Får man fråga varför du inte väljer en husvagn istället...?
 
AXS
Självklart får du fråga det!

  1. Vill kunna sätta upp den som en friggebod när huset är byggt om några år.
  2. En husvagn har lågt i tak och har massa extra funktioner som vi inte behöver.
  3. En husvagn blir dyrare, även om en stor del av pengarna går att få igen när man säljer den.
  4. Fult med husvagn.
  5. Kul att bygga en vagn.
 
Det blir ett spännande projekt!
Vad använder du för hjulbas?
 
Står.i
Från min sida är det mest filosofiska tankar om hur man är som person och vilket sätt som passar en bäst. Vissa finner trygghet i att planera allt i minsta detalj medan andra finner det bättre med en mindre detaljerad plan (själv använder jag en vanlig linjal med skala och finner det utmärkt!).

Varför är det viktigt att korta ner genomförandetiden? Känns inte meningsfullt - rent tidsmässigt - att planera under 100 timmar istället för 5 om själva byggandet kan kortas ner med endast ett par timmar!

Denna typ av projekt angriper jag med att ha en ungefärlig plan med storlek på färdigt bygge (och veta antal reglar) och sedan anpassa denna plan allt eftersom (hur stort är underredet? hur ska golvbjälklag förankras? Kommer vagnen ut från platsen jag tänkte bygga det? Finns begagnade fönster/dörr att tilgå som stomme ska anpassas efter? Skivor i innerväggar för avstyvning eller annat för att förhindra att det faller som ett korthus? Etc.).

Väggarna byggs lättast helt färdiga liggandes på marken, inkl målad panel, om du kan få upp dem på ett smidigt sätt.

Omedelbart känns 45x70 något klent, hade gärna gått upp ett par storlekar.

Icell för att cirkusvagnen kommer stå ouppvärmd eller?
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
AXS
Står.i Står.i skrev:
Från min sida är det mest filosofiska tankar om hur man är som person och vilket sätt som passar en bäst. Vissa finner trygghet i att planera allt i minsta detalj medan andra finner det bättre med en mindre detaljerad plan (själv använder jag en vanlig linjal med skala och finner det utmärkt!).

Varför är det viktigt att korta ner genomförandetiden? Känns inte meningsfullt - rent tidsmässigt - att planera under 100 timmar istället för 5 om själva byggandet kan kortas ner med endast ett par timmar!

Denna typ av projekt angriper jag med att ha en ungefärlig plan med storlek på färdigt bygge (och veta antal reglar) och sedan anpassa denna plan allt eftersom (hur stort är underredet? hur ska golvbjälklag förankras? Kommer vagnen ut från platsen jag tänkte bygga det? Finns begagnade fönster/dörr att tilgå som stomme ska anpassas efter? Skivor i innerväggar för avstyvning eller annat för att förhindra att det faller som ett korthus? Etc.).

Väggarna byggs lättast helt färdiga liggandes på marken, inkl målad panel, om du kan få upp dem på ett smidigt sätt.

Omedelbart känns 45x70 något klent, hade gärna gått upp ett par storlekar.

Icell för att cirkusvagnen kommer stå ouppvärmd eller?
Hej, bra frågor och tankar. Nu är ju hela världen upp och ned, så min första plan kommer inte hålla, det kommer ta mer tid.

Men såhär tänkte jag innan: jag har massor med tid nu i stan på kvällarna där jag inte kan bygga. Då kan jag planera och tänka. Sen kommer sommaren och jag åker ner till landet, då vill jag så snabbt som möjligt bygga upp något så det går att bo där. Sen vill jag sluta stressa, känna in platsen och huset. Så behöver ha innergolv, innerpanel,o dörrar/fönster takoch tätt. Sen kan jag ställa ett bord, en säng och en dunk vatten och må ganska gott.

Du har helt rätt i att 45x70mm nog blir för klent. Testar att rita med 45x90 och ser hur det känns.

Den kommer vara ouppvärmd men med kamin om vi skulle vilja bo en natt på hösten/våren.
 
AXS
Första steget är taget! Det kom något virus i mellan så vi kommer inte bygga i påsk eller pingst utan först när vi åker ner för sommaren i juni.

Men vi har köpt ett underrede. Typ 6x2,5m.
Ett köpt underrede på cirka 6x2,5 meter med däck i förgrunden, beläget i ett frostigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt underrede till byggprojekt som står i torrt gräs, storlek ungefär 6x2,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underrede på 6x2,5 meter som ligger på gräs med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underrede till byggprojekt på 6x2,5m köpt för sommarbygge, beläget utomhus med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, kan det bli något?
 
