Angående disskusionen om vad man vill ha i sin gräsmatta förutom gräs; Vissa vill ha klöver & andra inte. Vissa köper SAAB andra Volvo. Vi är olika, Thats life!

Nog om detta! Det är offtopic!

Stroller Kombi rullades ut för några veckor sedan. Nu har inte vädret varit så lysande, men det verkar som medlet gör nytta. Dock får man vara försiktig för det verkar som SK har en bra förmåga att bränna gräset om dosen blir för hög.
 
Ni som lyckats bli av med klöver genom att använda Stroller Kombi... har ni "utrotat" klövern hos er, eller måste gå på med Stroller Kombi regelbundet (varje säsong) för att hålla klövern stången?
 
Summa summarum... för att hålla ogräs borta från gräsmattan så gäller det att se till så gräset blir starkare än ogräset. Med andra ord, göda, stödså och vattna. Så får gräset övertaget.
 
Ni som gödslar med kombi-preparat ska vara medvetna om att det är väldigt vanligt att andra växter skadas och får missbildade blad. Effekten kan sitta kvar i flera år. Syrener är särskilt känsliga för dessa medel.
Här finns en tråd om detta från ett annat forum:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=73430&hl=stroller
 
Hur är det med klöver? Är den ettårig eller startar man nästa sommar med lika mycket klöver som man avslutar denna med?

Att gödsla är bra mot de flesta ogräs. Har t ex aldrig haft en enda maskros i gräsmattan på tre år. Dock har vi fått en massa klöver i år, trots att jag gödslat fyra gånger.
 
Sommartorparn skrev:
Ni som gödslar med kombi-preparat ska vara medvetna om att det är väldigt vanligt att andra växter skadas och får missbildade blad. Effekten kan sitta kvar i flera år. Syrener är särskilt känsliga för dessa medel.
Här finns en tråd om detta från ett annat forum:
[länk]
Var ju bra att veta detta...tänkte gå över ett varv med kombi på vår lilla sorgliga gräsmatta, men den är omgärdad av syrener.
 
bonnier skrev:
Var ju bra att veta detta...tänkte gå över ett varv med kombi på vår lilla sorgliga gräsmatta, men den är omgärdad av syrener.
Som redan tidigare nämnts - det gäller att ge gräset bra förutsättningar för att växa bättre än ogräset. Att klöver växer är väl bra - fixerar kväve till jorden.
När jag flyttade till vårt hus blev jag mäkta förvånad över hur i allsin dar det kunde växa så lite gräs och så mycket mossa.
Jag överdriver inte om halva ytan bestod av mossa med enstaka grässtrån i, vid vissa partier där förra ägarna brukade gå växte det lite klöver istället för mossa..

Min förklaring till hur det kunde bli så illa är uppsamlare i 30 år, ingen gödsel + syrenhäck som har hjälpt till att ta hand om näringen.

Efter att ha kollat ph-värdet(bor på kalkrik mark, men fylljorden måste ha kommit någon annastans ifrån) så var det dags att kalka och gödsla. Det har gett varaktigt resultat!
-men visst, min gräsmatta är ingen monokultur direkt.
 
Hur kollar man PH värdet på jorden? Kan man göra det själv eller lämnar man bort ett prov nånstans? Nu har vi kanske inte så mycket klöver i vår matta, men allt annat, plus kanske nåt enstaka grässtrå. Mattan har inte varit speciellt bra skött skulle jag tro, trots att den är LITEN och behändig..kanske inte mer än 50m2 :) Fast att det är syrener runt om spelar väl viss roll måhända.
 
bonnier skrev:
Hur kollar man PH värdet på jorden? Kan man göra det själv eller lämnar man bort ett prov nånstans? Nu har vi kanske inte så mycket klöver i vår matta, men allt annat, plus kanske nåt enstaka grässtrå. Mattan har inte varit speciellt bra skött skulle jag tro, trots att den är LITEN och behändig..kanske inte mer än 50m2 :) Fast att det är syrener runt om spelar väl viss roll måhända.
Det finns teströr att köpa i handelsträdgårdar och liknande(c:a 50kr). En del jordtyper innehåller redan kalk, andra inte. Så innan man börjar kalka så kan det vara idé att kolla läget.
!!! Och givetvis vad växtligheten på tomten tål/gillar för pH-värde.
 
Jag körde med Stroller Kombi förra året för att få bort klöver och annat liknande ogräs!

Det fungerade jättebra, och allt försvann! Men det kom faktiskt tillbaka i år, på samma ställe som tidigare fast kanske inte exakt lika mycket!

Krävs nog mer än 1 behandling för att bli kvitt det.

Mossa som 50% av min gräsmatta bestod av tidigare är nu helt borta, och mitt knep för detta är att använda sot. Själv får jag det från min pelletsanläggning. Efter några dagar ser man hur mossan gulnar, och sedan försvinner den. Detta i kombination, med gräsgödning senare har utrotat mossan totalt!

Billigare, miljövänligare än att köpa mossbekämpningsmedel. Och använd ALDRIG ALDRIG mossrivare och försök inte kratta bort mossan!

Detta sprider mossan till andra delar av gräsmattan. Bekämpa den på plats istället!

För att få en god tillväxt på gräset och hålla maskrosor etc borta så ska gräset aldrig klippas mer än 1/3 åt gången. Växtpunkten i gräset sitter där, o klipps det lägre försämrar man växtförmågan för gräset.

Gödlsa aldrig direkt efter klippning heller och klipp inte gräset kortare än 4 cm. (maskrosfrön får inte alls lika bra fäste då, samtidigt som fukten bevaras bättre i gräsmattan)
 
Sot ifrån pellets? Du menar askan? Funkar vanlig aska från vedeldning lika bra mot mossa?
 
Trilenium skrev:
Jag körde med Stroller Kombi förra året för att få bort klöver och annat liknande ogräs!

Det fungerade jättebra, och allt försvann! Men det kom faktiskt tillbaka i år, på samma ställe som tidigare fast kanske inte exakt lika mycket!

Krävs nog mer än 1 behandling för att bli kvitt det.
När vi använde Stroller Kombi förra året försvann all klöver! Men även i vårt fall kom klövern tillbaka i år på samma ställen som tidigare. Dock bara en tredjedel av tidigare omfattning.

Vi prövar nu med ytterligare en behandling med medlet.
 
Enligt min erfarenhet fungerar Stroller + Kombi delvis på klöver, det bränner effektivt bort all klöver "ovan jord" och begränsar därmed växtkraften avsevärt för det (fåtal) klöverrotsystem som överlever Stroller-behandlingen.
Men någon vecka efter behandlingen och när gräsmattans tillväxt är på topp så dyker de kvarvarande klöverna fram och är då lätta att reva bort för hand.
Därefter har man minimerat klöverproblemet till ett minimum, endast lite manuellt rensande någon gång ibland och det håller i sig till påföljande år förutsatt att man håller efter gräsmattan med klippning o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.