nimhed skrev:
Syns verkligen träets ådring igenom linoljefärgen? Jag trodde att den färgen täckte ganska bra. Känslan med massivt kvarstår ju.

Sedan är "ädel vit" (som vi funderar på) en MDF-lucka.
Jodå, det syns. Alltså, färgen är ju helt täckande men eftersom den blir ett så tunnt lager så ser man själva trästrukturen igenom färgen. Den lite ojämna ytan med räfflor och ådringar gör att träkänslan inte bara känns för handen, utan också syns för ögat.

Tycker ni ska fundera på luckor i massivt trä istället, de är inte särskilt mycket dyrare. Om linoljefärgen verkligen lyckas liva upp en så stel och jämn yta som mdf:ens är jag tveksam till, blir säkert bättre än sprutmålat, men som sagt: trä är ju något speciellt.

Hur bra linoljefärgen sen funkar på sprutlackade köksluckor vet jag dock inte än, vi håller som sagt på att måla nu och har inte börjat nöta på resultatet än. Bäst vore förstås om man kunde hitta luckor i helt obehandlat massivt trä. Tror det fanns förut?
 
Sara_B skrev:
Bäst vore förstås om man kunde hitta luckor i helt obehandlat massivt trä. Tror det fanns förut?
IKEA hade fram till för något år sedan en lucka i massiv furu, obehandlad om du så ville. Jag har bekanta som köpt den för att sedan måla själva i sina egna "kulturmiljöer" till äldre hus. Personligen anser jag att det gett finfina resultat. Men tyvärr tror jag inte att IKEA längre säljer denna lucka (vars namn jag glömt).
 
Luckan hette Plugg!
 
A
Va hände med alla utlovade bilder?
 
Frågar detsamma, allas funderingar här var precis som mina egna kring kök. Skulle gärna se hur allt har blivit.
 
Tror inte det har tagits upp i tråden, men tänk på att linoljefärg gulnar om den inte utsätts för solljus, tex i köksskåp.
 
Vill också se bilder !
 
Här kommer äntligen några bilder på ett IKEA-kök (Tidaholm ek) som vi försökt få se ut lite grann som ett gammalt platsbyggd kök, genom att lägga in passbitar mellan stommarna och måla med ljusgrå linoljefärg.

Ursäkta att det tagit så lång tid, men när man är nyinflyttad i ett hus finns det tusen miljoner grejer som måste fixas och även om ni är ett trevligt gäng här på forumet har ni inte precis haft högsta prioritet... ;-)

Som alltid är det svårt att få bilder att göra verkligheten rättvisa. Den ljusgrå färgen ser kanske lite kall och hård ut på bilderna, men i verkligen är känslan snarare varm och ombonad - just typ lantligt kök. Däremot stämmer väl röran på bänkarna och flyttkartonger som ligger och skräpar överallt, bra med verkligheten...
 
  • IMG_2499x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2500x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har just målat vårt kök. Vi valde Grön Umbra 4% på väggar och 20% Grön umbra till taklister. Golvsockel och foder till dörrar i Hardebergablå (går att få fram ungefärligt genom att blanda Titan-Zinkvitt med Järnoxidsvart (det blir blått!?!).

Obruten färg täcker dåligt och blir livlös. 4% Grön umbra är en gräddigt grå nyans. Om man vill ha ljusare kan man välja t.ex. 1 % Grön umbra eller 1% av kimrökssvart.
 
Chrille: Låter superfint ! Bilder ... ?
 
A
Ja vill åsså se bilder!
 
TorpSara skrev:
Luckan hette Plugg!
Japp!
Vi har sådana luckor och lyckade efter en hel del tålamodigt väntande hugga ett parti extraluckor på blocket.

Projektet går sakta framåt och köket är inte satt ännu, men vi har provmålat ett par luckor i lindblomsgrönt och vanilj. Båda är mycket vackra och gammeldags stilrena, återstår "bara" att bestämma sig för vilken kulör vi ska ha...
 
Hej
Jag ser att ni skrivit lite redan i tråden. Jag har också en gång i tiden köpt Ikeas luckor PLUGG. De är lackade med en akrylatlack som tyvärr inte är fullt lämplig som underlag för linoljefärg. Enligt en god vän (målare) kan jag visserligen troligen måla med linoljefärg på dem, men han var skeptisk. Enligt honom finns det risk för att det inte blir så hållbart och tåligt för slitage. Han målar enbart med traditionella färger, så jag har valt att lite på hans råd. Däremot blev jag rekommenderad att måla luckorna med äggoljetempera och då allra helst först grunda dem med V-slip och därefter måla med äggoljetempera.

En gissning: Om gysinges vita färg enbart rekommenderas som brytfärg är det antagligen för att den är en traditionell zinkvit. Då har den dåliga täckegenskaper. Ottossons rekommenderar sin Zinkvita till brytfärg och har flertalet andra vita som tcäker mycket bättre. Jag har införskafat lite prover på dem och föredrog deras VitTitanzink (helvit), Gräddton (gråtonad, som dock antagligen bara syns om den målas på stora ytor), och kittvit (varmvit). Zinkvit skulle jag möjligen använda i grundning, men inget annat.
 
Vad bra att höra att andra lyckats. Har köpt en provlucka av Ulriksdal. Helt igenom Ek med randprofil. Känns lite 1700-tal.
Dessutom matchade de orginaldörrarna från tidigt 1800-tal.

Jag har målat den med Gysinges matta oljefärg med lite grå-blå brytning. Det blev jättesnyggt och träådringen kom fram bra.
Funderar bara på om ni som målat använt blank eller matt färg. Den matta känns mer "genuin" men den kanske inte är lika "hållbar".

Har precis beställt hela köket med Ulriksdalsluckor och skall klä insidorna med furu typ malåbrädan och göra "fusk" snickarglädje så att det ser ut som 2 stora "hillskåp".
Diskhon är också från ikea. Porslinhon Domsjö.
Funderar på att ha stenmaterial på varsin sida om diskbänken. Tänkte på marmor för att matcha diskhon - men har hört att den inte är så tålig.
 
Väcker en gammal tråd.

I 30-talshuset som vi köpt finns det gamla köket kvar med en serveringsgång till matsalen. I serveringsgången finns ett inbyggt "skåp". Där bakom finns skafferi. Vi vill behålla både detta skåp och skafferi men skulle behöva byta ut det övriga köket då det är för litet och inte så bra planerat. Men samtidigt vill vi behålla stilen.

Har läst i lite olika trådar om att få ett kök att se platsbyggt ut (att beställa ett komplett platsbyggt går bort) och hittade denna tråd. Skåpen i huset idag är i princip helt släta med endast en liten list. Idén med att lägga en list under, över och mellan skåpen gillar jag. Det enda som egentligen felar är att gångjärnen inte blir utanpåliggande som förr i världen.

Men det jag undrar är om ingen här provat att bygga med Ikeas Fagerland? De har ju precis den där "looken". Man borde ju kunna måla om köket i den kulör man vill ha.

Sökte på "Fagerland" på forumet och fick 8 gamla träffar. Är det verkligen så få som faktiskt byggt med Fagerland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.