Länken funkade inte, så jag törs inte påstå något , men ska man följa ovanstående resonemang, så är det på elementet fas på blå och brun, nattsstyrning på svart, jord på gulgrön,
sen från vägg så borde det då bli fas på svart och brun, nästa element blir då fasen brun och vit, tredje elementet vit + svart, osv, för att jämna ut belastningen,
Fast nu ska du inte lita på att jag har rätt, gissar bara, jag hade mätt i väggen, och öppnat elementet och tittat hur det var skapt, sen ringt någon kompis som jobbar med detta....
 
Redigerat:
I anvisningen du länkade till ser du att brun och blå är anslutning för fas/nolla eller
fas/fas beroende på om spänningen på radiatorn är 230 eller 400V.Om du är säker
på att de är utförda för 400V ska du med stor sannolikhet kunna ansluta brun/svart
från din fasta installation till brun/blå på radiatorn.
Gul-grön är naturligtvis skyddsjord så dessa kopplar du samman.
Svart i anslutningen till radiatorn används för nattsänkning och det nyttjar du ju inte
så denna och den vita tråden från "väggen" lämnar du isolerade och oanslutna.
Bäst vore om du kunde mäta 400V mellan dina brun/svart/vit i vägganslutningen,
samt 230V mellan någon av dessa och gul-grön så att du kan känna dig mer
säker på hur det förhåller sig.

Om du skall ansluta flera radiatorer skall du fördela belastningen mellan faserna
precis så som Mäster beskrev ovan.

Lycka till!
 
Redigerat:
Jag tolkar pdf-en som att man kan koppla det vilket som, men mitt råd är som alltid att mäta för att vara säker. Har man inget mätinstrument så finns det ganska många ställen som säljer billiga mätinstrument som klarar 400 V. En hempulare behöver ofta inte ett värstinginstrument, men det är alltid bra att enkelt kunna mäta sig fram till olika saker. T.ex. att kunna se om man har 230 eller 400 V mellan två ledare. Dock får man väl ha i åtanke att det är lite felmarginal på de instrumenten så man får ju inte fullt exakta värden... (Ett instrument som även mäter Ohm kommer dessutom väl till hands nu när det snart är dags för dessa seriekopplade julgransslingor etc.)
 
Mäster skrev:
Tänkte bara att ifall elementet var borta, och ett täcklock satt där, sen kommer någon och monterar ett vanligt uttag där, trodde det var mer noga med färgerna bara....
I infälld installation får du idag inte använda blå till något annat än nolla.
 
Det funkar inte sådär i verkligheten, du kan inte kolla på färger och koppla efter detta. Du får helt enkelt införskaffa en spänningsprovare och mäta dig fram ifall du är osäker för några säkra svar lär du inte få här utan enbart spekulationer.
Din andra fråga om hur ditt element ska kopplas går att svara på om du postar ett foto på kopplingsschemat.
 
snaggletooth skrev:
gul/grön = skyddsledare och blå = nolla sen 70-talet, brun är numera fasledare sen några år tillbaka
oj menade givetvis att fas var brun nu :surprised:
 
Man brukar tom säga obruten fas för att skilja det från tändtråd som också är fas.
 
Ok warwick, de vanligaste färgerna är:
brun - L1
svart - L2
grå (vit) - L3 standarden anger grå men i verkligheten är den ofta vit
ljusblå - neutralledare
och
gul/grön - jord <--- och detta är tvunget
 
Installerat och klart nu. Kontrollmätte för säkerhetsskull där de satt förut på nedervåningen och det var 400V mellan svart och blå, samt även mellan svart, brun och vit på övervåningen. Gjorde som nämndes här ovan att jag växlade mellan faserna då det var mer än ett element, det första fick svart och brun, vit bara bryggades vidare, nästa fick svart och vit. Tack för all input :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.