L larsbus skrev:
Om det går att nå så ta en grensåg och såga av grenar på den sida av trädet som lutar fel.
Det är inte hela lösningen men hjälper till ganska mycket.

En kastsåg funkar också bra för att ta grenar.
Hyra en skylift kan ju också vara ett alternativ, då kan du kanske ta bort grenar ovanför räckvidd på rätt sida och sedan fälla av toppdelen, ev med hjälp av lina.

Men man ska heller inte vara övermodig, är man osäker så ska man avstå.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Vi fick en offert av en arborist för enbart fällning av 70 granar, han ville ha 12500kr
Låter som han missade nollan
 
harry73
K KungAnka skrev:
Man kan ju fråga sig vad i #$@ kunden har med det att göra. Frågar du efter inköpspris, personalkostnad och avskrivning på kylskåpet när du köper mjölk på ICA? Diskutera lite transparens i kassan? Eller varför inte lite rabatt i taxin om den är bensinsnål? Pizza, kvittot ska spelas på mjöl och sardiner.

Eller betalar du bara marknadspriset och går ut? ;)
Roligt att du jämför med en taxi, för taxipriser brukar vara väldigt transparant. Oftast kan man välja mellan fastpris och rörligt, och väljer man rörligt, då har man ett starttarif, en timkostnad och en km-kostnad.
 
  • Gilla
larsbus
  • Laddar…
Henrik Lindberg Henrik Lindberg skrev:
Låter som han missade nollan
Det beror väl helt på hur träden och omgivningen ser ut.
Blir 178kr per träd. Om han då behöver 15 minuter för att fälla ett träd då är timpenningen 712 kr
 
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Ta en mattelektion?
 
B Batz skrev:
Jag hade 4 gubbar hemma hos mig i höstas som tog ner 5 stora tallar som lutade mot garaget. En klättrade upp i träden och sågade ner i sektioner dom andra 3 skötte linor och spel samt sågade upp allt i hanterbara bitar. Efter 3,5 timmar var allt nere och staplat kubbar för sig och grenar för sig. Gick på strax över 3000 efter skatteavdrag. Mer än nöjd. Dom kommer att anlitas nästa gång också.
Hej var bor du.....väldigt bra pris....
 
G Gustafspappa skrev:
Jag har anlitat ett åkeri som har kranbil med motorsågstillsats. Otroligt smidigt och prisvärt! Tog med sig alla grenar och de stammar som jag inte ville ha. Betalade per timme. Rotavdragsmöjlighet.[bild] [bild] [bild] [bild]
Vad kostade det? Och var hände detta? Låter som en bra idé :)
 
J Jonas1130 skrev:
Var bor du och hur mycket vill du ha betalt? Jag kan göra jobbet ganska billigt.
Jonas
Ska du betala för att fälla dem :crysmile:
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
vad har dom angett för pris?
Relevant å veta om man ska kunna avgöra om det är dyrt eller ej!
 
P
Tror problemet beror på flera faktorer...

För 10-20 år sen så fanns det fortfarande många skogshuggare som jobbat på tiden då man gick och fällde med motorsåg även om dessa oftast numera satt i en stor skördare så hade dom iaf kunskapen att fälla träd med motorsåg och en ofantligt stor erfarenhet som idag knappt existerar längre.. Den generationen som det var standardkunskap är ofta inte i stånd att fälla några träd längre pga hög ålder...
Dessa hjälpte gärna till att ta ner några träd och tog oftast bara betalt för tiden typ , det var inte nån affärside att tjäna stora pengar på..utan det var mer extraknäck som oftast gick rakt ner i fickan bara..

Sen ser många att idag så kallar man sig arborist och vill gärna tjäna hela månadslönen på 4 dagars jobb för det ser man att det funkar i storstäderna där det inte är ovanligt med både 20 000 och mer för att ta ner ett träd på en villatomt..och då ingår ofta inte ens att ta bort trädet utan bara ner med skitet på marken.. det måste ju ändå vara att tälja guld med morakniv... :) man räknar 20 000 för en dag ett träd och åker hem efter 4-5 timmar och har inte ens orkat kapa ner det i hanterbara bitar...

