Har kört ca 10l av Julas soppa i min nya motorsåg nu i början av sommaren, hade det varit problem tror jag nog det visat sig....
 
AndersS skrev:
Och letar ni upp ett försäljningsställe som säljer Aspen på pump så sparar ni ytterligare ett antal kronor mot att köpa på dunk.
Jag ringde till OK/Q8 och inte ens de själva kunde svara på vilka stationer som med säkerhet hade alkylat på pump och till vilket literpris... [uselt].
 
fastmoving? skrev:
Har kört ca 10l av Julas soppa i min nya motorsåg nu i början av sommaren, hade det varit problem tror jag nog det visat sig....
Det låter ju bra men jag tar nog det säkra före det osäkra och kör på aspenblasket. Vem vet, det kan ju vara samma blask i den också....
 
OKQ8 i Boden har alkylat 2-takt för 18:50/liter. De kallar det dock för motorsågsbensin.
 
Man kan söka på OKQ8:s hemsida och få fram vilka stationer som har Alkylat. För literpris måste man ringa aktuell station och höra.
 
LilleNo skrev:
Jag ringde till OK/Q8 och inte ens de själva kunde svara på vilka stationer som med säkerhet hade alkylat på pump och till vilket literpris... [uselt].
Du kan också kolla http://www.aspen.se/Kopstallen och välj sedan tankställe pump.
Själv har jag sådan tur att vi har pumpar både där vi bor och där fritidshuset ligger, t.o.m. 2 st (Vimmerby). Men man får kolla så att det har båda sorterna, 2-takt resp. 4-takt, vid fritidshuset hade de bara 2-takt till att börja.
 
ett tips är att kolla priset på husqvarnas alkylatsoppa. Enligt uppgift är det aspen i annan dunk men den kan vara billigare (skilljde 20-30 kr dunken sist jag handlade)
 
Fast det känns ju inte rätt att hälla HQV soppa i en stihl......:)
 
MathiasS skrev:
Fast det känns ju inte rätt att hälla HQV soppa i en stihl......:)
Nej, det är verkligen dålig stihl:)
 
KnockOnWood skrev:
Har nu bläddrat igenom bruksanvisningen på min FS-130 röjare.

Den enda rekommendationen är till Stihls eget bränsle MotoMix.
Och att man skall blanda 1:50 med Stihls, men 1:25 med alla andra oljor. Fnoskigt!
Det där med 4% blandning med andra oljor känns mest som något tillverkarna skriver för att ha ryggen fri. Köper man 2T-olja i Sverige för luftkylda motorer så får man nog säga att det är lugnt. Känns som ett avsnitt i instruktionsboken anpassat för hela världen, det är ju inte överallt man har myndigheter som kollar varenda liten grej :)

Själva kör vi enbart Aspen och det har funkat hittills.

Det finns Husqvarna-brandade dunkar, men det beror till stor del på att Husqvarna var med och tog fram Aspen.
 
fastmoving? skrev:
Har kört ca 10l av Julas soppa i min nya motorsåg nu i början av sommaren, hade det varit problem tror jag nog det visat sig....
Jag har nog kört igenom 20 liter Jula-soppa i min Stihl röjsåg nu, och hittills inget problem. Enda jag märkt är att Julas dunkar inte går att hälla ur utan att spilla. Det rinner alltid längs dunkens sida...
 
Norrhyttan skrev:
Jag har nog kört igenom 20 liter Jula-soppa i min Stihl röjsåg nu, och hittills inget problem. Enda jag märkt är att Julas dunkar inte går att hälla ur utan att spilla. Det rinner alltid längs dunkens sida...
Jag har också kört flertalet dunkar med jula Alkylat i min HQ-röjsåg, såväl som en partner motorsåg. När jag tänker efter är det nog minst två till tre år sedan jag köpt en Aspen-dunk. Sågarna går klanderfritt båda två.

Vad det gäller att inte spilla behövs ju en sådan här http://www.jula.se/kombidunk-for-bensin-olja-611001 Även om dunkarna skulle vara enkla att hälla ur, är det ju alltid så små volymer att man oundvikligen tankar över varje gång om man försöker hälla direkt ur dunken.
 
Det är ju bra att det verkar fungera. Jag törs dock inte chansa, vinsten är för liten. Den dunk med julasoppa jag har får aktersnurran dricka upp.
 
Min nya fina husqvarna motorsåg lät jag butiken jag köpte den på kika på eftersom den inte har (och har aldrig haft) någon tomgång. De tittade igenom den och den visar sig ha skurit. De tittade på bränslet och hävdar att det inte finns olja i (och soppan är ju julas 2-takt alkylatbensin). Tittar jag på hur aspen 2takt ser ut så ser det ju annorlunda ut, men den kan ju bero på andra faktorer....
Känns som det här kommer bli en intressant diskussion (sågen har gått mindre än en timme, har inte ens kört upp en 5L dunk soppa). Startas produktchef har lovat att ringa upp mig för att diskutera.

Jobbig, hade jag kört på aspen hela tiden så hade säkert samma problem uppstått (eftersom JAG tror den varit inställd på för snål blandning och därför skurit, men vad vet jag...) men hade jag kört Aspen så hade jag inte behövt ha den diskussion som nu kommer startas...
 
Det lät lite trist. Om det faktiskt inte är olja i bensinen så vore det ju fint med ett litet varuprov från tanken i sågen eller om det finns kvar i dunken, som Starta kan analysera....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.