10 667 läst · 39 svar
11k läst
39 svar
Få ersättning istället för reparation på helförsäkrad bil?
Tror det där beror på bolag och villkor. Jag fick dubbla självrisker när jag orsakade en krock 2017. En för vagnskadan på min bil och en för trafikförsäkringen för den andra bilen.H HSP skrev:Bara en självrisk vid ett skadetillfälle när der gäller fordon.
Det blir alltid den högsta självrisken. I ditt fall är det förmodligen vagnskade självrisken som är högst.
Och det går att förhandla med fb om att reparera skadan själv men fb bestämmer slutligen hur skadan ska regleras. Din bil måste in till en plåtverkstad för att fb ska få reda på vad reparationskostnaden är. Den värderingen kan du inte göra själv. Dock måste du vara tydlig från början om att du vill reparera skadan själv. Börjar verkstaden beställa grejer mm direkt efter kostnadskalkylen då är det försent.
Hade du 3årig vagnskadegaranti (dvs bilen var ny)?
Då är bilen inte helförsäkrad.
Ditt fb har då trafikdelen
Och bilföretaget har vagnskadegarantin
Få blir det två självrisker.
Om du hade helförsäkring på bilen då har försäkringsbolaget gjort fel om du får betala två självrisker.
Exempel bilen blir vandaliserad och behöver bärgas, Självrisk för bärgning (räddning) ingår då i den högre vagnskadesjävrisken.
Då är bilen inte helförsäkrad.
Ditt fb har då trafikdelen
Och bilföretaget har vagnskadegarantin
Få blir det två självrisker.
Om du hade helförsäkring på bilen då har försäkringsbolaget gjort fel om du får betala två självrisker.
Exempel bilen blir vandaliserad och behöver bärgas, Självrisk för bärgning (räddning) ingår då i den högre vagnskadesjävrisken.
Det stämmer inte på LF.H HSP skrev:Bara en självrisk vid ett skadetillfälle när der gäller fordon.
Det blir alltid den högsta självrisken. I ditt fall är det förmodligen vagnskade självrisken som är högst.
Och det går att förhandla med fb om att reparera skadan själv men fb bestämmer slutligen hur skadan ska regleras. Din bil måste in till en plåtverkstad för att fb ska få reda på vad reparationskostnaden är. Den värderingen kan du inte göra själv. Dock måste du vara tydlig från början om att du vill reparera skadan själv. Börjar verkstaden beställa grejer mm direkt efter kostnadskalkylen då är det försent.
Jag backade på en bil lite lätt. Han fick skador som behövde lackas. Jag fick skador som behövde poleras. Så jag valde att inte lämna in min bil.
Den kostnaden blev 1000kr. Hade jag behövt lämna in min har för mig att jag fick betala 3000.
Så 2 olika nivåer har jag.
Nu landar vi nog lite OT men bilen var 4 år gammal och helförsäkrad.H HSP skrev:Hade du 3årig vagnskadegaranti (dvs bilen var ny)?
Då är bilen inte helförsäkrad.
Ditt fb har då trafikdelen
Och bilföretaget har vagnskadegarantin
Få blir det två självrisker.
Om du hade helförsäkring på bilen då har försäkringsbolaget gjort fel om du får betala två självrisker.
Exempel bilen blir vandaliserad och behöver bärgas, Självrisk för bärgning (räddning) ingår då i den högre vagnskadesjävrisken.
Att blanda in vandalisering och räddning gör inte detta klarare för TS.
Olika nivåer för olika saker brukar det vsrs, men du hade inte behövt betala båda sjölvriskerna dvs 1000 + 3000?R Rkarlsson skrev:
Precis så är det, skulle du lämna in din bil så blir det den dyrare självrisken på 3000kr i ditt fall. Dvs lämnar du in din bil då utnytjas vagnskadeförsäkringen. (då ska du endast betala denna självrisk och motpartens bil repareras utan extra kostnad för dig)R Rkarlsson skrev:
Lämnar du inte in din bil då ersätts motpartens skador via din trafikförsäkring och du betalar i ditt fall med en självrisk på 1000kr
Läs försäkringsbrevet där står de olika självriskerna.
Men man betalar endast en självrisk per skadetillfälle och det är den högsta självrisken i utnyttjade delar om man utnyttjar flera delar i försäkringen vid samma skadetillfälle.
