O
Lane skrev:
vi pratade med en jurist som drivit flera sådana ärenden, dock hade ingen gått till rätten för kommunstyrelsen hade fattat beslut om bygglovet efter skrivelse.
Med andra ord ingen som drivit ett sådant ärende! troligtvis för att det är svårt att vinna....
 
Karusellen har börjat snurra...

Fick svar från kommunen att handläggaren skulle rekommendera avslag på bygglovsansökan. Har nu fått komplettera med en skrivelse varför jag tycker att bygglovet skall beviljas och det blev ett förtydligande av PBL samt en förteckning över närliggande hus som har BYA eller uthus långt över vad DP tillåter.

Har även ritat på alternativa placeringar lösningar och på torsdag blir det en sista träff med handläggaren innan hon skall presentera ansökan för nämnden.

Något som är mycket knepigt är att vi är helt oense om hur man räknar bygghöjd och helt plötsligt vill de även ha in en situationsplan i 1:200 med parkeringar mm inritade. Det står inget om en 1:200 plan i vad som skall skickas in och ingen stans på deras hemsida. Det som skulle förtydligas i 200 planen är dessutom inritat på nybyggnadskartan. Nästan så man tror att handläggaren vill lägga på en massa saker för att vi skall missa sammanträdet på fredag och behöva vänta en månad till. :(
 
Är det det här med nockhöjd eller inte som vi diskuterade tidigare i tråden?
 
hempularen skrev:
Är det det här med nockhöjd eller inte som vi diskuterade tidigare i tråden?
Det verkar vara Ok. Det hon påstår är att BH är 3,5m medan jag med en ritning och hänvisning till Boverkets regler visat att den är max 3,1. Trots ritningen med uträkningen vidhåller hon att mitt förslag är 3,5m. BH är max 2,5m enligt DP och det är bla därför jag föreslagit att garaget skall sitta ihop med huvudbyggnaden för då får garaget vara 7,6m.

Jag bad henne bekräfta min uträkning på ritningen för att få bekräftat så huset BH inte överskrider planen men det har hon inte svarat på.
 
Odjuret skrev:
Med andra ord ingen som drivit ett sådant ärende! troligtvis för att det är svårt att vinna....
njä, det stämmer ju inte, "ger sig" kommunen vinner man. Skulle mer säga, och jag har arbetat på myndighet flera år att är det min erfarenhet att om det är nåt man är rädd för så är det att förlora ett sådsnt mål. Om personen haft minsta på fötterna har man lagt sig. Man vill inte bli inblandad i ett sånt mål...
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Det gick inget vidare! Avslag i byggnadsnämnden. :(

Har mailat ordförande och bett om en förklaring till varför de avslog vår ansökan när de godkänt ett större bygge i samma område förra året. Skall få svar till veckan och det skall bli mycket intressant att se vad hon svarar. Har även ställt frågan om det är bättre att maxa byggandet enligt lagen med en massa fristående byggnader än att de godkänner vårt förslag som är sammanhängande och lite mindre. Avslutade med att fråga om inte byggloven behandlas enligt likhetsprincipen. ;)
 
O
Nu har du kommit så långt att du fått avslag, vilket kanske egentligen var väntat. Börja skriva på en överklagan, det är den vägen som har störst chans att ge framgång just nu.
För ordförande kommer nog inte säga så mycket, utan (hänvisa dig till att du alltid kan överklaga beslutet.

Börja även att rita på ett förslag som inte strider mot DP
 
Efter samtalen jag haft med handläggaren hade jag blivit mycket förvånad om vi inte fått avslag. Så det är i änden med ett överklagande som vi nu troligen får fortsätta. Har ett förslag som inte strider mot DP ritat och funderar på att även rita ett "korkat" förslag som maxar alla parametrar bara för att visa hur dumt det kan bli om man slaviskt följer DP.

Ordförande skulle återkomma denna vecka. Skall bli intressant att se om det blir ett vettigt svar, eller ett politiker svar.
 
O
Tycker det verkar vara korkat att lämna ett förslag som någon slags protest, om du inte hade tänkt bygga det.
Men det är bara jag! Nu får du börja samla på dig argument!

Får jag fråga varför du från början valde att rita ett hus som strider med så pass mycket från DP? Var det en miss?
Jag är nyfiken och hoppas att du inte tar illa upp!
 
Inga problem! Bara att fråga på!

Anledningen till att jag funderar på att rita ett hus som är nästan "korkat" är för att det är i princip vad det kommer att sluta med om jag inte kan få igenom det ursprungliga förslaget.

