Jag vill ha tips om hur vi kan få bort pip/rörgräs i vår gräsmatta vid vårt fritidshus.

Vi har för ett par år sedan utökat och planerat om tomten så att vi skulle få lite större gräsmatta. Tidigare fanns det i kanten av tomten ett vattensjukt område där det växte en hel del pipgräs. Eller rörgräs, jag vet inte riktigt vad det heter men det är rörformiga grässtrån, som kraftigt gräslök, som växer i hårda tuvor. Just nu är det snö så jag kan inte skicka med en bild.

I år, två år efter en större omplanering där vi lagt ut ny jord på stora delar av tomten, har det börjat komma massor av nya pipgrästuvor på hela gräsmattan. Vi har inte varit i fritidshuset på hela hösten så jag såg dem först nu.

Har ni tips om hur vi kan få bort dem?

Har ni tankar om hur de kommit fram när de hållt sig på sin kant innan? Min teori är att grävaren som planerade om tomten tog jord med tuvor som sedan spridits överallt.
 
Det låter på din beskrivning som att du har samma problem som i den här tråden.

(Fotnot: det finns ett helt släkte av gräs som heter rör och en art där heter faktiskt piprör, men det är meterhöga arter med stora vippor, som jag skulle bli förvånad om någon hittade i gräsmattan...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.