Ny på forumet och jag har ett par frågeställningar som jag önskar ställa till er för att se ifall ni tycker att jag behöver ta vidare dialog med ansvarigt kontor.

Köpt en tomt med ett fritidshus på som för närvarande enligt gällande byggnadsplan (1980-talet, vet ej om det finns giltighetstid) medger fritidsboende och dylikt. En byggnadsplan där inga direkta begränsningar i bestämmelserna finns gällande fällning av träd. En väldigt "fattig" byggnadsplan för området.

- På kommunens hemsida står det såhär "Ibland kan det krävas marklov för trädfällning. Det står i så fall i den detaljplan som gäller för ditt område"

- Hittade en artikel i den lokala tidningen från 2014-2015 om en person i en helt annan del av detta stora område (berörs ej av detaljplanen som ska ändras) där man ville fälla träd. Då yttrade kommunen sig på detta sätt - "Marklov krävs för att fälla träd på sin egen tomt på grund av dagvattenproblematiken. Att även olika regler gäller beroende på när området detaljplanerats och hur växtlivet i området ser ut.

Området och just där jag har köpt en tomt på har en ny detaljplan på gång som man antagit på kontoret där man kommer dra in kommunalt VA m.m. Den plan har ej vunnit laga kraft ännu.

Denna nya detaljplan som ej vunnit laga kraft ännu har en skrivelse enligt "Utökad lovplikt gäller för att fälla träd med större omkrets än 100 cm mätt 1,3m från marknivån intill trädet"

Mina frågor rör att jag önskar fälla ett antal träd på tomten (finns väldigt många) - innan nya detaljplanen vinner laga kraft.

1. Kan jag innan den nya detaljplanen vunnit laga kraft anlita någon att fälla de träd jag anser att jag ej vill ha kvar på tomten utan att söka marklov?

2. Kan jag fälla träd på prickad såsom icke prickad yta?

3. Om jag behöver söka lov. Vilka träd kan jag komma att ej få fälla och kan kommunen neka föl
 
harry73
Jag antar att gamla detaljplanen fortfarande gäller, och då får du fälla träden utan lov.
Men jag är inte jurist.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Dagvattenargumentet, var det i ett planområde med eller utan trädrestriktioner? För alla ska ju ta hand om sitt eget dagvatten, så fäller du träden kanske kommunen ser det som att du inte uppfyller det längre. Har svårt att tro att det argumentet skulle hålla, men ska man se motargument är det det jag ser.

Men fram med sågen innan det är för sent, det är väl det rimliga valet – att kommunen skulle komma och bråka på dagvattengrund känns ju mycket osannolikt.
 
Riktigt idiotiskt av kommunen. Det är ett effektivt sätt att få alla att fälla träd som närmar sig gränsen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dagvattenargumentet, var det i ett planområde med eller utan trädrestriktioner? För alla ska ju ta hand om sitt eget dagvatten, så fäller du träden kanske kommunen ser det som att du inte uppfyller det längre. Har svårt att tro att det argumentet skulle hålla, men ska man se motargument är det det jag ser.

Men fram med sågen innan det är för sent, det är väl det rimliga valet – att kommunen skulle komma och bråka på dagvattengrund känns ju mycket osannolikt.
I den nya planen framgår just dessa saker. Att man skall ta han om sitt dagvatten etc. Med diken bla bla.

Finns inget nämnt i nuvarande plan kring dessa frågor.
 
D Daniel 109 skrev:
Riktigt idiotiskt av kommunen. Det är ett effektivt sätt att få alla att fälla träd som närmar sig gränsen.
Så ser jag också på saken. En majoritet av nuvarande träd står ändå rimligt till utan att orsaka mig huvudbry. Men ett flertal står ändå på icke prickad mark där jag potentiellt ändå kommer vilja bygga något framöver. Och då står det i den nya planen att de kommer väga diverse intressen såsom växtliv etc. Mot mina egna. Ihop med regeln de önskar sätta om omkrets/diameter på träd.
 
