Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Nu blandar du ihop två typer av infiltration. Du talar om en infiltrationsanläggning i anslutning till en avloppsanläggning. Den citerade formuleringen avser naturlig infiltration i mark. Trädens rötter bildar små gångar i marken vilka underlättar för ytvatten att sippra ner (dvs infiltrera) i stället för att bara rinna av. Under växtsäsongen suger träden upp en stor del av regnvattnet. Mark som är helt utan träd och buskar blir kompakt, regnvattnet infiltrerar inte marken utan ligger kvar på ytan och rinner av mot lägsta punkt.

Med tanke på att villaområden i rask takt förvandlas från trädgård till öknar av sten och trall, är det mycket lovvärt att det förs in sådana formuleringar i detaljplaner. Tumme upp för den kommunen!
Jag gillar också träd men det ska inte grumla våra tankar så att vi tillskriver dem egenskaper de inte har, särskilt inte i detaljplaner. Naturvetenskap måste vara basen för offentlig förvaltning och inte konceptuella missförstånd kring hur naturen fungerar.

Vid byggnation och vid anläggning av tomtmark och trädgård mark så sker hantering av dagvatten genom uppsamling och ledning i brunnar, rör och täckdiken, det vi i dagligt tal kallar för avlopp. Detta vatten måste ledas till en recipient eller infiltreras lokalt. En vanlig lösning för det senare är stenkistor. Här har trädens rötter endast en negativ påverkan genom att över tiden sätta igen dessa anläggningar. Trädens rötter ligger ytligt i marken för de är syrekrävande. De underlättar inte denna typ av infiltration som sker i djupare lager.

Dina teorier om träd- och buskfri mark är heller inte korrekta. Vanligt gräs har också en god förmåga att strukturera och aggregera jorden så att den infiltrerar regnvatten mycket effektivt. Den enda mark som inte är strukturerad är den som just är sönderkörd av tunga maskiner eller är hårdgjord.

Under sommaren när träden konsumerar vatten har vi inget problem med högt grundvatten. Det beror huvudsakligen på att vattnet sugs kapillärt upp från djupet och avdunstar från jordens yta. (Nej, det är inte huvudsakligen träden som konsumerar vattnet). Vi har problem med högt grundvatten under vintern p g a vårt klimat där avdustning inte sker i samma takt under de mörka kalla månaderna samtidigt som nederörd kommer då.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Angående gröna kilar har jag synnerligen svårt att tro att det är annat än humbug. Kan någon hänvisa till någon form av vetenskapligt stöd för att de är viktiga ändrar jag mig gärna, men jag håller inte andan till dess.

Tanken är att de ska vara vägar in i de centrala städerna så att växter och djur kan sprida sig där naturligt, men även om så vore fallet ifrågasätter jag nyttan. För min del är det helt ok om parker huvudsakligen har anlagda buskar och träd snarare än naturligt spridda sådana. Och så länge som det finns pollinerande insekter är jag inte heller så brydd om att alla sorter alltid finns representerade.

97 % av Sveriges yta inte är bebyggd, inte ens om man räknar vägar. Så ser vi till att anlägga städer för mänskligt liv, inklusive de parker och grönområden vi önskar blir det nog bra. Och då slipper man också effekter som att alla vill ta ner sina stora träd innan planen träder ikraft respektive innan de blir skyddade.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter konstigt. Vad står det i skyddsföreskrifterna? Normalt brukar sånt som riskerar vattnet vara det som är förbjudet, t ex att schakta, transportera och förvara kemikalier och driv medel.

Klokt av dig att kolla upp regelverket.
Läst igenom skyddsföreskrifterna. Som du nämner så handlar det om sådana saker som schakta, transportera och förvara kemikalier. Alltså föreskrifter och sådant som skyddar sjön.

Bart Bart skrev:
Har kommunen inventerat skogsbeståndet på fastigheterna? Om inte kan det bli svårt för dem att avgöra i efterhand om ett träd levde upp till villkoren för att lov krävdes för fällning. Speciellt om stubben försvinner också. Om de har koll på gamla ekar förstår jag. Men tall och gran?

Fäll på innan planen träder i kraft.
Tvivlar jag på när jag läser förslaget. Finns inget som hänvisar till det. Dock är de nog medvetna att en del ekar finns i området.

Det enda som beskrivs kring detta är nedan i nya plan förslaget.

  • Områdets skogiga och gröna karaktär är av värde att bevara. Inom området finns lövträd bestående av bland annat en del ekar
Planområdet ligger inom en grön kil och delvis inom en grön värdekärna. Planen beaktar grönkilens och värdekärnans funktioner och värden genom bland annat bestämmelserna:

  • Om en maximal hårdgörandegrad på 20 % per fastighet.
  • Genomsläpplig markbeläggning
  • Utökad lovplikt för fällande av träd med större omkrets än 100 cm mätt 1,3 m från marknivån intill trädet
  • Minsta fastighetsstorlek

Dessa bestämmelser säkerställer tillsammans att området bevarar en grön och skogig karaktär
som inte försämrar grönkilens och värdekärnans funktioner och värden.


Så ytterst tror jag att de tar med bestämmelsen kring nya planen att lov krävs för fällning av träd på grund av ”grön kil” och har inget att göra med sjön och annat.