Sen har väl dagens regler kring motorsåg där egentligen bara fastighetsägaren får såga motorsåg på tomten utan massa andra försäkringar och motorsågskörkort och annat trams. Självklart finns det massa folk som vet hur man använder en motorsåg säkert utan att ha nåt jäkla körkort men det ställer ju till det lite för dessa som förr fällde några träd åt grannar och kompisar på helger och kvällar..
Personligen så anser jag att dom flesta träd kan tas ner av vem som helst om man istället hyr en skylift så man kan komma upp och ta ner dom bit för bit. då kan man ta ner även träd som står ganska illa till.

Många företag som hyr ut tjänster från lite större skyliftar än dom som hyrs ut till privatfolk har ofta nån med motorsågs vana som brukar åka förbi och kapa ner nåt träd ibland och där funkar det utmärkt med löpande räkning. dom är oftast dyra per timme men det tar inte lång stund att kvista av och såga ner trädet i lagoma bitar som säkert kan ramla ner. mot nån så kallad arborist som ska klättra i trädet och krångla en hel dag för att åstadkomma samma sak och ända vill ha timpenning motsvarande den 40 M skylift som sågade ner trädet på 1.5 timme sen halvtimme åktid dit och tillbaka.

Tänk även på att om ni har kraftledningar nära så kan ofta nätägare skicka ut folk som gratis tar ner såna träd som kan skada ledningarna. då får man oftast bara hjälp att lägga ner dom så får man sköta resten själv men det är ju ofta att få ikull dom säkert som folk tvekar inför.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Svarta pengar är väl knappast något samhället tjänar på, svårt att jämföra vita löner mot det, dessutom i en tid då lönerna var avsevärt mycket lägre än idag, idag måste man jobba typ 3h för att ha råd med 1h hantverkare.

Om en arborist tjänar 20'000 per dag så skulle jag säga att konsumenterna får skylla sig själva om de är så dumma, om man inte kan bedöma ett rimligheten i en offert bör man ta in flera offerter.

Om man kallar motorsågskortet för trams säger det mer om den personen är själva utbildningen. Vad är det för fel på att gå 3 dagar och lära sig ordentligt, grunderna, från början? Hur ska vi få ut fler folk i skogen och trädfällare i allmänhet om det krävs erfarenhet för att få de få jobb som finns? Kanske helt missat det men manuell fällning i skogen är ett utdöende yrke inom svensk arbetskraft.
Av dom 7 andra som gick i min utbildning så hade majoriteten fällt träd hela tiden. Ändå blev flera underkända för inte ens efter en utbildning kunde de såga brytmånen rätt.

En 40meter lift har ingen chans mot en arborist!
Den kostar ca 8000 per dygn med utkörning och väger ca 20 ton, jäkligt populärt att släpa in en sån i en villaträdgård??
En 30m släpvagnslift som är det största släpvagnsliften ligger på ca 4000, då får man bara köra i 30km/h.
Om man gör jobbet på 1,5h med lift kanske det tar 3h för en arborist, helt beroende på träd (en gran/tall/björk är arboristen snabbare om man bara kan fälla grenarna rakt ner).
40 m lift + arbetstid, plus resor hamnar kanske då på 10'000, eller 30m på 6000:-
Arborist a 800:-/h blir 400:-/h efter rut = 1200:- + resor säg 500.
Dvs
40m 10000
30m 6000
Arborist 2000
Gör matten själv

De flesta som arbetar som trädfällare mot villatomter idag är deltidsbrandmän eller folk som jobbar deltid, väldigt få som går i skogen och vågar eller har tid att fälla villaträd.

P polaris78 skrev:
Tror problemet beror på flera faktorer...