Jo, jag förstår det. Men du jämförde med ett annat fall och jag undrade om du kollat hur detaljplanen såg ut där.
 
Claes Sörmland
Håller med @harry73. Fäll dina träd innan den nya detaljplanen vinner laga kraft.

Om den nya detaljplanen är i beredning se till att snarast inkomma med synpunkter att trädregeln ska ses över eller tas bort. Det finns ingen anledning av överreglera saker som träd i en detaljplan. Kommunalt klåfingeri. Om istället den nya detaljplanen ligger för beslut eller beslut nyss skett så kan du överklaga den med hänvisning till att trädregeln inte är ändamålsenlig för planens syfte.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, jag förstår det. Men du jämförde med ett annat fall och jag undrade om du kollat hur detaljplanen såg ut där.
Kikade nyss. Artikeln i tidningen var från 2015. Planen de har för deras stora område antogs 2010. Den har nedan typ av skrivelser.

Textutdrag om byggregler avseende trädfällning och dagvattenhantering.
Närbild av en artikeltext som diskuterar kommunal ledningsutbyggnad, dagvatten och lokalt omhändertagande med gröna principer.
 
Claes Sörmland
N Nucky skrev:
Kikade nyss. Artikeln i tidningen var från 2015. Planen de har för deras stora område antogs 2010. Den har nedan typ av skrivelser.


[bild]
Textutdrag som förklarar principen för omhändertagande av dagvatten och rollen växter och träd spelar enligt en kommunal plan.

Det är ett rent sakfel. Infiltration sker inte med hjälp av växter på infiltrerande mark. Tvärt om så är stora träd ett hot mot infiltration eftersom deras rötter sätter igen spridarledningar och avlopp för infiltration

Nederbörden i Sverige kommer främst utanför trädens växtsäsong och då förbrukar de nästan inget vatten.

Står det detta i den nya detaljplanen se till att få det korrigerat.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[bild]

Det är ett rent sakfel. Infiltration sker inte med hjälp av växter på infiltrerande mark. Tvärt om så är stora träd ett hot mot infiltration eftersom deras rötter sätter igen spridarledningar och avlopp för infiltration

Nederbörden i Sverige kommer främst utanför trädens växtsäsong och då förbrukar de nästan inget vatten.

Står det detta i den nya detaljplanen se till att få det korrigerat.
Vad ska man säga. Ska gå igenom den nya och kolla vad som står där kopplat till detta.

Ska nog riva som träd jag önskar inom kort för att ej lida framöver av en massa byråkrati.
 
Godmorgon,

Kikat i den nya planen och där står följande.
  • Utökad lovplikt gäller för att fälla träd med större omkrets än 100 cm mätt 1,3 m från marknivån intill trädet. Bestämmelsen har lagts in för att kunna skydda värdefulla träd i området (som exempelvis större ekar) och för att kunna bevara områdets landsbygds- och skogiga karaktär trots ökade byggrätter.

Bestämmelsen ovan har lagts in på grund av nedan motivering.

  • Planområdet ligger inom en grön kil och delvis inom en grön värdekärna. Planen beaktar grönkilens och värdekärnans funktioner och värden genom bland annat bestämmelserna.

Vad ”Grön kil” betyder har jag ingen aning om. Påverkar det mig och gällande plan?

Förutom ”Grön kil” och att Länsstyrelsen yttrat sig och tagit hänsyn till planområdet då det ligger inom yttre vattenskyddsområde för en reservvattentäkt (sjö) och att denna sjö även är recipient för dagvattenavrinning.

Kan skyddsföreskrifter som antogs 2006 av Länsstyrelsen kopplat till denna sjö förhindra fällning av träd?

Lutar mer och mer att anlita någon arborist och få saken avklarad. Men man blir lite rädd med alla hänvisningar och bestämmelser.
 
