mulpac skrev:
[quote author=Tson link=1138058861/0#13 date=1138369231]Man kan ju koppla trapp med bara en mellantråd! Ända begränsningen är om man vill ha en korsomkopplare i mellan funkar inte den kopplingen! ;)
Du menar fulkopplingen med fas, nolla och tändtråd till varje trappomkopplare, eller?
Den är inte godkänd enligt blå boken eftersom kravet är att enpoliga brytare måste bryta på fasen, men med fulkopplingen kan man få fas utan nolla i armaturen.
[/quote]

Japp, den är Aja-baja!
[smiley=huh.gif]
 
Nej det är inte den "fulkopplingen" det finns en annan som är godkännd! Fas till varje trapp, tändtråd från varje trapp samt en mellan tråd. ;) Klart!!!
 
Tson skrev:
Nej det är inte den "fulkopplingen" det finns en annan som är godkännd! Fas till varje trapp, tändtråd från varje trapp samt en mellan tråd. ;) Klart!!!
Intressant! Kan du eller någon annan förklara den närmare, för jag förstår inte hur den är kopplad?
 
mulpac skrev:
[quote author=Tson link=1138058861/0#16 date=1138806199]Nej det är inte den "fulkopplingen" det finns en annan som är godkännd! Fas till varje trapp, tändtråd från varje trapp samt en mellan tråd. ;) Klart!!!
Intressant! Kan du eller någon annan förklara den närmare, för jag förstår inte hur den är kopplad?
[/quote]
du kopplar en tråd mellan p/pil in /L1 eller vad det är för märkning på din brytare
en fas till varje brytare ( på valfri anslutning) + en tändtråd(på valfri anslutning) från varjebrytare tilllampan................rita upp 2 trapp kopplare enligt ovan så ser du det enklare hur de funkar
 
El_-micke skrev:
[quote author=mulpac link=1138058861/0#17 date=1138808961][quote author=Tson link=1138058861/0#16 date=1138806199]Nej det är inte den "fulkopplingen" det finns en annan som är godkännd! Fas till varje trapp, tändtråd från varje trapp samt en mellan tråd. ;) Klart!!!
Intressant! Kan du eller någon annan förklara den närmare, för jag förstår inte hur den är kopplad?
[/quote]
du kopplar en tråd mellan   p/pil in /L1 eller vad det är för märkning på din brytare
en fas till varje brytare ( på valfri anslutning) + en tändtråd(på valfri anslutning) från varjebrytare tilllampan................rita upp 2 trapp kopplare enligt ovan så ser du det enklare hur de funkar
[/quote]
Tack!
 
Menar du så här


 
  • trapp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med den här kopplingen så måste du ju forfarande dra fram fas istället för en mellantråd till den "andra" dosan, du vinner alltså igentligen ingen tråd i röret på detta. Finessen är om man ändå behöver fas där, ex. för att dra vidare till uttag eller så.
 
CIHK skrev:
Gör så här:
Blå = Nolla
Fas = Svart
Jord = Gul/grön
Tändtråd = vit
Mellantråd = brun

Det är bättre att följa den nya standarden dvs.
Nolla = Blå
Fas = Brun
Jord = Gul/grön
Tändtråd = vit (fast jag tror att det inte finns nån speciell tändtråds färg i den nya standarden :-? svart duger altså ochså om det är så)
Mellantråd = Svart eller vit

Att använda rött till spänningsförande kabel är inte så bra eftersom rött var skyddsjord före 1970 talet och det kan bli katastof om nån förväxlar den
 
Å då undrar en hempulare vilken tråd det är som benämns mellantråd ?
 
Redigerat:
Mikael_L
Tråden/trådarna mellan strömbrytare i en trappkoppling, som ibland är spänningssatta ibland inte.
 
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
Försöker få med ett schema min elektriker mailade mig, vilket kan resultera i en serverkrash, eller dubbelpost..
Om det funkar så skulle jag tacksamt motta info om mellantråd, och färgsättning av denna,
Brun/blå/gulgrön på fas/nolla/jord är jag med på, och så t.ex vit på tändtråd, men sen då ?
(Ok, ser att jag fick ett svar medans jag fipplade med datorn, färgvalet på mellantråden ger mig dock fortfarande lite bry.. grå eller svart skulle alltså funka ?)
 
  • Trappkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det man har. Två svarta eller orange, grå, vad som helst. Att välja två olika färger kan väl vara bra för framtida bruk, men rätt onödigt i trappkopplingsfallet. Eftersom det inte spelar någon roll hur de kopplas för att uppfylla funktionen. Så tillvida att ledarna ansluts på en av de två platser de är avsedda för på brytaren förstås.
 
Mellantrådarna är de två som går rakt mellan brytarna. Använd någon av de övriga färgerna svart vit grå eller orange, det är för all del inte förbjudet att använda brun men det blir mer bök att hålla reda på.
Är det utanpåliggande med kabel av nåt slag så får man använda färgerna som finns i kabeln, utom just då gulgrön som aldrig får vara annat än jord.
 
Ok, jag kanske är lite överpetig, men det ska vara enkelt och överskådligt den dag någon annan ska peta på tåtarna..
Och sen ska jag ha dit en elektrikare för allmän besiktning å genomgång så småningom, och vill inte få bakläxa..

En elektriker ägde huset på 60-70 talet... och hemma hos sig själv gjorde han lite hur han ville, med det han hittade, så det finns lite att nysta i..
 
H
Jag använde vit och orange. Lite bökigt om man har en dubbeltrapp då det är 2 par trådar som ska över till andra brytaren, blir lite tjockt i röret men det går. Dessa färger tillsammans med blå, svart, brun och gul/grön är lätta att hitta på t.ex. Harald nyborg som har bra priser, 169:-/100m. Elektrikern brukar bli sura om man använder svart eller brun som tändtråd. Röd ska du inte heller använda då denna var jord förr i tiden. Grön finn samt grå men dessa är svårare att hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.