F FC_Bygg skrev:
Har gjort test med brunsåpa och plastat in.
Färgen börjar lösa upp sig efter två dygn.
Det krävs viss borstning för att färgen ska lossna.
Fint, tänker du fortsätta på hela ytan?
 
Claes Sörmland
F FC_Bygg skrev:
Har gjort test med brunsåpa och plastat in.
Färgen börjar lösa upp sig efter två dygn.
Det krävs viss borstning för att färgen ska lossna.
Det går också bra att gå på med hårdare alkalilösning än såpa, t ex kaustiksodalösning. Zinkkarbonaten löses ej upp av alkaliska lösningar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går också bra att gå på med hårdare alkalilösning än såpa, t ex kaustiksodalösning. Zinkkarbonaten löses ej upp av alkaliska lösningar.
Men att använda soda om det räcker med kristallsåpa är väl 'overkill', såpan har ju dessutom en bra konsistens för borttagning av färg på tak.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Men att använda soda om det räcker med kristallsåpa är väl 'overkill', såpan har ju dessutom en bra konsistens för borttagning av färg på tak.
Men sen ska ju såpan bort innan målning så någon typ av basisk avfettning (= kaustiksoda eller kalisoda) krävs i vilket fall efter såpan. Och såpan är ett komplex organisk soppa varav många av beståndsdelarna binder till zinkkarbonatlagret.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men sen ska ju såpan bort innan målning så någon typ av basisk avfettning (= kaustiksoda eller kalisoda) krävs i vilket fall efter såpan. Och såpan är ett komplex organisk soppa varav många av beståndsdelarna binder till zinkkarbonatlagret.
Det där är mer kemi än vad jag klarar i kväll, jag skulle skölja bort såpan med vatten och kanske vänta till nästa vår med målning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Söker tips på färgborttagningsmedel eller paint stripper för galvaniserad eller förzinkad plåt.
Gärna proffsprodukt.

Produkten ska ta bort färg, men inte påverka den oxiderade zinken. Vill slippa beta plåten innan målning.

Tänkte måla med Isotrols färgsystem.
Behöver du extra rostskydd eller varför går du på Isotrol och inte bara vanlig svensk linoljefärg?
 
F
Vill aldrig måla igen och isotrol funkar med resultat på Trafikverkets gamla broar samt i stallmiljö i minst 10år
 
Fungerade den danska kristallsåpan tillräckligt bra eller fick du tillgripa starka kemikalier?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men sen ska ju såpan bort innan målning så någon typ av basisk avfettning (= kaustiksoda eller kalisoda) krävs i vilket fall efter såpan. Och såpan är ett komplex organisk soppa varav många av beståndsdelarna binder till zinkkarbonatlagret.
@Claes, du verkar insatt.
Har du mer info. Du tror inte att det räcker med vatten för att få bort såpan?
 
Claes Sörmland
F FC_Bygg skrev:
@Claes, du verkar insatt.
Har du mer info. Du tror inte att det räcker med vatten för att få bort såpan?
Jag läste på om målning av gamla plåttak när vi stod inför detta med huset men är verkligen ingen expert.

Det enda som är säkert är att såpa måste bort från taket eftersom det kommer att förtvåla färg som innehåller olja, t ex Isotrol. Kanske räcker det med att skölja noga med vatten.

För att vara på den säkra sidan skulle jag nog köra en målartvätt. Ett alternativ är målarsoda (=natriumkarbonat) som finns i handeln och rikligt med vatten.

Ett annat alternativ är en färdig produkt. Det körde hantverkaren som målade om mitt linoljemålade tak för ett år sedan (men då inte för att få bort såpa utan före målning). För 17 år sedan när vi målade taket första gången med Isotrol och linolja körde vi Yes och vatten har jag för mig.
 
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag läste på om målning av gamla plåttak när vi stod inför detta med huset men är verkligen ingen expert.

Det enda som är säkert är att såpa måste bort från taket eftersom det kommer att förtvåla färg som innehåller olja, t ex Isotrol. Kanske räcker det med att skölja noga med vatten.

För att vara på den säkra sidan skulle jag nog köra en målartvätt. Ett alternativ är målarsoda (=natriumkarbonat) som finns i handeln och rikligt med vatten.

Ett annat alternativ är en färdig produkt. Det körde hantverkaren som målade om mitt linoljemålade tak för ett år sedan (men då inte för att få bort såpa utan före målning). För 17 år sedan när vi målade taket första gången med Isotrol och linolja körde vi Yes och vatten har jag för mig.
Har du ngt tips på var jag kan läsa på mer? länk eller dylikt.
 
Introteknik.se är dom som säljer isotrol familjen..
Jag använder ett amoniakbaserat tvättmedel som jag inte kommer ihåg vad det heter.. Men ska försöka kolla nästa gång jag är på verkstaden... Men ring Introteknik, dom är bra att göra med
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
plåtrickard plåtrickard skrev:
Introteknik.se är dom som säljer isotrol familjen..
Jag använder ett amoniakbaserat tvättmedel som jag inte kommer ihåg vad det heter.. Men ska försöka kolla nästa gång jag är på verkstaden... Men ring Introteknik, dom är bra att göra med
Och ammoniak är ju ett annat alternativ av alkaliskt rengöringsmedel. Samma kemiska idé som målarsoda eller lut. Fördelen med ammoniak är ju att den avdunstar och därmed inte lämnar salter om man sköljer dåligt.
 
Claes Sörmland
F FC_Bygg skrev:
Har du ngt tips på var jag kan läsa på mer? länk eller dylikt.
Tyvärr, har inga länkar liggandes, det var så länge sedan jag läste på.
 
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
Introteknik.se är dom som säljer isotrol familjen..
Jag använder ett amoniakbaserat tvättmedel som jag inte kommer ihåg vad det heter.. Men ska försöka kolla nästa gång jag är på verkstaden... Men ring Introteknik, dom är bra att göra med
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och ammoniak är ju ett annat alternativ av alkaliskt rengöringsmedel. Samma kemiska idé som målarsoda eller lut. Fördelen med ammoniak är ju att den avdunstar och därmed inte lämnar salter om man sköljer dåligt.
Long time, no see
Kom du på vad ammoniakmedlet hette?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.