BirgitS BirgitS skrev:
Det avdunstar vatten från människors hud så det är normalt att luftfuktigheten stiger i rum medan man vistas där om den inte ventileras bort i samma takt.
Sen är den relativa luftfuktigheten inne beroende på hur mycket uteluften värms upp, ju mer man värmer luften desto lägre blir den relativa luftfuktigheten. Om det dag 2 är varmare ute än under dag 1 så är det normalt att rel. luftfuktigheten inne är högre dag 2 än dag 2.
Ju varmare man har inne desto lägre blir den rel. luftfuktigheten.
Du har rätt i det mesta du skriver förutom att fukten kommer från huden. Ja, någon promille kommer från huden, men nästan allt kommer från utandningsluften.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Fukthalten har inte gått över 65% i något rum, i ett sovrum har 65% inträffat 2ggr. Och då är det mellan 00:00-06:00
Alltså om det inte framgick så menar jag att eran höga fukthalt är på grund av att ni har väldigt dålig ventilation. Detta under förutsättning att vi pratar om Sverige, nu senaste månaden och att ni har värme inomhus och inte bor i en grotta.

Nej, det är inget man dör av. Men det är heller inte bra i längden. Men just fukten är ingen fara.
 
Kanske man skulle sätta in spaltventiler på några fönster i sovrummen, så man har lite bättre ventilation tills vi byter fönster nästa år. Nu vädrar vi rummen varje morgon, då sjunker som sagt fukthalten med ca 10%
 
BirgitS
Känns luften dålig/instängd etc. på morgonen?
I så fall ska ventilationen förbättras av den anledningen, inte av att det är 65 % rel. luftfuktighet på morgonen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Känns luften dålig/instängd etc. på morgonen?
I så fall ska ventilationen förbättras av den anledningen, inte av att det är 65 % rel. luftfuktighet på morgonen.
luften känns inte dålig/instängd på morgonen. Kan bara jämföra med vår lgh som vi precis flyttat ifrån, där kändes luften mkt mer instängd på morgonen. Bekanta som var här sa att de tyckte luften kändes lite mer "fuktig" jämfört med deras nybyggda hus (2015). De nämnde att de har ca 30% luftfuktighet i deras hus. Men vårt hus är från 70-talet, så det är ju inhet nytt hus direkt
 
BirgitS
Att ha så låg fukthalt som 30 % redan nu är inte riktigt bra för den kommer ju bli ändå lägre när det blir kallare ute och många får problem med ögon och/eller näsa när rel. luftfuktigheten går under 30 %. Det låter som att ni kan låta ventilationen vara den här vintern utan ta hand om den i samband med fönsterbytet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Känns luften dålig/instängd etc. på morgonen?
I så fall ska ventilationen förbättras av den anledningen, inte av att det är 65 % rel. luftfuktighet på morgonen.
Men alltså förstår du inte att fukthalten är hög för att ventilationen är dålig. Finns ingen annan anledning till att den skulle gå upp annat än utandningsluft från personerna som sover i sovrummet.
 
BirgitS
Jo det förstår jag. Men frågan är om det är ett så stort problem med 65 % rel. luftfuktighet, men inte instängd luft, ett tag på morgnarna att man måste åtgärda det nu och inte vänta till fönsterbytet nästa år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo det förstår jag. Men frågan är om det är ett så stort problem med 65 % rel. luftfuktighet, men inte instängd luft, ett tag på morgnarna att man måste åtgärda det nu och inte vänta till fönsterbytet nästa år.
65% börjar bli ett seriöst problem, men jag uppfattade att det låg maximalt kring 60%.

Det där med instängd luft är ju högst subjektivt. Det var därför jag skrev det där om CO2 nivåer. Oavsett vilket så är luften ”förbrukad” när luftfuktigheten går så pass högt bara av att man sover där. Skillnaden i daggpunkt inomhus och utomhus är en mycket bra indikator på hur pass bra ventilationen fungerar.

Om vi antar att medeltemperaturen ute är 5 grader nu, med 100% RH så ”borde” luftfuktigheten inomhus med 21 grader bli 35%. Eftersom man vistas där och organiska material (främst trä) buffrar fukt så blir det naturligtvis inte riktigt så lågt i praktiken, inte ens med normventilation 2019. Men över 50% borde det aldrig gå med en någorlunda fungerande ventilation (bortsett från badrum när man duschar då).
 
A Ace83 skrev:
Tvättstugan ligger på lägst fuktnivå, högst är det i sovrummen. Så jag undrar om det är värt o börja borrra upp för ventilation när jag ändå ska byta fönster nästa år?
Det troliga är att frånluftsventilerna fungerar som luftinsläpp när fläktarna stoppas och då faller det naturligt att luftfuktigheten är minst där. Självklart ska fläktarna vara igång ständigt. Fukt från tvätt o dusch ska inte ges möjlighet att komma ut från de rum den skapas. Låter fläktarna onödigt mycket så byt ut dem mot moderna tystgående. Hög luftfuktighet gör dessutom huset "trögeldat"
 
V vectrex skrev:
65% börjar bli ett seriöst problem, men jag uppfattade att det låg maximalt kring 60%.

Det där med instängd luft är ju högst subjektivt. Det var därför jag skrev det där om CO2 nivåer. Oavsett vilket så är luften ”förbrukad” när luftfuktigheten går så pass högt bara av att man sover där. Skillnaden i daggpunkt inomhus och utomhus är en mycket bra indikator på hur pass bra ventilationen fungerar.

Om vi antar att medeltemperaturen ute är 5 grader nu, med 100% RH så ”borde” luftfuktigheten inomhus med 21 grader bli 35%. Eftersom man vistas där och organiska material (främst trä) buffrar fukt så blir det naturligtvis inte riktigt så lågt i praktiken, inte ens med normventilation 2019. Men över 50% borde det aldrig gå med en någorlunda fungerande ventilation (bortsett från badrum när man duschar då).
När man läser runt vad som rekomenderas ang fukthalt inomhus, så står det på de flesta sidor att fukthalten bör ligga på 40-60% . Men jag tror att ventilationen bör bli bättre sen när vi byter till fönster med luftventil.
 
A Ace83 skrev:
När man läser runt vad som rekomenderas ang fukthalt inomhus, så står det på de flesta sidor att fukthalten bör ligga på 40-60% . Men jag tror att ventilationen bör bli bättre sen när vi byter till fönster med luftventil.
Man ska inte läsa för mycket som är skrivet av folk som inte vet grundläggande fysik.

Men visst, bortsett från allt annat så stämmer det att optimalt (för oss människor) ligger mellan 40-60%.

Dock använder nästan ingen aktiv befuktning (av goda skäl) därför blir luftfuktigheten vad den blir. Med modern normriktig ventilation så blir det helt naturligt väldigt låg luftfuktighet inomhus vintertid i Sverige. I Norrland kan det bli så lågt som 10-20% under perioder med köldknäppar.

Så återigen, fukten är inte ett problem hos er. Men den är ett symptom på dålig ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.