Det är alltså en huvudbyggnad om ca 185m2 som vi sökt bygglov för. Hus 110 och garage 75. Detaljplanen anger max 120+30. Att vi vill ha ett garage på 75 är för att få till ett dubbelgarage och förråd. Hade det vart i ett annat område i kommunen så hade det inte vart några problem. Där är byggrätterna för friliggande villor vanligen 20% eller max BY 200m2 + garage om 50m2. Att det är så snål byggrätt i detta område är bara för att den är gammal och inte uppdaterad.

"kåkstads" versionen skulle vara: Hus 110m2, garage 22m2+ attefalls utbyggnad på 15. Fristående garage på 33 och ev ett Attefallshus på 25m2.

Ingen vidare optimal lösning, men det fungerar.

Att vi sökte för något som var så mycket större än DP var för att vi ansåg att det skulle fylla våra behov med garage och förråd. Det var inte heller ens i närheten lika stort som grannarnas och man har även beviljat bygglov för ett 195m2 hus i samma område för bara ett år sedan. Så vi tyckte det kunde vara ett rimligt förslag trots att det inte följde DP.
 
O
Då hänger jag med på det "korkade" förslaget! Jag fick för mig att du skulle rita ett bara för att jävlas...
Jag förstår att det blir till att maximera om du måste följa DP.
Men attefall borde väl vara en hyffsad lösning... Då får du 25kvm till förråd.och 30 till garage....
 
Fristående garage och Attefall funkar men blir en kompromiss och blir dyrare då det blir en massa extra ytterväggar ,kantelement och ev kulvert till garaget. Sedan är bygghöjden begränsad på garage till 2,5m och det blir tight med takskjutport och rimlig höjd inne i garaget.

Förbereder överklagan och enda jag tror vi har en chans med är att huset följer övrig bebyggelse och att de nyligen lämnat bygglov för större hus med fler avvikelser från DP. Annars har du gjort rätt som avslagit då de följt DP.
 
O
Robert-san01 skrev:
Fristående garage och Attefall funkar men blir en kompromiss och blir dyrare då det blir en massa extra ytterväggar ,kantelement och ev kulvert till garaget. Sedan är bygghöjden begränsad på garage till 2,5m och det blir tight med takskjutport och rimlig höjd inne i garaget.

Förbereder överklagan och enda jag tror vi har en chans med är att huset följer övrig bebyggelse och att de nyligen lämnat bygglov för större hus med fler avvikelser från DP. Annars har du gjort rätt som avslagit då de följt DP.
Jag har nått minne av att MÖD inte ser det som ett argument från att frångå DP.
Men mitt minne sviktar och kanske hittar på lite saker ibland :)

Klart att det blir dyrare om du måste bygga båda. Men en kulvert till garaget går inte på många tusenlappar så i den allmänna konkursen så blir det en liten post. ;)

Takhöjden i garaget borde fungera med skjutport. Jag har för mig att mitt garage till och med är lägre.... Men jag tycker att höjden är rätt lustig. Men det har vi redan diskuterat i tråden tidigare.
 
Det blir isf totalt 3 hus. Hus & garage1 +garage2 +Attefalls.

Som jag beräknat så blir det tight med takhöjden i garaget. Min 2,1m (enligt Boverket) +10cm platta ger min 2,2m. Sedan lite takstolar, isolering och takpannor mm på det så är man snabbt över 2,5m. Räknar man från andra hållet att man utgår från 2m port och ca 30cm för motor och skenor blir bara det och en platta 2,4m. Skall man bygga ett garage enligt dagens krav blir det tufft att komma under 2,5m.
 
Då har jag fått svar från ordförande och det var ett riktigt bra och utförligt svar!

Som det ser ut är det ingen mening att överklaga beslutet till länsstyrelsen då de följt lagen och detaljplanen. Vi har i stället skickat lite förslag till ordföranden på lösningar och jag hoppas något av dem skall gå att få igenom. Det knepiga är att det inte är så mycket fråga om hur stort huset och garaget skall bli utan hur delarna skall benämnas och i vilken ordning de skall sökas för att de skall kunna bevilja det.

Jag misstänker att förslaget kommer att bli 135m2 huvudbyggnad, 15m2 Attefallsutbyggnad på det och ett 33m2 vidbyggt garage. Avvikelserna blir då lite för stort hus och garage, att garaget är vidbyggt och lite för hög takhöjd på garaget. Då har jag lagt upp det så att man nyttjat all "byggrätt" för fastigheten och det då inte kan bli mer utbyggnader än ett Attefallshus. Det var lite av det sista som gjorde att en i området fick igenom 184m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.