Jag drar slutsatsen att jag kan fälla vilka träd jag än önskar på tomten tills deras dom vinner laga kraft. Oavsett om det är ek, gran etc.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Angående gröna kilar har jag synnerligen svårt att tro att det är annat än humbug. Kan någon hänvisa till någon form av vetenskapligt stöd för att de är viktiga ändrar jag mig gärna, men jag håller inte andan till dess.
Det är en hopplös fråga att besvara vetenskapligt eftersom den bygger på vad du värderar. Tycker du t ex det är viktigt att en skalbagge som lever i döende ekar ska finnas i ett storstadsområde, då får du se till att det finns döende ekar i just storstadsområdet. Tycker du att varg ska kunna vandra in i Tyresta nationalpark så får du se till att detta stadsnära grönområde är anslutet till de stora skogarna. Det finns ingen rätt och fel här från naturvetenskaplig synvinkel. Nuvarande makthavare valt att delvis ge prioritet till skalbaggen och avliva eventuella vargar som tar sig in till storstadsmiljöerna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så är det förstås, men att inte sätta upp tydliga mål för stadsbyggnadsplaneringen leder till ett godtyckligt tjänstemannavälde. Och plan- och byggrotlarna synes numera främst befolkade av naturvårdsentusiaster, även i våra större städer.

Jag var för ett antal år sedan på ett samrådsmöte inför planläggning i Årstaberg/Liljeholmen i Stockholm och det var tydligt hur perspektiven skilde mellan de enskilda mötesdeltagarna och tjänstemännen. Mötesdeltagarna fokuserade på mänskligt liv (om än med olika intressen) medan tjänstemännen försvarade sig med hur mycket oexploaterad natur de lämnade. Det var en rätt irriterad goddag-yxskaft-stämning i lokalen.

Så visst, man kan inte ge ett entydigt svar på min tidigare fråga utan att enas om vilka parametrar som är viktiga, men min poäng är nog snarast att vi inte diskuterar parametrarna, utan bara väntas acceptera planmonopolisternas diktat om dem.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det förstås, men att inte sätta upp tydliga mål för stadsbyggnadsplaneringen leder till ett godtyckligt tjänstemannavälde. Och plan- och byggrotlarna synes numera främst befolkade av naturvårdsentusiaster, även i våra större städer.

Jag var för ett antal år sedan på ett samrådsmöte inför planläggning i Årstaberg/Liljeholmen i Stockholm och det var tydligt hur perspektiven skilde mellan de enskilda mötesdeltagarna och tjänstemännen. Mötesdeltagarna fokuserade på mänskligt liv (om än med olika intressen) medan tjänstemännen försvarade sig med hur mycket oexploaterad natur de lämnade. Det var en rätt irriterad goddag-yxskaft-stämning i lokalen.

Så visst, man kan inte ge ett entydigt svar på min tidigare fråga utan att enas om vilka parametrar som är viktiga, men min poäng är nog snarast att vi inte diskuterar parametrarna, utan bara väntas acceptera planmonopolisternas diktat om dem.
Fast jag tror att tjänstemännen är rätt lyhörda för sina politiska nämnders prioriteringar. Och just i Stockholm har den gröna politiska rörelsen haft en stark representation i politiken. De har dessutom skickligt spelat sig till mer makt än vad man kanske kan tro att deras storlek borde ge. Och deras medlemmar är engagerade till en grad som ibland närmast är sektlik; de agerar som om småfrågor handlar om liv och död. För de flesta andra är det en fråga om t ex några ekar så man orkar inte engagera sig. När politiken i en kommun får ett sådant fokus under längre tid är det naturligt att individer som gärna genomför de politiska besluten söker sig till de lediga tjänstemannajobben. Så jag menar att det är en effekt av politiska prioriteringar.
 
Någon kunnig som kan svara på ifall den skrivelse de önskar ta med i nya planen som ej vunnit laga kraft kan påverka mig redan nu indirekt via Länsstyrelsen oavsett om gällande plan inte berör detta eller har tillägg rörande detta.

Planområdet ligger inom en grön kil och delvis inom en grön värdekärna. Planen beaktar grönkilens och värdekärnans funktioner och värden genom bland annat bestämmelserna

Detta då Länsstyrelsen (Stockholms län) redan i sina dokument beslutat om att området tillhör en ”grön kil” - Kan de ha skrivelser som jag behöver beakta eller kan jag fälla träd efter eget godtycke innan nya planen vinner laga kraft med hänvisning till ”grön kil”

Tänker på t.ex. skyddsvärda träd som jag ej har på tomten. Men något annat?

Kontaktar arborister under nästa vecka. Tacksam för all info och stöd ovan.
 
harry73
Får du fälka träd ytan lov och utan anmälan, kan länsstryrelsen inte göra så mycket innan det är för sent.
 
harry73 harry73 skrev:
Får du fälka träd ytan lov och utan anmälan, kan länsstryrelsen inte göra så mycket innan det är för sent.
Jag håller med fat-finger-Harry.
 
  • Haha
harry73
  • Laddar…
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med fat-finger-Harry.
:rofl: skyldig

Men jag håller kanske inte helt ned mig själv.
Alleträd får t ex inte fällas utan tillstånd även om dp inte kräver marklov. Så det kan finnas undantag som trumfar detaljplan.
 
Alla alléer är generellt biotopskyddade, så länsstyrelsen måste ge dispens.
 
Betyder det att man ska akta sig för att plantera träd längs en väg?
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Betyder det att man ska akta sig för att plantera träd längs en väg?
Japp fler än fyra stycken lövträd längs en väg. Om man vill ha frihet att ta bort träden sen.
 
Räcker med att de är på ena sidan också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.