Hej!

Nu har jag äntligen flyttat in i huset! Har vart på förra ägaren men han har verkligen noll koll på larmet och vet ingenting om det, har aldrig vart igång under hans 8 år som ägare.

Så nu för att försöka få igång detta. Batteriet är ju urkopplat, om jag kopplar in detta, vad kan hända?

Om det börjar tjuta ska det räcka med att dra ur batteriet för att de ska sluta?

Kan det rimligtvis finnas någon kräm kvar i batteriet efter dessa år?

Många frågor och ska såklart testa allt ville bara ställa några frågor innan jag drar igång det så att inget drar igång och tjuter utan att man får stopp på det :)
 
N Nicke_A skrev:
Hej!

Nu har jag äntligen flyttat in i huset! Har vart på förra ägaren men han har verkligen noll koll på larmet och vet ingenting om det, har aldrig vart igång under hans 8 år som ägare.

Så nu för att försöka få igång detta. Batteriet är ju urkopplat, om jag kopplar in detta, vad kan hända?

Om det börjar tjuta ska det räcka med att dra ur batteriet för att de ska sluta?

Kan det rimligtvis finnas någon kräm kvar i batteriet efter dessa år?

Många frågor och ska såklart testa allt ville bara ställa några frågor innan jag drar igång det så att inget drar igång och tjuter utan att man får stopp på det :)
Du har en säkring till larmet som sitter i samma kapsling som din 230v trafo. Är larmet igång nu? Annars kolla säkringen. Batteriet självstartar inte larmet om det är strömlöst sedan innan.

Efter åtta år är det dags att byta batteri. Vet inte hur ett oinkopplat batteri beter sig. Från leverantör håller de i flera år dock på våran lagerhylla.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Du har en säkring till larmet som sitter i samma kapsling som din 230v trafo. Är larmet igång nu? Annars kolla säkringen. Batteriet självstartar inte larmet om det är strömlöst sedan innan.

Efter åtta år är det dags att byta batteri. Vet inte hur ett oinkopplat batteri beter sig. Från leverantör håller de i flera år dock på våran lagerhylla.
Har faktiskt inte ens kopplat in kabeln till batteriet och kollat. Okej så det ska sitta en säkring där, får ta och se om jag hittar denna
 
Så! Nu har jag kopplat in larmet och det startade. Först får jag fram ”slå in kod för tillslag” testat både 5555 och 5010. Prövade också att slå *8 och kom då till ”slå in installatörskod” tyvärr funkade inte 5555 eller 5010 där heller, fick också fram ”slå in masterkod” men inget där funkade heller tyvärr.

Så nu är mitt enda val att testa att reseta systemet? Någon som kan förklara ingående hur jag gör?
 
  • Larmsystemets tangentbord med skärm visar texten "slå in kod för tillslag" och indikeringslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett larmpanels tangentbord med texten "Slå in Masterkod" på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Larmpanel med texten "Slå in din installatörskod" på displayen och knappsats under öppet lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du måste först reda ut om larmet är installatörslåst eller inte. På mitt PC1864 så visar den det genom att klicka med reläet till telelinjen tio gånger vid uppstart. Hörde du något rasslande när du kopplade in strömmen?

Om det inte är installatörslåst kan du göra en Factory default. Du kan hitta manualen här, instruktionen står på sidan 38.

I korthet gör du så här:

1. Koppla bort batteri och AC.
2. Koppla bort alla ledningar från terminalerna märkta Z1 och PGM1 (fotografera och märk ledningarna först)
3. Kortslut Z1 och PGM 1 med en liten ledare.
4. Koppla in AC
5. Vänta tills Zon 1 tänds på keypad (vet inte exakt vad som händer på en LCD5500Z, räcker nog med att vänta en minut eller två).
6. Koppla ur AC igen.
7. Återanslut alla ledare och koppla in batteri + AC. Klart.
 
tommib tommib skrev:
Du måste först reda ut om larmet är installatörslåst eller inte. På mitt PC1864 så visar den det genom att klicka med reläet till telelinjen tio gånger vid uppstart. Hörde du något rasslande när du kopplade in strömmen?

Om det inte är installatörslåst kan du göra en Factory default. Du kan hitta manualen här, instruktionen står på sidan 38.

I korthet gör du så här:

1. Koppla bort batteri och AC.
2. Koppla bort alla ledningar från terminalerna märkta Z1 och PGM1 (fotografera och märk ledningarna först)
3. Kortslut Z1 och PGM 1 med en liten ledare.
4. Koppla in AC
5. Vänta tills Zon 1 tänds på keypad (vet inte exakt vad som händer på en LCD5500Z, räcker nog med att vänta en minut eller två).
6. Koppla ur AC igen.
7. Återanslut alla ledare och koppla in batteri + AC. Klart.

Hörde inget klick faktiskt, bara att det började pipa ur panelerna. Men det är bara 5555 och 5010 som är möjliga default koder? Finns inga andra? Tänkte bara dubbelkolla innan jag testar att görs en återställning
 
N Nicke_A skrev:
Hörde inget klick faktiskt, bara att det började pipa ur panelerna. Men det är bara 5555 och 5010 som är möjliga default koder? Finns inga andra? Tänkte bara dubbelkolla innan jag testar att görs en återställning
Nej, tyvärr. Det är någon av dom 2. 5555 om den är svensksåld (via teletec) o 5010 om den är direktimporterad. Så troligtvis får du 5555 efter reset.
 
Hej!

Tänkte väl bara uppdatera här att jag köpte nytt batteri till larmet sen så har det fungerat felfritt efter detta. Installatörskoderna fungerade, Tack för alla tips här ovan! :D
 
Ingen reset behövdes?
 
Corpes Corpes skrev:
Ingen reset behövdes?
Jo jag gjorde en factory default enligt tommib's beskrivning ovan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.