Hej,

Vi har nyligen byggt nytt med F750+SAM 40 på ca 160 kvm, enplanshus. Just nu vet jag inte hur mycket SAM 40 kommer att öka på energikonsumtionen men det verkar som att fläkten kommer att få jobba hårt under minus grader. Vilket vi nu redan fått erfara under de ggr vi vart där då vi ännu inte ha flyttat in. Det som stör oss mest är att den låter fruktansvärt mycket och den hörs bokstavligt talat i hela huset vart man än befinner sig även om vi har dörren stängd i tvättstugan.
Har ni samma problem?
Känns som att den är uppe i mer än 30 DB. Kan man bygga in enheten/ljudisolera den och förhoppningvis få ner den till 20db?

//Perra
 
B Bygga2018 skrev:
Hej,

Vi har nyligen byggt nytt med F750+SAM 40 på ca 160 kvm, enplanshus. Just nu vet jag inte hur mycket SAM 40 kommer att öka på energikonsumtionen men det verkar som att fläkten kommer att få jobba hårt under minus grader. Vilket vi nu redan fått erfara under de ggr vi vart där då vi ännu inte ha flyttat in. Det som stör oss mest är att den låter fruktansvärt mycket och den hörs bokstavligt talat i hela huset vart man än befinner sig även om vi har dörren stängd i tvättstugan.
Har ni samma problem?
Känns som att den är uppe i mer än 30 DB. Kan man bygga in enheten/ljudisolera den och förhoppningvis få ner den till 20db?

//Perra
Är ni säkra på att det är fläkten? Det som låter mest och högt när det är "minusgrader" är när kompressorn jobbar över 100 Hz.
 
O ovesei skrev:
Är ni säkra på att det är fläkten? Det som låter mest och högt när det är "minusgrader" är när kompressorn jobbar över 100 Hz.
Inte stensäker. Är säkerligen båda som låter. Hur har alla kära forumsmedlemmar löst detta problem? Är det inte meningen att man ska få bo i ett nytt och tyst hus? Nån som ljudisolerat tvättstugan?

Observa att innerväggar är isolerade och dörr är massiv samt med gummilist. Men kanske skulle ha isolerat ännu mera...

Mvh, Perra
 
Redigerat:
B Bygga2018 skrev:
Inte stensäker. Är säkerligen båda som låter. Hur har alla kära forumsmedlemmar löst detta problem? Är det inte meningen att man ska få bo i ett nytt och tyst hus? Nån som ljudisolerat tvättstugan?



Observa att väggar och dörr redan är isolerade. Men kanske skulle ha isolerat ännu mera...

Mvh, Perra
Det ää kompressorn du hör, den ökar markant i ljudnivå när den går över 90-100 enligt min erfarenhet. Fläkten för tilluften i sam40 går ju med samma hastighet hela tiden ( om du inte själv pillar med det, alt aktiverar nattsvalka).
 
Hur gör ni åt det här hemska ljudet? Vi har ett enplanshus hur ska man tackla detta... ingen som tänkt på det?
 
Vi kör fläkten på 35%, då går den tyst och lugnt, skönt!
 
B Bygga2018 skrev:
Hur gör ni åt det här hemska ljudet? Vi har ett enplanshus hur ska man tackla detta... ingen som tänkt på det?
Jag har också enplans, har vp i tvättstugan direkt innanför ytterdörren.
Jag har aldrig ens tänkt på att ljudnivån är störande så länge man bara har dörren till tvättstugan stängd.
Då har jag billigaste möjliga papperstunna innerdörrar, dock med tätande gummilist runt.
När man är i tvättstugan upplever jag dock ljudet störande när kompressorn jobbar hårt.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi kör fläkten på 35%, då går den tyst och lugnt, skönt!
Du menar fläkten på värmepumpen?
 
K Kasken skrev:
Jag har också enplans, har vp i tvättstugan direkt innanför ytterdörren.
Jag har aldrig ens tänkt på att ljudnivån är störande så länge man bara har dörren till tvättstugan stängd.
Då har jag billigaste möjliga papperstunna innerdörrar, dock med tätande gummilist runt.
När man är i tvättstugan upplever jag dock ljudet störande när kompressorn jobbar hårt.
Kan du spela in video med dörren stängd?

Här kan ni höra hur det låter i tvättstugan:
https://www.icloud.com/attachment/?u=https://cvws.icloud-content.com/B/ARtrVFAlHgrE1Et-kNmR3EFWMfCJAUEiTaGfJ3s-3y1RU-lz-hQjx_OW/${f}?o=Ai5WcexPCJjP871mv0e_io3nxF3NuOxYBtjFFIDVyKQJ&v=1&x=3&a=ByGjHiiQOW-8jPEBOYAsXVqi8sfKA8WLSAEACAHIAP8-BfD4AwXjRw&e=1547566341&k=${uk}&fl=&r=0BC96856-EEE7-43BD-B7B3-D076AE1E20B2-1&ckc=com.apple.largeattachment&ckz=EAC2B249-2B0A-4D71-8D91-92033BF525E9&p=40&s=5IW-n1kvFySg6ywpXw-eoPtYb70&uk=7krAullIEmAoGitGwGGUZQ&f=IMG_1069.MOV&sz=25837291
 
Redigerat:
B Bygga2018 skrev:
Du menar fläkten på värmepumpen?
Ja då går den väl mest på eltillskott klart det blir tyst. ;)
 
Mina fläktar står nu på 70% både värmepumpens och sam40 och det låter lika mycket hur kallt det än är. Det låter i tvättstugan men inte utanför. Däremot låter kompressorn mycket när den jobbar upp mot 120Hz och det kan vara störande. Det går att ställa in så att den inte jobbar över 100Hz men då utnyttjar du inte effekten i värmepumpen och du får mer eltillskott. Vore kula att veta vad dina fläktar står på?
 
O ovesei skrev:
Mina fläktar står nu på 70% både värmepumpens och sam40 och det låter lika mycket hur kallt det än är. Det låter i tvättstugan men inte utanför. Däremot låter kompressorn mycket när den jobbar upp mot 120Hz och det kan vara störande. Det går att ställa in så att den inte jobbar över 100Hz men då utnyttjar du inte effekten i värmepumpen och du får mer eltillskott. Vore kula att veta vad dina fläktar står på?
Det är bra om fläkten i SAM40 står något lägre än pumpens fläkt. Så att det är undertryck i huset.
 
O ovesei skrev:
Mina fläktar står nu på 70% både värmepumpens och sam40 och det låter lika mycket hur kallt det än är. Det låter i tvättstugan men inte utanför. Däremot låter kompressorn mycket när den jobbar upp mot 120Hz och det kan vara störande. Det går att ställa in så att den inte jobbar över 100Hz men då utnyttjar du inte effekten i värmepumpen och du får mer eltillskott. Vore kula att veta vad dina fläktar står på?
Hur kollar man det? Är helt ny gällande detta.
 
B Bygga2018 skrev:
Hur kollar man det? Är helt ny gällande detta.
Men du har väl haft någon där och ställt in allt. Man måste ju ha en OVK för slutbeskedet.
 
R RoBo skrev:
Men du har väl haft någon där och ställt in allt. Man måste ju ha en OVK för slutbeskedet.
Allt bör väl vara rätt inställt då OVKn är gjord. Har själv inte forskat på inställningarna.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.