Vi är just nu mitt uppe i köksrenovering och funderar på hur vi ska färgsätta våra socklar och foder. Huset är från 1917. Vi har tagit bort gipset och hittat den ursprungliga pärlsponten som vi nu fixat till och lagar och på den har vi hittat en blåturkosgrå färg som vi har bestämmt oss för att "återanvända" och måla köksväggarna med. Men nu funderar vi på hur vi ska göra med golvsocklar och foder, vi hade nästan bestämmt oss att måla det i en ljusgrå färg men nu har sett på en del bilder att det inte var helt ovanligt att man målade dörrfoder och socklar i samma färg som pärlsponten. Är det någon som vet hur man gjorde kring sekelskiftet och därefter när det gällde färgsättning av socklar och foder?
 
Olika färger, oftast samma, men i en starkare pigmentering.
Jag har kollat NOOOGA. ;)Om det är pärlspont från golv till tak är det alltid olika färger. Är det däremot avslutat med en tapet så kan det i vissa fall vara samma färg.
 
Oj vad vi har letat runt efter olika bilder i böcker och på nätet för att se exempel på hur man kan göra och hur det kan ha varit. Vi har en känsla av att vi sett bilder där det varit samma färg på både pärlspont och foder men just nu så kan vi inte hitta några bra exempel.

Ja att ha starkare pigmentering kan nog bli snyggt. Helt klart är att exempelvis helvita foder tillsammans med starka färger på pärlsponten inte ser snyggt ut utan fodrerna ska också vara färgade.

Vi funderar också på hur det kan ha varit på dörrarna, idag är de helt trärena då tidigare ägare skrapat av alla färger och varit noggrann i det jobbet, tyvärr så är det inte många spår kvar :(. Dock tror vi oss se några rester av den blåturkosgrå färgen som pärlsponten har haft på dörrarna. Någon som har exempel på att dörrarna var målade i samma färg som väggarna?
 
Japp, hos oss har vi haft dörrar som målats likadant som väggarna. Både i bagarstugan och i huset (ådringsmålning i båda fallen). De är gjorda på tjugotalet någon gång.
 
konichiwa girl skrev:
Japp, hos oss har vi haft dörrar som målats likadant som väggarna. Både i bagarstugan och i huset (ådringsmålning i båda fallen). De är gjorda på tjugotalet någon gång.
Intressant, ådringsmålning är inte vår specialitet ;) och vi hade tänkt måla dem själva. Undrar om det även förekom att dörrarna var "vanligt" målade i en enhetlig färg utan ådringsmålning eller liknande

Vi har en del andra dörrar som nog har originalfärgen kvar men de är brunbetsade och i de rummen så är det brunbetsade paneler, ej pärlspont så det känns inte som att det är rätt väg för köket.
 
manul: Ja, absolut förekom ju det också. Han som har bott i vårt hus var dock målare och passade väl på att leka lite. :)
 
Hej Manul!
Jag kan skicka dig foton från ett hem med mycket pärlspont, byggt 1901 med originalfärgen kvar.
Där finns några olika varianter, men min favorit är den gråblå väggen med socklar och trösklar i samma färg men mörkare nyans, vita dörrar och vita dörrfoder, vitt tak. Genomgående för huset är att man valt samma färg till dörrfoder och dörrar.
 
Jag vet att i Nästgårdsutbyggnaden i Gysinge är det samma kulör på foder och lister och panel. Men det är den enda jag har sett på bild. Jag har läst igenom alla mina byggandsvårdskrifter och hittar inga andra helpanelade rum med enhetlig färg. Däremot finns det många som har den färgsättningstyp Karakorum beskriver, och det är väldigt fint. I Gysingekatalogen finns det bilder på gråblå väggar med dörrfoder och dörrar i en kraftigare färg, det är också jättevackert. Där tror jag att golvlisterna är samma färg som väggen, om jag minns rätt.
 
Finns nog en massa varianter med lokala variationer.

Vi har bruna täckmålade dörrar, vitt dörrfoder, vitt fönsterfoder, vita golvlister och brunt golv :) i det som en gång i tiden var stuan i ett mindre torp (huset är utbyggt efterhand men detta rum är mer eller mindre orginal)
Huset finns i Skåne och byggår 1844.

I vår lägenhet som är från strax efter sekelskiftet (förra då) har vi stora pardörrar som är vita i rummen och i köket mörkt gröna (så är även pigytterdörren på utsidan), vanliga ytterdörren är en dubbel pardörr brun på yttersidan och vit på insidan, inre dörrarna är vita.
Vet inte om det är orginalkulörer men det är gammalt i alla fall.

Nu är inga av rummen panelade men som svar på frågan om dörrar någonsin var täckmålade.

Karakorums förslag låter bra - snyggt då som nu!
 