En del bilfabrikat har vagnskadegaranti upp till 5år.TomasJor skrev:
Var din bil helförsäkrad och du fick betala två självrisker då har försäkringsbolaget gjort fel. Tyvärr händer det ibland.
Off topic eller inte.
Ville bara beskriv att utnyttjar man flera delar i försäkringen så betalar man bara en självrisk vid samma skadetillfälle.
Ett till exempel
Halvförsäkrad bil. Bilen tar eld under färd
Och måste bärgas.
Brand och räddnings försäkring utnyttjas
De aktuellasjävrikerna står specade på försäkringsbrevet. Men man betalar endast den högsta.
Ex
brandsjävrisk 1.500:-
Räddning 1.000:-
Man betalar 1.500:- i Självrisk. I mitt exempel.
Precis, 3000 kr om man åtgärdar båda bilarna. Om jag inte minns fel så höjdes väl också premien om man gjorde vid sin bil, det gjorde den inte när de bara gjorde vid motparten.P Pin skrev:
Ja då vet vi att i ditt fall tolkar LF din olycka som två skador.
Det är dåligt av dem då totalkostnaden för dig blir högre.
Det är en tolkningsfråga av ditt avtal med försäkringsbolagen, men erbjuder de bra pris på försäkringen så tar de uppenbarligen in kostnaderna på annat håll.
Ringde mitt FB:s kundtjänst och frågade vad som händer om jag backar på en bil och båda bilarna måste repareras,
fick till svar att då betalar jag endast (den högsta självrisken) som var för vagnskadeförsäkringen. även om min bil skulle bli tvungen att bärgas från platsen. så var det endast en självrisk och jag utnyttjar tre delar i försäkringen...
Bolagen tolkar sina skador själva...
Det är dåligt av dem då totalkostnaden för dig blir högre.
Det är en tolkningsfråga av ditt avtal med försäkringsbolagen, men erbjuder de bra pris på försäkringen så tar de uppenbarligen in kostnaderna på annat håll.
Ringde mitt FB:s kundtjänst och frågade vad som händer om jag backar på en bil och båda bilarna måste repareras,
fick till svar att då betalar jag endast (den högsta självrisken) som var för vagnskadeförsäkringen. även om min bil skulle bli tvungen att bärgas från platsen. så var det endast en självrisk och jag utnyttjar tre delar i försäkringen...
Bolagen tolkar sina skador själva...
Spännande, trodde att alla bolag hanterade detta lika. Har bara haft en skada som jag kommer ihåg (där jag är vållande) så mig spelar det ingen jätteroll men är ändå intressant.H HSP skrev:Ja då vet vi att i ditt fall tolkar LF din olycka som två skador.
Det är dåligt av dem då totalkostnaden för dig blir högre.
Det är en tolkningsfråga av ditt avtal med försäkringsbolagen, men erbjuder de bra pris på försäkringen så tar de uppenbarligen in kostnaderna på annat håll.
Ringde mitt FB:s kundtjänst och frågade vad som händer om jag backar på en bil och båda bilarna måste repareras,
fick till svar att då betalar jag endast (den högsta självrisken) som var för vagnskadeförsäkringen. även om min bil skulle bli tvungen att bärgas från platsen. så var det endast en självrisk och jag utnyttjar tre delar i försäkringen...
Bolagen tolkar sina skador själva...
Vilket bolag ringde du?
Vilket bilmärke har 5 års vagnskadegaranti? Har jag aldrig stött på men nu kanske jag får lära mig nåt nytt.H HSP skrev:En del bilfabrikat har vagnskadegaranti upp till 5år.
Var din bil helförsäkrad och du fick betala två självrisker då har försäkringsbolaget gjort fel. Tyvärr händer det ibland.
Off topic eller inte.
Ville bara beskriv att utnyttjar man flera delar i försäkringen så betalar man bara en självrisk vid samma skadetillfälle.
Ett till exempel
Halvförsäkrad bil. Bilen tar eld under färd
Och måste bärgas.
Brand och räddnings försäkring utnyttjas
De aktuellasjävrikerna står specade på försäkringsbrevet. Men man betalar endast den högsta.
Ex
brandsjävrisk 1.500:-
Räddning 1.000:-
Man betalar 1.500:- i Självrisk. I mitt exempel.