Jag skulle bygga det på marken direkt. Kalla det byggbod och inte bry mig mer om det. Eller har jag missförstått att du bygger den på hjul för att du inte får ha en friggebod utan en huvudbyggnad?

Med det sagt, åttio timmar låter definitivt som om det räcker om ni har vettiga verktyg. Se till att ha ett elverk om det inte finns byggel på platsen och ha en rejäl kap- och gersåg, en kompressor och spikpistol så ror ni ihop det där på tre-fyra dagar. Inklusive öldrickande.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle bygga det på marken direkt. Kalla det byggbod och inte bry mig mer om det. Eller har jag missförstått att du bygger den på hjul för att du inte får ha en friggebod utan en huvudbyggnad?

Med det sagt, åttio timmar låter definitivt som om det räcker om ni har vettiga verktyg. Se till att ha ett elverk om det inte finns byggel på platsen och ha en rejäl kap- och gersåg, en kompressor och spikpistol så ror ni ihop det där på tre-fyra dagar. Inklusive öldrickande.
Vi vill kunna flytta huset. Samt att vi vill bygga det i en stor lada några hundra meter bort. Annars är det korrekt att vi inte har huvudbyggnad och det är bök med bygglov.

Verktyg och öl är fixat. Där vi ska bygga finns det el och tryckluft redo. Men spikpistoler går på batteri. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ha alla detaljritningar i ordning innan i en pärm, gärna i 3 uppsättningar. Lägg dom i arbetsordning och ta det sida för sida med checklista så man bockar av eftersom. När du förbereder ritningarna i SolidWorks kommer du säkert på vad som saknas, typ el, lysknapp vid dörren och eluttag på utsidan ;)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Står.i
Blir toppen med det underredet, ser gediget ut! Det är ganska lågt va?

Du får ha nån lösning så att det inte tippar bak då det är en en-axlad vagn. Kanske domkraft (eller fler) att palla upp den med så är det lätt att både få den horisontell men också skona däcken från den konstanta tyngden av en, ett par ton tung, bod?
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Står.i Står.i skrev:
Blir toppen med det underredet, ser gediget ut! Det är ganska lågt va?

Du får ha nån lösning så att det inte tippar bak då det är en en-axlad vagn. Kanske domkraft (eller fler) att palla upp den med så är det lätt att både få den horisontell men också skona däcken från den konstanta tyngden av en, ett par ton tung, bod?
Kul att du tror på det! Vet inte exakt längd men säkert 7m. Kanske kommer kapa det något eller ha en mini-veranda.

Tänkte sätta stödben i varje hörn(sitter i fram redan). Men för att få det riktigt stabilt när den väl står på plats blir det nog domkraft och block av något slag.

Det här huset gillar jag. Tror jag kopierar taket rakt av. Enkelt men inte helt platt.
johantinyhouse.jpeg
https://www.gp.se/livsstil/bostad/tiny-house-rörelsen-sprider-sig-i-sverige-1.4817915
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AXS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ha alla detaljritningar i ordning innan i en pärm, gärna i 3 uppsättningar. Lägg dom i arbetsordning och ta det sida för sida med checklista så man bockar av eftersom. När du förbereder ritningarna i SolidWorks kommer du säkert på vad som saknas, typ el, lysknapp vid dörren och eluttag på utsidan ;)
Tack, bra tips. Kommer hoppa över el helt till att börja med, det får bli steg 4 eller 5. Då utanpåliggande.
 
AXS
Kommer med en sektionsritning ikväll. Men skulle behöva förslag dimensionering på golvreglar.

250cm långa. Upplägg på ca 190cm bredd. Tror ni 45x120 duger? Tänkte köra samma på takstolarna med ca 15 graders lutning.
 
AXS
Här kommer en första ritning, kolla gärna om det är något som är helt galet.

70mm isolering i väggarna och 120mm i golv och tak.
Ritning av väggsektion med måttangivelser, inklusive isolering och material som fibercement och takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller även på med planlösning och fönsterplacering.

Planlösningen blir extremt enkel, säng i ena ändan med liten toa som avdelare. Resten öppen yta med någon arbetsyta som kök.

Det lutar åt dörr på långsidan med fönster bredvid. Stort fönster på ena gaveln och litet fönster på andra gaveln vid sängarna. Kanske ett mindre fönster på andra långsidan, men jag är rädd för att det bara blir fönster av hela bygget.
 
AXS
Nu är flaket på plats!
Långt flak bogserat av röd traktor på en grusväg med öppet fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte på plats själv, men första rapporten antyder att det är någon meter längre än vi trodde. :D

Välkomnar även min sambo @emma.d till tråden.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.