F
Behöver få loss denna täckskiva i mitt kök.

Köksskåps insida med en lös täckskiva till höger som sitter fast mot en vägg, intill med gul lim, och verktyg på skåpets bottenplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänstra sidan var bara skruvad i skåpet och är nu således lös. Men högra sidan mot väggen är värre. Man har satt en träregel bakom som stöd och sedan limmat med något superduper lim för den sitter som berget. Har testat värma lite och lirka en stund. Rör sig lite men sitter rejält. Någon som har något tips på hur jag kan få ut skivan intakt? Tar jag en bild underifrån så ser man gult lim.

Bild av undersidan på en täckskiva i ett kök, med träregel bakom som är limmad och en skruv synlig mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
D
Tryck den inåt/dra utåt på vänstra sidan så kommer limmet eller laminatet att fläka loss. Skadar såklart men vad gör det på baksidan?

Alternativt ta loss stommen och lossa regeln.
 
Skruva loss regeln är ett alt.
En vinkelchuck på dragaren..

Edit. Ser nu att du fotat underifrån så då blir det svårt,

Ryck dän den bara...

Alt. Får du loss dom 2 understa skruvarna så borde det gå att vinkla ut regeln så du kan skruva bort även den översta.. (ser ut å vara 3 skruv)
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
F
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tryck den inåt/dra utåt på vänstra sidan så kommer limmet eller laminatet att fläka loss. Skadar såklart men vad gör det på baksidan?

Alternativt ta loss stommen och lossa regeln.
Ja detta har jag försökt men känns nästan som att den är skruvad men jag vet inte var det skulle vara. Absolut gör inget om baksidan skadas.

Stommen är nog svår att få loss. Baksidan sitter i spåret och bänskivan vilar på den.
Inuti ett skåp med delvis borttagna skenor för lådor, synliga skruvhål och verktyg liggande på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Mazen Mazen skrev:
Skruva loss regeln är ett alt.
En vinkelchuck på dragaren..

Edit. Ser nu att du fotat underifrån så då blir det svårt,

Ryck dän den bara...

Alt. Får du loss dom 2 understa skruvarna så borde det gå att vinkla ut regeln så du kan skruva bort även den översta.. (ser ut å vara 3 skruv)
Ja svårt att komma åt att skruva av reglen tyvärr! Har ingen vinkel tjofräs men även med sådan tror jag det är svårt att komma åt.
 
Två strategiska borrhål och sedan långbits?
 
B BosseHansson skrev:
Två strategiska borrhål och sedan långbits?
Svarar mig självt, såg det kanske var tre skruvar så ett hål till.
 
F
B BosseHansson skrev:
Två strategiska borrhål och sedan långbits?
Ja om man hade lyckats pricka rätt så kanske.
 
Dum fråga kanske, men varför ska du ta bort passbiten?
 
Är det IKEA så lossa låsskruvarna som sitter i vinkelbeslagen som syns på bild, skruvar som sitter i bänkskiva och stomme väck.. Sedan bara att dra ut stommen ..
 
F
Mazen Mazen skrev:
Är det IKEA så lossa låsskruvarna som sitter i vinkelbeslagen som syns på bild, skruvar som sitter i bänkskiva och stomme väck.. Sedan bara att dra ut stommen ..
Ja det är ikea. Går det verkligen? Masonitskivan/baksidan går ju in i nästa stomme. Dvs den behöver lyftas rakt upp?

Biten ska bara flyttas in för att en radiator ska stickas in en liten bit.
 
  • Närbild av en skruvfäste i ett Ikea-skåp, där en mellanvägg syns gå in i nästa stomme för att ge plats åt en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
F Fideliox skrev:
Ja det är ikea. Går det verkligen? Masonitskivan/baksidan går ju in i nästa stomme. Dvs den behöver lyftas rakt upp?

Biten ska bara flyttas in för att en radiator ska stickas in en liten bit.
Masoniten går inte in i nästa stomme.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja det är ikea. Går det verkligen? Masonitskivan/baksidan går ju in i nästa stomme. Dvs den behöver lyftas rakt upp?

Biten ska bara flyttas in för att en radiator ska stickas in en liten bit.
Varje stomme är sin egen modul, skruva bort den gråa låsmutterna från skenan och dom skruvar som förbinder stommen med bänkskiva och stommen bredvid (om dom är ihop skruvade) sänk benen något och dra ut stommen....

Edit.. igen, du behöver skruva dän vinkelbeslaget åxå då stommen inte kommer gå att lyfta av skenan..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
Mazen Mazen skrev:
Varje stomme är sin egen modul, skruva bort den gråa låsmutterna från skenan och dom skruvar som förbinder stommen med bänkskiva och stommen bredvid (om dom är ihop skruvade) sänk benen något och dra ut stommen....

Edit.. igen, du behöver skruva dän vinkelbeslaget åxå då stommen inte kommer gå att lyfta av skenan..
Insidan av en garderob med monterade skenor för hyllor eller lådor, visande stabiliseringselement på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör sig inte en millimeter dessvärre, måste sitta fast på fler ställen.
 
D
F Fideliox skrev:
[bild]

Rör sig inte en millimeter dessvärre, måste sitta fast på fler ställen.
Ofta skruvar man stommarna i varandra. Kolla inuti denna eller stommen bredvid om det går skruv mellan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.