Hejsan lite nyfiken bara! Om jag känner några som ska sälja sitt hus! Kan dom då ge mig huset "gratis" sen belånar jag huset och ger dom pengarna som gåva?
 
Då har du ju inte fått huset gratis? Vad skulle fördelen vara ?
 
Ojj glömde skriva me det, så dom slipper skatta bort 33% och man kan få huset till en billigare peng ?
 
Det finns varianter att man gör något åt det hållet när ex. en skall köpa ut sina syskon efter ett arvskifte osv.

Men man man måste vara lite försiktig, och bör låta en jurist lägga upp det.

För OM det senare kan ifrågasättas om det inte i själva verket var ett dolt köp, ja då äger man inte fastigheten, man har bara betalat för den. När man köper en fastighet så måste man ansöka om lagfart som är ett bevis på att man äger fastigheten, då skall man anmäla hur mycket man har betalat för fastigheten. OM den uppgiften inte stämmer så kan lagfarten ogiltigförklaras, och förre ägaren är då ägare (köpet anses aldrig ha inträffat).
 
Men alltså... som larsbj säger: om de ger dig ett hus och du ger dem pengar så är det ju en helt vanlig transaktion trots att ni försöker dölja det som "gåvor". Eller missar jag nåt här? Du kan ju inte gå till en affär och be att få en vara som gåva och sedan skänka en gåva i form av pengar till affären för att ni ska slippa moms/skatter.

Det kanske går att lösa rent tekniskt men jag fattar inte hur det ska gå.
 
Sinner skrev:
Ojj glömde skriva me det, så dom slipper skatta bort 33% och man kan få huset till en billigare peng ?
Skattesatsen är iofs i normalfallet 22%, annars 30%.
 
Om det finns som villkor att du skall ge dem pengar i ett senare skede så är det inte en gåva.
 
Svårt att tro att det skulle va rätt att göra så .

Den dagen du ska sälja så förlorar ju du på det då du inte har nåt anskaffningsvärde att dra av.
 
Då ändrar jag lite på frågan istället ! Hur hade ni gjort om ni känner någon som ska sälja sitt hus ?
 
Inget. jag har redan hus.


Sent from my iPhone using Byggahus.se app
 
Sinner skrev:
Då ändrar jag lite på frågan istället ! Hur hade ni gjort om ni känner någon som ska sälja sitt hus ?
Du menar om jag var i din situation? Jag hade köpt huset och låtit säljaren betala skatten. Som man ska.
 
Om din kompis vill sälja och du vill köpa så behöver ni bara komma överens om priset. Det kan bli en bra affär för båda även utan skattefusk. Till exempel behövs inget mäklararvode.
 
Jag skulle helst inte köpa hus av bekanta.
 
Jag tänker mer, personen som säljer vill ju givetvis få så mkt som möjligt och personen som köper kanske inte har råd att vara med på budgivningen! Då tänkte jag att det kanske gick o lösa på nått bra sätt förutom den vanliga vägen utan att nån utav parter ska påverkas negativt ?
 
Dags att lägga ner den här tråden, vi får inte hjälpa till med lagbrott. För det är där det slutar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.