Alt 1. Stubbfräs. Nån som vet var man kan hyra själv, kostnad osv (och om det är nåt man kan göra utan en massa utbildning osv)?

Alt 2. Såga så nära marken som möjligt, gör en massa extra lodräta snitt, fyll på med jord ovanpå, vattna och vänta på att stubben förmultnar. Förutom att det verkar vara typ ett femårsprojekt så låter det bra (om inte annat så är det budgetvänligt)

Alt 3. Här fyller du på med ett bättre alternativ XXXX
 
Alt. 3 - Beroende på vad det är för stubbar och hur stora de är. Korp och spett är förvånansvärt effektiva om det inte är jättestubbar vi pratar om. Bra motion är det med. :)
 
Spade, tigersåg, kofot/spett och en j-a massa tålamod så kan man få bort många stubbar....
 
Det finns ingen ersättare till en riktig stubbfräs. Hyra kan man göra men det är svårare och svårare att hitta någon som vill hyra ut eftersom folk förstör dem. Plus att hyres-fräsar brukar ha förbaskat sletna fräs stål.

Kolla på stubbar.se för pris exempel
 
Man kan ju anlägga en brasa ovanpå, visserligen stiger den mesta värmen uppåt. Men det går ändå att elda bort stubbar på detta sätt om man hjälper till med extra ved.
 
Jag hade en stubbfräs inne på min tomt.
Det kostade mellan 500 - 1000 sek / st beroende på diameter .

Men jag skulle rekommendera att ta en grävare som drar med sig allt. Tar lång tid för rötterna att förmultna.
 
Jag hade en grävmaskin hemma som grävde upp alla stubbar, den tyngsta var på över 1.5 ton. Fick sen låna en lastbil för att köra dem till tippen.
Tog en timme att gräva upp 9 rejäla stubbar.
 
W
Har precis grävt upp en stubbe på 2.5 ton. Försökte med allt innan jag till slut tog grävaren.
Såga med motorsåg är skit, fick slip kedjan 5 gånger och då var jag inte i närheten av att dela den.
Spräck kilar funkade inte heller, hade nog för få för det enda som hända var att de fastnade för evigt.
Elda orkade jag inte.
Stubbfräs var ingen ide då det ska bli bergrent där.

Tigersåg hade ev funkat om man hade ett par extra blad för det e sjukt med sten i dem.

Så summa sumarum är att grävare är det enda rätta om det är en ordentlig stubbe, typ 60 cm eller mer i diameter.
 
Rottan skrev:
Jag hade en stubbfräs inne på min tomt.
Det kostade mellan 500 - 1000 sek / st beroende på diameter .

Satan.

Jag har 107 st på min tomt som skall bort. Får bli en grävare.
 
Om det bara är några stycken kan jag rekommendera stubbfräs i mälardalen - de gjorde ett fantastiskt bra jobb hos oss för några år sedan.

För 107 stycken är det nog grävskopa som gäller. Och lastbil för att frakta det farliga avfallet till byggsoptippen i Vallentuna... !?!? :eek:

Ekerö kommun exempelvis, tar INTE emot stubbar på tippen... De hänvisar till Vallentuna (och 600 kr per ton...)

Eller så gör du som många här på forumet gjort (rota runt efter stubbar) - anlägger pulkabacke i trädgården ;-)
 
500-1000:- per stubbe är nog rekord dyrt, det dyraste jag har sett till och med.
Vi hade också över 100 stubbar, offerterna vi fick in var på mellan 30' och 50', så vi köpte en stubbfräs själva istället - det enda vettiga i det fallet.
 
Nja, till Vallentuna ska jag nog inte frakta det. Enligt eniro så är det 521,4 km dit.

Det får väl bli i Kungsbacka nånstans. Har inte vågat kolla upp några priser...
 
*asgarv*

Ja, det kanske är lite långt - men som sagt, det är nog samma kostnader för att dumpa där...

Hmmm... köpa en stubbfräs är väl kanske egentligen hyffsatt vettigt ?

Det kommer att kosta dig 15-20 lakan att få dit en grävskopa, lastbil och bortforsling/slutförvar...

Annars är väl en sån här ett alternativ ? http://www.blocket.se/vi/18042406.htm?ca=11_s
 
Fy fan vilket monster!
Tänk att vakna upp till att det står en sån på uppfarten och gasar mitt i natten... hua!

Har en snubbe i en liten stad på västkusten som tar emot dom för 400:- /ton.
Då jag inte skall bygga än på ett par år, funderar jag på att gräva upp dom nu(med en grävare) och låta dom torka lite. Man borde ju tjäna på det eller? Just nu har grannarna en grävare där nämligen, så man kanske slipper lite av transport och etableringskostnaderna. Det kanske bara är marginellt iofs.
Sen kan jag ärligt säga att jag inte är snål. Om det kostar tio eller femton tusen att få bort dom, fine. Ska man bygga för 3,5´ känns det inte som en jättekostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.