Jo, du har helt rätt i det elmont!
Jag skulle bara helst slippa jobba efter ett system där jag måste ta hänsyn till tidigare installationer,vilken sorts armatur kunden ska ha samt var han ska ha den när jag väljer färg på fk!
 
babianarmar skrev:
Praxis idag är precis som el_richard skrev!!!
Förr eller senare måste man väl kunna acceptera en övergång till nytt färgsystem annars lär vi utöka utbudet av färger på fk och tejp!!!

För enligt den här tråden kan inte brun användas som tändtråd,inte svart (kan förväxlas med fas enligt äldre system), inte vit (användes som nolla förr, såvida vi inte tejpar den förstås för då vet ju nästa elis som kommer......*suck*), i nte grå (den ska va avsedd för utebelysning!) , orange ska bara vara till spots.
Kom igen nu gott folk!!!
Nya installationer ska utföras och dokumenteras av elektriker och jag tror ingen elektriker skulle klia sig i huvudet om man tar över efter nån som övergått till det system som el_richard påvisat!!
Ska man däremot ta över efter folk som skapat egna färgsystem eller tejplösningar lär vi se många flintskalliga elektriker i framtiden!
Du får nog läsa min kommentar en gång till. Har jag skrivit att man ska använda orange till spots och grå till ytterbelysning?
Nej, jag skrev att JAG brukar göra så. Att skriva en lista på "hur det ska vara" på ett forum kan vara vilseledande eftersom verkligheten sällan ser ut så som listan. Man ska tänka på att alla varianter förekommer.
Dock är listan bra som exempel om man ska göra en nyinstallation men jag påstår att "min" variant är lika lätt att förstå. Om man inte är hobbyelektriker vill säga. 😉
 
Ni kan gott klia er i huvudet för hur gör ni när ni bygger enligt ritning?
Drar man färdigdraget så kommer tändtrådar att byta färg oavsett.
Drar man med tvinnad kabel så är det omöjligt att dra ut eller byta enstaka tråd.

För mig när jag ser en ritning så är svart tändtråd A i första Punkten. Grå är Tändtråd B,
Men där Tändtråd A slutar så kan det byta färg för att tändtråd B som var grå plötsligt blir svart.
Är det ett rum så kan man kanske hålla reda på färgerna och byta så att samma färg är hela vägen. Men har man olika tändningar och Brytare som styr vissa uttag eller ligger kopplade så att färgerna inte går att ha hela hela vägen.

Jag ser det solklart att svart är tändtråd A och grå är tändtråd B. I uttaget där Tändtråd B landar kanske både C och D börjar för att gå vidare till 2st C tändtrådar och en D tändtråd. Här har vi plötsligt C tändtråden som svart och D som grå. Ska vi göra en trappkoppling eller något mer avancerat så håller det inte att följa färger. Då måste man veta vilken brytare som styr vad. Förklarar man hur det är kopplat så ser alla elektriker det som logiskt.
Har man alltid en ritning att gå efter så är det inga problem alls att göra rätt. Men har man inte det då får man klia sig i huvudet en bra stund. Det viktigaste är att de elektriker som gör jobbet då tänker på samma sätt.
 
Inte ofta det finns ritningar..
 
Och finns det ritningar så brukar det sällan vara så att man slaviskt följer dom. Det blir ofta för krångligt och dyrt :confused:
 
O
Själv försöker jag undvika att använda svart som TT... även grå om det går....
Men det är bara lilla jag... och tänker inte argumentera för eller emot....
Har man ett system som fungerar och inte är "farligt" så är det bästa att fortsätta med det misstänker jag... annars så är det stor risk att det blir galet...
 
Odjuret skrev:
Själv försöker jag undvika att använda svart som TT... även grå om det går....
Men det är bara lilla jag... och tänker inte argumentera för eller emot....
Har man ett system som fungerar och inte är "farligt" så är det bästa att fortsätta med det misstänker jag... annars så är det stor risk att det blir galet...
Det är det jag menar, de flesta jobbar på lite olika sätt. Då kan det vara vanskligt att lägga ut en lista på hur det ska/brukar vara.
 
I en ny installation så är det ju helt ofarligt att köra svart som TT. Bara röd som jag tycker man ska akta sig för lite kanske? Annars kan man ju skrota Vit som TT med.
I en nyinstallation kanske man kan undvika att köra blå som tändtråd fast att man får. Brukar ju normalt bara köras ner från en dosa till knappen och tillbaka förvisso.


Det som jag tycker är det viktigaste är att man gör likadant så att alla förstår utan att hitta på nödlösningar.

