Var en sväng förbi Jula häromdagen och fick då med mig ett par dunkar alkylatbensin hem. En utan olja till gräsklipparen, en med olja till röjsågen (Stihl FS130). Har tidigare kört på aspen och blandat olja själv till röjsågen.

Nu när jag funderar på detta lite mer (man uppfyller någon oljeklassning som inte kändes helt rätt) undrar jag om det var så smart att köpa färdigblandat till röjsågen.... Googlar lite:

http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=10774

Skulle inte tveka att köra på Aspens soppa, den rekommenderas av min Stihl ÅF. Men detta.....


http://www.startaprodukter.se/starta/download/Produktblad/P0010.pdf

Tittar jag på specen på Aspens 2t soppa så hittar jag inte direkt någon klassificering för oljan som blandas i, någon som vet vad det är?

Och....sist men inte minst. Vad kräver Stihl egentligen? Ska leta fram handboken och kolla om det står där..
 
Stihl säger:

"Do not use TCW rated mix oils..."
 
MathiasS skrev:
Skulle inte tveka att köra på Aspens soppa, den rekommenderas av min Stihl ÅF. Men detta.....
Jag har så länge jag kan minnas kört min röjare på Aspen utan problem. Vet inget om Julas bränsle men det jag läste på skogsforum var tillräckligt för att jag inte vill chansa.

Jag kör inte så många dunkar per säsong så eventuell besparing känns rätt likgiltig. Aspen har funkat så Aspen får det bli för mig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det finns tillfällen då man inte bör gå på djupet på saker o ting, detta är definitivt ett sådant. ;)

Länge leve 2takts Aspen och dess konkurrenter :)
 
Och letar ni upp ett försäljningsställe som säljer Aspen på pump så sparar ni ytterligare ett antal kronor mot att köpa på dunk.
 
AndersS skrev:
Och letar ni upp ett försäljningsställe som säljer Aspen på pump så sparar ni ytterligare ett antal kronor mot att köpa på dunk.
O dom kryllar det ju av :(
 
Det är inte så mycket en fråga om pris här även om juladunken var 25% billigare. I detta fall tog jag det bara för att jag gick förbi kemhyllan och behov fanns. Men så börjar man klura på vad skillnaderna är.....

Visst åker nog dunken tillbaka, men jag vill nog gärna veta vad som är rätt.... är det tex några av dom andra normerna som anges som stämmer bättre med vad Stihl tycker man ska ha....
 
Har nu bläddrat igenom bruksanvisningen på min FS-130 röjare.

Den enda rekommendationen är till Stihls eget bränsle MotoMix.
Och att man skall blanda 1:50 med Stihls, men 1:25 med alla andra oljor. Fnoskigt!

Där står inget om TCW. Vad betyder egentligen förkortningen? Two stroke water cooled?
 
Tveksam till att MathiasS menar något av detta... ;)
 
Länk till ännu bättre förslag, högst troligt att det antingen är terrorising chicken wings eller treasury of catholic wisdom. :D
 
Rättning mittåt!!

Detta är TCW. http://www.nmma.org/certification/certification/oil/tc-w3.aspx

Sedan följer också Starta-soppan API TC samt JASO FC (vilket jag läst mig till är en högre kvalitet än TC) samt då TCW. Man pratar om att den senare är framtagen för marint bruk och ska vara "ash-less" - antar att man menar att den inte sotar.

Så, nu går jag å tänder grillen i väntan på att Nonkan svarar.
 
KnockOnWood skrev:
Har nu bläddrat igenom bruksanvisningen på min FS-130 röjare.

Den enda rekommendationen är till Stihls eget bränsle MotoMix.
Och att man skall blanda 1:50 med Stihls, men 1:25 med alla andra oljor. Fnoskigt!

Där står inget om TCW. Vad betyder egentligen förkortningen? Two stroke water cooled?
Jag bläddrade i manualen för FS130 på stihls usa-webb (där finns allt till skillnad från den rätt fattiga svenska sidan) och i den manualen står att det är 1:50 för stihlig olja samt för likvärdiga oljor. Inget om att det är fetare mix om man har någotannat.
 
MathiasS skrev:
Så, nu går jag å tänder grillen i väntan på att Nonkan svarar.
Använd Julasoppan vetja.;)
 
Alfredo skrev:
Använd Julasoppan vetja.;)
Blir helt smaklöst om man tänder med alkylat :thumbdown:

Det bästa är jetbränsle.
Och har man tillgång till en jetmotor behövs ingen grill alls :D
 
Stihl verkar ha tre sorters 2taktsolja, halvsyntet till helsyntet. Den jag uppfattar som den enklare av dom uppfyller JASO FD (bättre än FC) och är bättre än API TC. Men, vore det skitviktigt gissar jag att man hade specat det tydligare i manualen. Det räcker antagligen med en olja som är gjort för luftkylda 2 taktare för att man ska vara safe.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.