Karakorum skrev:
Hej Manul!
Jag kan skicka dig foton från ett hem med mycket pärlspont, byggt 1901 med originalfärgen kvar.
Där finns några olika varianter, men min favorit är den gråblå väggen med socklar och trösklar i samma färg men mörkare nyans, vita dörrar och vita dörrfoder, vitt tak. Genomgående för huset är att man valt samma färg till dörrfoder och dörrar.
Det skulle vara jättekul att få se bilderna posta dem gärna här på forumet men om du inte vill det så får du gärna skicka
 
Det är inte bara vi som kliat våra huvuden vad gäller detta ser jag. :) Jag håller med föregående talare, de sekelskifteskök med panel vi sett (både i litteratur och "in real life") har oftast haft samma eller närstående kulör/styrka på panel och listverk. Vi har björkådrat och då fick det bli lika överallt, den är jädra svår att kombinera med andra mildare kulörer tycker jag.

Den här nöten uppstår ju överallt i alla rum och den är svår att knäcka tycker jag. Helt klart är att det i princip har gjorts som man tycker. Med det menar jag att det verkar finas alla möjliga varianter, nästan oavsett årgång på huset. Om man utgår från ett rum så tycker jag alla dessa frågor uppstår. Samma eller olika kulör på bröstlist, under bröstlist, golvsockel, foder kring dörrar, karm, dörrblad. Vilka av dessa ska man ha samma kulör på? Det enda någorlunda lätta tycker jag är trösklar. :) Men sen börjar det svåra, hur kombinerar man fler rum eller öppningar till andra ytor? Fönstren, ska man måla dem i en nyans invändigt och en utvändigt? Om inte, vilken färg ska då karmen ha? Vilken färg ska dörrkarmen ha om man har en annan kulör på listverket i det angränsande rummet? Ska man måla dörrbladet i olika färger på de två sidorna då? Eller ska man ta dörrbladet i en separat färg? Dörrarna står ju oftast öppna. Om man målar olika, vilken färg ska det då vara på dörrbladets "kortsida"?

Puh. Jag blir alldeles trött.

(förlåt om jag tynger ner denna tråd lite... :) )
 
Redigerat:
Mmmm, har varit fast i en dörröppning nu i två år.

På ena sidan är golvlisterna och köksskåpen vetegrå, i andra rummet är de ljust kallare grå. Dörrfoder är fortfarande omålat eftersom jag inte kan bestämma mig vart jag ska börja med den ena och sluta med den andra.... och nu ska vi inte ens börja prata om dörrbladet!

Dom är helt enkelt för lika för att bryta av mot varandra, och för olika för att passa ihop!

Förslag någon?
 
Vi är inne och funderar på hur vi gör med golvlisten i köket framför skåpen. Skall den ha samma färg som skåpen eller samman färg som golvlisten på väggen. Vi är nog inne på att ha två olika färger.
 
Ja det är inte lätt med färgsättningen och vart man ska dra gränsen någonstans mellan rummen. I övriga rum i huset så har vi en del mer "dramatiska" övergångar där dörrarna är målade i vitt eller i några fall mörkt grönt eller mörkt blått på ena sidan och brunbetsade på andra sidan men nu är vi så vana vid det så vi tänker inte på det utan gillar det ganska bra.

Ju mer vi tänker på köket så blir vi mer och mer inne på måla foder i någon mörkare nyans och att måla dörrarna i den mörkare nyansen eller till och med i samma färg som pärlsponten. I början på 1900 talet så verkar man inte ha varit så rädd för mycket färg och även mörka färger.

Golvlisten framför skåpen hade vi tänkt att ha i samma ljusgrå färg som skåpen för att skåpen ska se ut att sitta mot golvet och vara en enhet
 
Dr_Jerkyll skrev:
Ska man måla dörrbladet i olika färger på de två sidorna då? Eller ska man ta dörrbladet i en separat färg? Dörrarna står ju oftast öppna. Om man målar olika, vilken färg ska det då vara på dörrbladets "kortsida"?
I vårt hus är dörrarna målade ca 1910 -37 olika beroende på vilket rum dörren står öppen i... tex kökets dörr har kammarens färger = ser inte bra ut stängd. Likadant med hallens dörr mot större kammaren - den ser bäst ut när den är uppställd.
Men det ger ett oroligt intryck - och det var inga blygsamma tapeter precis;).
Där vi gör om kommer vi att anpassa dörrfärg, speglar, lite efter rummmets tapet, men annars måla de flesta dörrar och lister grå, speciellt där det är dörrar nära varann.
(Och de lila trösklarna måste dämpas...).

Med alla färgintryck på jobbet skulle inte jag klara av starka kulörer och mönster hemma - men det blir inte helvitt och omönstrat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.