För 10-20 år sen så fanns det fortfarande många skogshuggare som jobbat på tiden då man gick och fällde med motorsåg även om dessa oftast numera satt i en stor skördare så hade dom iaf kunskapen att fälla träd med motorsåg och en ofantligt stor erfarenhet som idag knappt existerar längre.. Den generationen som det var standardkunskap är ofta inte i stånd att fälla några träd längre pga hög ålder...
Dessa hjälpte gärna till att ta ner några träd och tog oftast bara betalt för tiden typ , det var inte nån affärside att tjäna stora pengar på..utan det var mer extraknäck som oftast gick rakt ner i fickan bara..

Sen ser många att idag så kallar man sig arborist och vill gärna tjäna hela månadslönen på 4 dagars jobb för det ser man att det funkar i storstäderna där det inte är ovanligt med både 20 000 och mer för att ta ner ett träd på en villatomt..och då ingår ofta inte ens att ta bort trädet utan bara ner med skitet på marken.. det måste ju ändå vara att tälja guld med morakniv... :) man räknar 20 000 för en dag ett träd och åker hem efter 4-5 timmar och har inte ens orkat kapa ner det i hanterbara bitar...

Sen har väl dagens regler kring motorsåg där egentligen bara fastighetsägaren får såga motorsåg på tomten utan massa andra försäkringar och motorsågskörkort och annat trams. Självklart finns det massa folk som vet hur man använder en motorsåg säkert utan att ha nåt jäkla körkort men det ställer ju till det lite för dessa som förr fällde några träd åt grannar och kompisar på helger och kvällar..
Personligen så anser jag att dom flesta träd kan tas ner av vem som helst om man istället hyr en skylift så man kan komma upp och ta ner dom bit för bit. då kan man ta ner även träd som står ganska illa till.

Många företag som hyr ut tjänster från lite större skyliftar än dom som hyrs ut till privatfolk har ofta nån med motorsågs vana som brukar åka förbi och kapa ner nåt träd ibland och där funkar det utmärkt med löpande räkning. dom är oftast dyra per timme men det tar inte lång stund att kvista av och såga ner trädet i lagoma bitar som säkert kan ramla ner. mot nån så kallad arborist som ska klättra i trädet och krångla en hel dag för att åstadkomma samma sak och ända vill ha timpenning motsvarande den 40 M skylift som sågade ner trädet på 1.5 timme sen halvtimme åktid dit och tillbaka.

Tänk även på att om ni har kraftledningar nära så kan ofta nätägare skicka ut folk som gratis tar ner såna träd som kan skada ledningarna. då får man oftast bara hjälp att lägga ner dom så får man sköta resten själv men det är ju ofta att få ikull dom säkert som folk tvekar inför.
 
  • Gilla
Tompa13
  • Laddar…
P
Självklart ska dom inte fakturera en dag utan dra omkull trädet när dom ändå passerar i närheten med större skylift... utan det är ett sånt där stanna till 1 timme eller 2 och kräver såklart att det finns möjlighet att nå in till trädet utan att in och böka i nån villatomt trädgård... Finns större terrängående skyiftar som används i kraftledningar och till högre hus. ibland byggda på traktorgrävare eller som en här i stan som har en byggd på en millitär tgb 40. En 6 hjulig lastbil avsedd för terrängkörning .. står på gatan och besiktar hustak på hyreshusen på 3-4 våningen med bra räckvidd. plockar med lätthet ett normalstort träd ca 20-25 meter från lastbilen..når uppåt 6 våningen om han kommer nära objektet..

självklart finns det tillfällen då arboristen kan vara effektivare och självklart finns det andra objekt där fördelen av att stå i en stadig skylift och bara dra ner trädet bit för bit gör att skyliften och vilken normalbegåvad motorsågs gubbe som helst gör jobbet klart på en timme. innan arboristen ens hunnit klättra upp i trädet. Allt beror ju på läget och möjligheter , men tror många missar skyliftbiten helt även där det är en bättre lösning.

