Och i lillhuset målat ca 1920 är alla dörrar och foder antingen gråa eller grågröna, utom skafferidörren och putsen runt spisen som nån idiot har målat med turkos plastfärg...grrrr
 
Ajsan, jag får nog ställa undan min bytta med turkos plastfärg som jag tänkt måla dörrfodren med dårå. Annars hade det varit en käck brytning mellan varmgrått och kallgrått. Plastic is fantastic.

Angående foder till köksskåpen så tycker jag att det är snyggast om det är samma färg som skåpen, just för att ge intryck av möbel.

Jag har funderat lite till och jag börjar känna mig redo att ta itu med problemet. Jag får göra något avvikande i dörrhålet, en lätt bisarr marmorering eller en ranka. Vitt bas och svart-grå kurbits? Ha lite kul helt enkelt. Bättre det än att jag får kommentarer om hur fint det är med trärena dörrar. *suck*
 
Lavin - Du kan alltid måla dörrhålet i en 3:e färg som passar till dina två gråa färger, o kanske måla något mer ex någon till dörr så färgen kommer igen.
 
Tvärsnett skrev:
Och i lillhuset målat ca 1920 är alla dörrar och foder antingen gråa eller grågröna, utom skafferidörren och putsen runt spisen som nån idiot har målat med turkos plastfärg...grrrr
Undrar om det är samma tjocka, turkosa färg som vi har här hemma? Men det är klart, den får ju trappens rosa kulör att framstå som sober...
 
Vill lyfta den här tråden igen. Vi hålller just nu på med att montera ihop vårt kök och idag har golv- och taklister kommit upp. Vi har vetegråa skåp och så väggar i 2% grön umbra (som hos oss blir ljust, ljust grått). Tankarna har varit att ha vetegrå tak- och golvlister på de som sitter fast i skåpen och sedan ha tak- och väggfärg på resten. Men nu så tvekar jag lite. Golvlisterna känns självklara dock. De kommer att vara vetegrå vid skåpen, men taklisten? Det är en riktigt stor hålkälslist (8 cm) och frågan är om man gör den vetegrå och ljusgrå om vartannat, blir det snyggt i geringarna?? Någon som gjort något liknande?
 
Sådana här frågor kan man man dryfta hur länge som helst och det har vi gjort, det känns verkligen som svåra beslut att ta. Alla varianter finns historiskt, åtminstone där vi har tittat. Så vår slutsats blir att man gör det som känns mest rätt hos en själv, och ibland blir beslutet fel. Så med den insikten känns själva beslutet lättare att ta även om det inte innebär att det oftare blir "rätt". Vi har efter första målningen dragit ner takfärgen över taklisten överallt, men nu när vi är på väg att måla om köket så kommer vi gå upp med skåpfärgen över både golv och taklist. Men det är ju vårt hus...
 
Redigerat:
Jag är mest inne på att ha skåpfärg på både golv- och taklist vid skåpen, och sedan tak/väggfärg på övriga golv- och taklister. Det gör att man verkligen ser att skåpen går ända upp till taket. Jag är emelleritid lite orolig för att det skall bli lite rörigt. Och så är jag lite orolig för hur det blir vid hörnen vid taklisten.

Har ni tänkt göra som jag funderar på eller tänker ni köra skåpfärgen på samtliga lister rak över?
 
Jag tror inte det blir rörigt. Hos oss är det snarare tvärtom, den vita taklisten stör över det fasspontade skåpet. Taklisten förvandlas till en krönlist och då känns det konstigt att ha den i takfärgen. Övriga lister kör vi i takfärgen.
 
Nej - jag har tittat på olika bilder och jag har inte gillat när man drar ner takfärgen på taklisten. över skåpen Jag har dock inte lyckats hitta några bilder där man blandar.

Det är rätt rejäla geringar i hörnen hos oss eftersom vi har varit tvunga att ha en så hög list och där är ju också funderingen om det blir väldigt fult i hörnen. Det blir sned övergång mellan färgerna i och med geringarna. Men det är väl till att testa, gillar man inte det när man lagt en omgång färg så får man väl måla över.
 
Om du avslutar skåpfärgen precis jämns med skåpen då? Blir det snett då också?
 
Det blirju liksom snett eftersom man måste följa geringen. Här är en bild som kanske kan förklara hur jag menar.
3713275568_465c1749b8.jpg

Till vänster här skall det alltså i så fall vara vetegrått och till höger ljusgrått. Men det blir ju snett om man följer geringen, å andra sidan så fungerar det inte att göra på något annat sätt som gör att det ser vettigt ut.
 
Redigerat:
Knivigt fall Asta, har kollat din blogg men jag tror att det blir finast om du kör skåpsfärgen på taklisten och denna runtom hela taket, även på dörrfoder/dörr om det finns någon sådan, då det inte ser ut som om det blir så stora partier med färgade tak och golvlister runtom det vita. De kommer ju att hänga ihop med skåpen som är helt väggtäckande. Att ha skåpen och dörrarna, fodren i samma färg ser bra ut i mina ögon.

Att ha mörka dörrar och foder gör att dörrpartierna ser högre ut och det behövs i vårt lillhus.Att även ha mörka golv och golvlister gör att rummet känns stabilt. Skulle det vara vita golv (hua) skulle det bruta för mycket mot mörka golvlister. Vi kör med en mellangrå nyans som fanns på dörrar och lister även runt fönsten och på bågarna, det stjäl lite ljus men å andra sidan bryter det inte så hårt mot naturen som brutet vitt skulle göra. Även utifrån blir det gråa bågar och mittstolpe, dock brutet vitt fönsterfoder mot falurött.
 
Tackar Tvärsnitt - det är inte enkelt helt klart. Men vi har sagt nu att vi lägger ett första lager färg överallt och där lägger vi vetegrått över skåpen och grön umbra på resten. Efter ett lager ser man ändå ganska bra hur det ser ut och har möjlighet att ändra sig. Men ska fundra på ditt tips. Ingen dum idé alls.
Dock har vi dörrlister och fösnterkarmar i vitt redan och det är lite svårt att ändra på eftersom det måste hänga ihop med hall och vardagsrum också.
Golven är furugolv så de är i och för sig ganska ljusa.
 
Tvärsnett - nu blir det faktiskt som du sa i alla fall :) Vi hade haft den idén uppe tidigare, men av någon anledning förkastat den. Tack vare ditt inlägg så funderade vi igen. Och nu är golv- och taklister i skåpfärgen. I ett första lager i alla fall. Bara några lager kvar!
 
Snyggt! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.