Måste få ordning på min lilla stackars gräsmatta, såddes i maj 2014 efter inflytt i nybyggt hus. 150 kvm är gräsmattan.
Under några futtiga cm ditfraktad matjord så är marken är siltig morän, sa grävaren. Hårt packad och sväljer vatten långsamt.
Ett berg lutar ner mot gräsmattan och för att råda bot på det värsta vattnet grävde jag ner en dränering i somras. Längs berget.

Så här ser eländet ut i dagsläget:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Gräset är grönare på andra sidan" stämmer helt i mitt fall.
Min sambos plan är att klippa lite varje vecka, dressa till våren, gödsla lite och ofta.
Själv tvekar jag på att det räcker, jag tänker att jorden behöver luckras upp på något sätt. Blanda i nåt som gör marken mjukare. Om det är en god idé, kan man göra det med grep eller annat utan att behöva köra upp allt med jordfräs? Hur?

Sen är det de här lustiga grästofsarna. Mörkgröna, hårda och grova, ger sig inte av veckovis klippning. Tog en närbild av tofs-växten i skogen bredvid tomten. Hoppas på att någon känner igen den, de verkar finnas överallt i lite fuktigare gräsmarker här på västkusten.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjälp?
 
Jag tipsar om olleberg.nu.
Massa gräsmattetips samt fantastiska bilder man kan drömma om.
 
henkepenk skrev:
Sen är det de här lustiga grästofsarna. Mörkgröna, hårda och grova, ger sig inte av veckovis klippning. Tog en närbild av tofs-växten i skogen bredvid tomten. Hoppas på att någon känner igen den, de verkar finnas överallt i lite fuktigare gräsmarker här på västkusten.
Knapptåg, http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/junca/juncu/junccon.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.