintar kan man mura upp lecablock, ett eller flera beroende på önskad höjd. Den lösningen är enkel och du har en upphängning som inte medför oroliga tankar och sömnsvårigheter som följd. Detta innebär att altanens tyngd går rätt ner i marken istället för att ta en osäker omväg genom husets konstruktion. Sedan kan man givetvis även dra några franska in i huset för att förhindra att altanen ger sig i väg i sidled, något som dock inte är troligt.

Lycka till!
 
  • ALTAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ALTAN2.jpg
Många tankar, Tackar igen. Superförtydlling av snittritning - tack så mycket!
En svordom till den konstruktör som så käckt fick in markplan på en inte alls relevant nivå...
Men visst - plinta - palla upp eller vad du vill - jag tror jag lever lätt (o fel :)
Tänkte så här:
Det bli bärlina fasadskruvad hela vägen runt (42meter typ...)
Den nedre gröna blir en fransk 180-200x10mm CC60
Den övre gröna blir en 90-120x8mm CC60 15-20mm från bärlinans ovankant.
På västsidan - ca 1.5 meter upp - sätts den i nerkant - så att reglarna kan läggas ovanpå så planken hamnar "flush". Ankarspikas med vinklar.
bärlina_snitt_väst.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På Syd och östsidan balkskohängs altanen och bärlinan kan höjas något. Den undre franska ligger då kvar i sitt läge men den övre dras upp något. Fortfarande ca 15-20mm från bärlinans ovankant.
Nu skall det bara bli lite varmare så jag kan måla det överhängande taket och sedan kan jag slabba på den gamla altanen hur jag vill! d^_^b
//anders
 
Visa bilaga 37569
ursprungstanken var att telestolparna skall väck, ett dike med singel i duk med en rad sten ovanpå.
men jag börjar vackla - har ni några idéer? det blir 17+ meter ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.