Sen finns det såklart seriösa arborister med skälig prisbild och normal verklighetsuppfattning om hur lång tid saker tar. Men jag har stötit på många oseriösa arborister sista tiden med helt uppåt väggarna priser där 20 000 för ett träd som tar en timme med skylift bara var ett exempel på hur branchen för tillfället innehåller en hel del lycksökare..

M mackan_kal skrev:
Svarta pengar är väl knappast något samhället tjänar på, svårt att jämföra vita löner mot det, dessutom i en tid då lönerna var avsevärt mycket lägre än idag, idag måste man jobba typ 3h för att ha råd med 1h hantverkare.

Om en arborist tjänar 20'000 per dag så skulle jag säga att konsumenterna får skylla sig själva om de är så dumma, om man inte kan bedöma ett rimligheten i en offert bör man ta in flera offerter.

Om man kallar motorsågskortet för trams säger det mer om den personen är själva utbildningen. Vad är det för fel på att gå 3 dagar och lära sig ordentligt, grunderna, från början? Hur ska vi få ut fler folk i skogen och trädfällare i allmänhet om det krävs erfarenhet för att få de få jobb som finns? Kanske helt missat det men manuell fällning i skogen är ett utdöende yrke inom svensk arbetskraft.
Av dom 7 andra som gick i min utbildning så hade majoriteten fällt träd hela tiden. Ändå blev flera underkända för inte ens efter en utbildning kunde de såga brytmånen rätt.

En 40meter lift har ingen chans mot en arborist!
Den kostar ca 8000 per dygn med utkörning och väger ca 20 ton, jäkligt populärt att släpa in en sån i en villaträdgård??
En 30m släpvagnslift som är det största släpvagnsliften ligger på ca 4000, då får man bara köra i 30km/h.
Om man gör jobbet på 1,5h med lift kanske det tar 3h för en arborist, helt beroende på träd (en gran/tall/björk är arboristen snabbare om man bara kan fälla grenarna rakt ner).
40 m lift + arbetstid, plus resor hamnar kanske då på 10'000, eller 30m på 6000:-
Arborist a 800:-/h blir 400:-/h efter rut = 1200:- + resor säg 500.
Dvs
40m 10000
30m 6000
Arborist 2000
Gör matten själv

De flesta som arbetar som trädfällare mot villatomter idag är deltidsbrandmän eller folk som jobbar deltid, väldigt få som går i skogen och vågar eller har tid att fälla villaträd.
 
Jag brukar dra omkull träd med traktor och vajerkran om träden inte får falla åt fel håll. Man skall inte göra saker svårare än de är.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Batz skrev:
Jag hade 4 gubbar hemma hos mig i höstas som tog ner 5 stora tallar som lutade mot garaget. En klättrade upp i träden och sågade ner i sektioner dom andra 3 skötte linor och spel samt sågade upp allt i hanterbara bitar. Efter 3,5 timmar var allt nere och staplat kubbar för sig och grenar för sig. Gick på strax över 3000 efter skatteavdrag. Mer än nöjd. Dom kommer att anlitas nästa gång också.
Hur är det ens möjligt att då får detta att gå runt? Fyra man uppbundna på detta jobb. Annat hantverk brukar ju faktureras kring 10 000 kr man och arbetsdag för småjobb. Sen får man ju dra av ROT så det är ju inte riktigt det man betalar i slutändan men ändå.
 
Claes Sörmland
Vi har fällt några knepigt placerade träd i trädgårdsmiljö. Det har löst med klätterapa till trädfällare som tar alla grenar på vägen upp och gör 35 cm stubbar av träden på vägen ned. Till sist så står de i en stubbhög på marken. De har gett fast pris för ett jobb, minns ej exakt belopp men typ strax under 5000 kr för ett par björkar vilket kanske motsvarar en halv dags jobb.

Jag frågade hur många sådana här jobb han gör i veckan. Det visade sig vara en firma som drivs vid sidan av anställning, "det sliter mycket på kroppen att klättra", så det var max några klätterjobb i veckan under högsäsong vad jag förstod.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.