Bästa svaret

Goordons Goordons skrev:
Hej!

Jag ska gjuta plintar (för första gången) till en grund för ett förråd på ca 15 kvm. Planen är att det ska vara 8 plintar i 3 rader, 3 plintar på sidorna och 2 i mitten. Jag tycker dock det verkar väldigt svårt att få alla plintar i våg. Har ni några bra tips på hur man kan gå till väga? Jag har fått ett tips på att använda stolpskor och att man då inte behöver ha alla plintar i våg utan kan justera med hjälp av höjden på stolpskorna men jag hade helst velat ha bjälklaget villande på plintarna.

En idé jag har är att bygga ”ytter”-ramen innan och med hjälp av den lättare kunna bestämma höjden på plintarna. Tänker att det är lättare att få allt i våg då.

Och om det skulle diffa 1-2 centimeter på plintarna, hur åtgärdar man det på bästa/enklaste sätt?

//G
Kanske mina bilder kan ge något? (Sorry Bilderna laddades i omvänd ordning..)
Använde en ljussvag lånad krysslaser nattetid för att märka ut var papprören skulle kapas.

Byggarbetsplats med uppmätta papprör för fundament, grushög och en spade vid trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med markeringar för kapade papprör, träkonstruktion och säckar med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplade papprör bundna med svart band vid en byggarbetsplats med cementpåsar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handskriven anteckning och ritning av en konstruktion med måttangivelser och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med markerade papprör i grunden framför en gammal bod med betongblandare till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Papprör i grävd hålighet med laserlinjer som markering för kapning nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett papprör står i en utgrävd grop med krysslaserlinjer markerade för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats vid skymning med papprör utplacerade i markerade områden och en vit dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats på kvällen med röda laserkorslinjer som markerar ut kapningspunkter för papprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med krysslaser på stativ nattetid, träkonstruktioner och uppmärkt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Kanske mina bilder kan ge något? (Sorry Bilderna laddades i omvänd ordning..)
Använde en ljussvag lånad krysslaser nattetid för att märka ut var papprören skulle kapas.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Bra beskrivning hur man gör när man ska gjuta i rör.

Vidhåller att det är enklare med färdiga plintar men förstår att det är olika synpunkter på det.

Har man t ex inte brocka (cementblandare) hemma är det ensamt nästan lika bökigt att ta hem som plintarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.