/LOB
Om du orsakar någon annan skada får du stå för den självrisken.
Ska du sedan låta laga din egen bil så får du stå för din självrisk också. LF gör rätt i det papper som bifogades.
Inte står ju bolaget för någon självrisk när du krockar.
Du kan själv välja om du vill laga din egen bil eller inte.
Har du brand och krock på en och samma bil betalar du bara en självrisk. Dvs den högsta som då blir vagnskadan.
Det är ju två skador. Mortpartens skada och din skada. Båda skadorna ska regleras. När den bil som du krocka lämnar sin bil till verkstad så avgår han helt självrisk när bilen är lagad. När du lämnar din bil till verkstad så betalar du din självrisk till verkstaden som lagar din bil, alltså din självrisk det kostar att laga din bil. Den pengen regleras sedan i och med att slutkalkyl skickas till berörda bolag. Dvs verkstaden skickar en totalsumma minus din självrisk som hamnar på verkstadens konto när du hämtar bilen.
Men till din fråga. Om du åker till en plåt/lack verkstad så räknar dom på dina skador. När det är klart skickas det till ditt bolag för godkännande. Ska du kontantreglera får du meddela ditt bolag först att dom är med på det innan du begär ut nån kalkyl från verkstaden. Dom kommer inte ta sig tiden att räkna åt dig utan att dom får skadan. Får dom klartecken från bolaget kan dom ta ut en avgift för att det kontantregleras.
Om du anmäler din skada och skickar in bilder så kan dom bedöma själva om det inte är stora summor. Dom har ingen anledning att misstro och neka dig när det inte handlar om nå stora summor. Vill du ha 1000 kr så kommer du få det. Men då skrivs ditt fall av sen och du kan inte öppna den igen. Hade jag varit du så hade jag åkt till verkstaden och fråga om dom tycker det är värt att ta det på självrisk eller att det kommer hamna under självrisk och du kan betala privat istället. Kostar det 2300 att laga och du har 3000 i självrisk så får du ju proffs hjälp men under självrisk. Ska du ta ut 1000 kr och försöka dig på att laga själv...nja
Mvh plåtis/lackerare som hanterar detta dagligen.
Ska du sedan låta laga din egen bil så får du stå för din självrisk också. LF gör rätt i det papper som bifogades.
Inte står ju bolaget för någon självrisk när du krockar.
Du kan själv välja om du vill laga din egen bil eller inte.
Har du brand och krock på en och samma bil betalar du bara en självrisk. Dvs den högsta som då blir vagnskadan.
Det är ju två skador. Mortpartens skada och din skada. Båda skadorna ska regleras. När den bil som du krocka lämnar sin bil till verkstad så avgår han helt självrisk när bilen är lagad. När du lämnar din bil till verkstad så betalar du din självrisk till verkstaden som lagar din bil, alltså din självrisk det kostar att laga din bil. Den pengen regleras sedan i och med att slutkalkyl skickas till berörda bolag. Dvs verkstaden skickar en totalsumma minus din självrisk som hamnar på verkstadens konto när du hämtar bilen.
Men till din fråga. Om du åker till en plåt/lack verkstad så räknar dom på dina skador. När det är klart skickas det till ditt bolag för godkännande. Ska du kontantreglera får du meddela ditt bolag först att dom är med på det innan du begär ut nån kalkyl från verkstaden. Dom kommer inte ta sig tiden att räkna åt dig utan att dom får skadan. Får dom klartecken från bolaget kan dom ta ut en avgift för att det kontantregleras.
Om du anmäler din skada och skickar in bilder så kan dom bedöma själva om det inte är stora summor. Dom har ingen anledning att misstro och neka dig när det inte handlar om nå stora summor. Vill du ha 1000 kr så kommer du få det. Men då skrivs ditt fall av sen och du kan inte öppna den igen. Hade jag varit du så hade jag åkt till verkstaden och fråga om dom tycker det är värt att ta det på självrisk eller att det kommer hamna under självrisk och du kan betala privat istället. Kostar det 2300 att laga och du har 3000 i självrisk så får du ju proffs hjälp men under självrisk. Ska du ta ut 1000 kr och försöka dig på att laga själv...nja
Mvh plåtis/lackerare som hanterar detta dagligen.