Har kommunen inventerat skogsbeståndet på fastigheterna? Om inte kan det bli svårt för dem att avgöra i efterhand om ett träd levde upp till villkoren för att lov krävdes för fällning. Speciellt om stubben försvinner också. Om de har koll på gamla ekar förstår jag. Men tall och gran?

Fäll på innan planen träder i kraft.
 
Claes Sörmland
N Nucky skrev:
Kikat i den nya planen och där står följande.
  • Utökad lovplikt gäller för att fälla träd med större omkrets än 100 cm mätt 1,3 m från marknivån intill trädet. Bestämmelsen har lagts in för att kunna skydda värdefulla träd i området (som exempelvis större ekar) och för att kunna bevara områdets landsbygds- och skogiga karaktär trots ökade byggrätter.

Bestämmelsen ovan har lagts in på grund av nedan motivering.

  • Planområdet ligger inom en grön kil och delvis inom en grön värdekärna. Planen beaktar grönkilens och värdekärnans funktioner och värden genom bland annat bestämmelserna.

Vad ”Grön kil” betyder har jag ingen aning om. Påverkar det mig och gällande plan?


Detta är i alla fall en motivering till regeln som inte är sakligt helt fel. Kring exempelvis Stockholm har politikerna definierat så kallade gröna kilar. Man önskar att det finns sammanhängande parker/skräpmark/naturmark/skog som inte är bebyggda som geografiska kilar in i storstadsmiljö.

N Nucky skrev:
Förutom ”Grön kil” och att Länsstyrelsen yttrat sig och tagit hänsyn till planområdet då det ligger inom yttre vattenskyddsområde för en reservvattentäkt (sjö) och att denna sjö även är recipient för dagvattenavrinning.
Det är nog bara skälet till att man inte anlagt ettdagvattensystem i gatan. Det råkar sammanfalla med att kommunen sparar pengar åt VA-kollektivet och så går det ju fortare att bygga infrastrukturen om man slipper hantera dagvatten. Lite green washing från byråkratins sida är det nog.

N Nucky skrev:
Kan skyddsföreskrifter som antogs 2006 av Länsstyrelsen kopplat till denna sjö förhindra fällning av träd?


Det låter konstigt. Vad står det i skyddsföreskrifterna? Normalt brukar sånt som riskerar vattnet vara det som är förbjudet, t ex att schakta, transportera och förvara kemikalier och driv medel.

N Nucky skrev:
Lutar mer och mer att anlita någon arborist och få saken avklarad. Men man blir lite rädd med alla hänvisningar och bestämmelser.
Klokt av dig att kolla upp regelverket.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[media]

Det är ett rent sakfel. Infiltration sker inte med hjälp av växter på infiltrerande mark. Tvärt om så är stora träd ett hot mot infiltration eftersom deras rötter sätter igen spridarledningar och avlopp för infiltration

Nederbörden i Sverige kommer främst utanför trädens växtsäsong och då förbrukar de nästan inget vatten.

Står det detta i den nya detaljplanen se till att få det korrigerat.
Nu blandar du ihop två typer av infiltration. Du talar om en infiltrationsanläggning i anslutning till en avloppsanläggning. Den citerade formuleringen avser naturlig infiltration i mark. Trädens rötter bildar små gångar i marken vilka underlättar för ytvatten att sippra ner (dvs infiltrera) i stället för att bara rinna av. Under växtsäsongen suger träden upp en stor del av regnvattnet. Mark som är helt utan träd och buskar blir kompakt, regnvattnet infiltrerar inte marken utan ligger kvar på ytan och rinner mot lägsta punkt. Kanske måste du i slutänden skapa en konstgjord infiltrationsanläggning för att få bukt med problemet....

Med tanke på att villaområden i rask takt förvandlas från trädgård till öknar av sten och trall, är det mycket lovvärt att det förs in sådana formuleringar i detaljplaner. Tumme upp för den kommunen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonis2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.