Dvs Ett gammalt hus så kanske man använder samma färger eller drar om delar så att man får nya standarden eller i en ny del av huset så kör man givetvis dagens standard.
I ett husbygge så kör man ju standarden helt klart. I ett hus så tycker jag givetvis att man ska kunna använda tex svart och grå som TT utan bekymmer. I ett stort nybygge som jag är på där TT först kan vara Grå för att bli svart och sedan brun mellan olika dosor. Kan verka himla konstigt. Jag håller med.
Finns det en grå med så ska den vidare till nästa etc.

Men när vi drar så är det otroligt simpelt att hålla isär tändningarna för vi vet ja att Svart i från brytaren alltid hamnar i första takdosan.
Skulle vi Dra färg på färg så blir det ett oerhört större jobb när man ska ner och komplettera. Man får riva och tycka i kablar för att se vad som är vad. Inte blir det bättre då när man kan ha 2 olika tändningar av samma färg i en dosa. Kör vi på vårat system så behöver vi inte kolla ritningar för att se vad som är vad. Vi kopplar brytarna utan större bekymmer rakt på. Färg på färg funkar dessutom inte då vi skulle behövt mer trummor av special beställda rullar med "rätta färger". Det räcker gott och väl med de 13? st olika rullar vi behöver för att göra en lägenhet.

Jag förstår att systemet kan kännas avigt för en annan som ska felsöka men då dokumentationen är bra så ser jag inte hindret i det. Vi gör ingen utsvävningar från ritningen med än att fimpa en onödig kopplingsdosa och kopplar i en takdosa istället. Allt är logiskt så att vilken elektriker förstår på 2 minuter.

För reder man inte ut en koppling utan att stirra sig blind på färger då ska man inte vara Elektriker.
 
  • Gilla
babianarmar och 4 till
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
I en nyinstallation kanske man kan undvika att köra blå som tändtråd fast att man får. Brukar ju normalt bara köras ner från en dosa till knappen och tillbaka förvisso.
Är blå fk verkligen OK i en installation (idag)? Det är en sak när man drar en kabel och bara har brun/blå att spela på, då använder jag den också som tändtråd, till första dosan då, men att dra en blå fk när det finns gott om andra färger känns fel.

Är det alla färdigdragna slangar med fk som gjort att blå fk som tändtråd smugit sig in i praxis?
 
Har inte hört annat än att blå ledare i rör eller slang inte är tillåten som tändtråd. Gäller även fördragen slang.

Det är endast i kabel som man får använda blå som tändtråd, och då endast om kabeln saknar neutralledare.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Enligt mig är blå FK i rör/slang förbjuden som tändtråd.
Men jag vet ju inte allt eller sitter på facit. :surprised:

Jag skulle dock inte bli speciellt förvånad att hitta blå FK som tändtråd, om det nu inte var gjort av mig då förstås ... ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Att blå tändtråd skulle vara praxis i anläggningar med FK stämmer inte, inte ens med fördragen slang eller om man använder tvinnad FK. Då drar man fyrledare och endera rycker ur den blå eller så lämnar man den kvar oansluten. Vanligast är nog att man från brytardosan fortsätter till ett uttag som sitter under och då drar man ju ju minst fyrledare oavsett och blå används som nolla.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
305 skrev:
Innebär detta att Du nyinstallerar röd PE-ledare(!), vid utökning av befintlig anläggning???
Nä. Jag skrev om det är möjligt, att använda något annat än gulgrön som jord är inte möjligt enligt lag/regelverk
 
Blå FK får ju inte användas som tändtråd. Eller iaf inte något stolthet i det. Jag drar oftast "onödiga Nolla och Jord" även där de kanske inte behövs. Varför?
Dels så har de ju kommit på att tvinnade kablar ska vara bra.. Tror jag inte ett skit på förvisso. Men då det inte går att dra ut enstaka kablar när tvinningen är så stark eller det blir lite längd på det hela. Sen så har man oftast ett uttag undertill brytaren så då får man ju ett uttag gratis utan något merjobb.

Annars så kan det vara praktiskt att veta att man har de tre färgerna så att man kan rädda sig om det skulle bli stopp/avborrade kablar på ett uttag då kanske man kan plocka det från brytaren och göra det lite smidigt. För det mesta så är de bara lätt väggar till större delen förutom brandcellen i en lgh. Så att fiska fram en slang och tråd är ju inte så svårt häller.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker vi borde få lite fler färger. Skulle gärna se rosa eler orange som tt, typ 1:a tt är rosa, 2:a tt rosa med lila ring var 10:e centimeter, 3:e tt rosa med 2 ringar var 10:e cm osv. Man kunde lätt ha 7-8 tt i ett VP20 vilket borde tillfredsställa även spotfreakar, folk med mycket julbelysning m m. Rosa är en färg som står ut så mycket att man skule aldrig förväxla den med fastrådar. Eller det kanske finns färgblinda elektriker som färväxlar rosa med brunt:D?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.