svestr skrev:
Nordsjö tinova lasur, oljebaserad som inte finns längre. Trött på att måla om vart 3:e år.
Nordsjö gör rätt mycket skräp så det är ingen måttstock.
 
Intressant! Uppdatera gärna när du provat 😊
 
Jag kommer att lägga upp bilder efterhand. Vid nymålning samt därefter varje år framöver. Tinova lasur mot öster och havet blev blekt efter 3 år. Ja jag är medveten om att en tunn färg inte håller så länge, Men detta blir ett långtidstest av Nordenpaints färg.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Det uppskattas!
 
Vårt hus är byggt 1999 och vi köpte det 2013. Förra året bestämde vi oss för att måla om fasaden och byta kulör. Det hade inte målats sedan huset byggdes så det var verkligen dags. Jag har kollat upp länge och pratat med 4 hantverkare som hade föslag på olika fabrikat på färg. Till slut bestämde jag mig för att göra jobbet själv och måla med Nordenpaint Thor Olje-Akrylatfärg kulör NP4114 på fasaden och NP4110 på knutar och runt fönsterna.

Nu har det gått 1 år och färgen håller sig fint. Det var lätt att applicera. Gillar konsistensen som är lätt att arbeta redan på första strykningen. Det täcker så pass väl så att några grannar ifrågasatte om jag verkligen behövde göra en andra strykning. Men jag har gjort det ordentligt och ångrar inte att jag målade själv då jag upptäckte några fel som jag själv åtgärdat. Nu känner jag vårt hus mycket bra så jag kan sova gott om nätterna.

Det är ett 1-1/2 plans villa med stor carport inkl förråd vi har och arbetet tog nog över 100 timmar (svårt idag att uppskatta). Totalt har det gått åt

56 liter NP4114
30 liter NP4110

NCS koder
NP 4110 --> S 0300-N
NP 4114 --> S 2000-N

Jag ångrar inte en sekund att jag har använt Nordenpaint. Allting gick smidigt. Färgen levererades fraktfritt till dörren. Det kan inte bli bättre. Jag är mycket nöjd med resultatet och det återstår att se hur färgen klarar sig kommande 6-7 åren. Efter det blir det ommålning igen har jag tänkt.
 
Hur håller sig färgen, nu när det gått några år?

Funderar på att måla huset med Thor.

Inte mycket uppdatering i den här tråden.
 
L Henrik Ledin skrev:
Hur håller sig färgen, nu när det gått några år?

Funderar på att måla huset med Thor.

Inte mycket uppdatering i den här tråden.
Inga anmärkningar, färgen håller fortfarande fint 4 år efter målning av fasaden.
 
Har också målat fasaden med Thor från Nordenpaint. Utestugan är målad med Demidekk Ultimate och huset med Thor. Thor har hållit minst lika bra som Demidekk såhär 10 år senare, kanske till och med bättre, då utestugan har mattats av lite gran. Huset ser fortfarande nymålat ut efter 10 år. Nu var det ett tag sen, men vad jag kommer ihåg var Thor väldigt lättstruken och täckte mycket bra. Har handlat andra produkter från dem också och är otroligt nöjd med deras produkter överlag, minst halva priset mot färghandeln och minst lika bra kvalitét.
 
240 meter från vattnet på Ölands östra sida så har jag målat med Thor för 7 år sen. Efter 7 år var det dax att måla om för att slippa besvärligt underarbete. Jag tycker att det är en mycket bra färg. På vindskivorna har jag vit Nordsjös VX. Den håller betydligt sämre. Jag kommer att fortsätta köpa färg från Nordenpaint. Från början hade vi Nordsjö röd lasur på huset. Den behövde målas om vartannat år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.